לוחמי צה"ל ירו הבוקר (שני) לעבר מחבל שפתח באש לעברם בצפון רצועת עזה. האלוף (במיל') גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, התייחס היום אצל ענת דוידוב ובן כספית ב-103FM לתקרית. "השינוי המשמעותי ביותר שקרה בשבועות האחרונים הוא לא בעמדת ישראל או עמדת חמאס, אלא בעמדת המצרים שמעוניינים להגיע להסדר כולל, בו אנשי הרשות הפלסטינית יחזרו לעזה", טוען איילנד.



"ברגע שהמצרים הבינו שיש להם אינטרסים פשוטים יותר להשגה, הם הסכימו ללכת להסדרה בין ישראל לחמאס. ישראל תקבל שקט, חמאס יקבל לגיטימיות בינלאומיות וסיוע כלכלי ומצרים תקבל הבטחה מחמאס שיפסיק את הסיוע לדאעש בצפון סיני", הוסיף איילנד. 




"בעיני זה הרע במיעוטו", פירט, "חמאס אמנם ארגון טרור אך בעזה יש מדינה עצמאית עם גבולות מוגדרים, שלטון אפקטיבי, מדיניות חוץ עצמאית וצבא משלה. לישראל תמיד עדיף להתנהל מול ישות מדינתית כי אז היא יכולה להשתמש במקלות ובגזרים מאשר להתמודד עם ארגון טרור חמקמק שלא לוקח אחריות. לישראל אין אינטרס טריטוריאלי, מדיני, כלכלי או פוליטי בעזה. האינטרס של ישראל הוא ביטחוני ושיהיה שקט לכמה שיותר זמן".

לדברי איילנד, ישראל מחזיקה במקל מול חמאס: "ישראל מידי פעם מספרת שהיא פתחה את מעבר רפיח לכניסת 600 משאיות כסיוע הומניטרי. הדברים הללו לא משנים דבר. עזה הרוסה מבחינת התשתיות עם אבטלה של 60%, היא לא זקוקה רק לאוכל ודלק, היא זקוקה לשיקום התשתיות. ישראל מוכנה לסייע בשיקום התשתיות בתנאי שהכסף ילך למטרה זו בלבד ושכל זה יימשך כל עוד יהיה שקט. ברגע שיישבר השקט ישראל תתקוף וכל התשתיות יהרסו פעם נוספת. חמאס מבין את זה".
 
בן כספית הוסיף: "מאז הסכמי אוסלו ישראל מקפידה לנהל משא ומתן עם הרשות, לבודד ולהכות בחמאס. כעת הממשלה הכי ימנית בישראל מדברת עם חמאס ומכה את אבו מאזן והרשות". 

"אני מסכים עם החלק הראשון של המשפט", סיכם איילנד, "אני לא חושב שמכים את אבו מאזן. העובדה שעזה והגדה נהיו ישות פוליטית אחת היא אינטרס ערבי. מבחינתנו שיהיו שתי ישויות נפרדות. אנחנו פועלים בכיוון הזה".