ההסכם שנחתם בין איראן וסוריה, המאפשר לאיראנים להתחמש ולאיים על מדינת ישראל, מטריד רבים מהמערכת הביטחונית. האלוף (במיל') יעקב עמידרור התייחס היום (חמישי) ב-103FM לחשש ממלחמה בצפון: "ההסכם הזה היה צפוי. הצבא הסורי נפגע במהלך הלחימה בשטחו והיה ברור שהוא ייבנה מחדש. אסד צריך את זה בעיקר לצורכי פנים כדי לדכא את המרד הסוני הבא שעוד יבוא".



לדבריו, "המכה שהסונים חטפו בפעם הזו הייתה קשה מאוד, וכעת מיליציות שיעיות נכנסות למדינה ומשנות את מאזן הכוחות הדמוגרפי. הצבא הסורי ייבנה כעת מחדש והוא יהיה יותר שיעי. יש לזכור שיש אזורים הרוסים לגמרי במדינה ושהמלחמה באזור אידליב עוד לא נגמרה והיא תהיה האכזרית מכל, כל האמצעים יהיו כשרים לסיים את המערכה. אני לא אתפלא אם יהיה שימוש בנשק כימי בקרב האחרון, כי אין לשני הצדדים מה להפסיד. אינני יודע מה האמריקאים יעשו בנידון אך אסד רוצה להשאיר שריטה עמוקה לאויביו כדי למנוע את הפעם הבאה".


 
רוני דניאל התייחס לדבריו: "לפי התמונה שאתה מצייר לאיראנים לא הולכת להיות שהייה רגועה בסוריה". "אכן", השיב עמידרור, "מנגד, לאור המכה הקשה שהסונים חטפו אני חושב שאף אחד לא יעז להרים את הראש בזמן הקרוב".
 
כשנשאל אם אנו מתקרבים לעימות ישיר מול סוריה השיב האלוף במיל': "אני חושב שבניית הכוח האיראני העצמאי בסוריה היא דבר שישראל צריכה להיות מוכנה לצאת עליו למלחמה. צריך לעשות הכל כדי למנוע את הדבר הזה. אנחנו עלולים לצאת למלחמה מאוד לא פשוטה שתכלול גם את חיזבאללה. עלינו להמשיך בפעולות הכירורגיות שלנו לעת עתה ולהעצים אותם ככל שהכח הצבאי והמודיעיני שלנו מאפשר, אך עלינו לבחון איך זה עלול להיגמר. במקרה הזה אסור להפסיק. אני מעריך שלמשטר אסד לא יהיה לעת עתה אינטרס להעמיד במבחן את כח האש שלנו, אך בהמשך היכולת הסורית תתפתח, והאווירה האסטרטגית עלולה להשתנות".
 
על תהליך מינוי הרמטכ"ל הבא והדיווח הבוקר ששר הביטחון קיבל החלטה בנושא אמר עמידרור: "אני חושב שהתהליך היה מאוד מכובד. מדובר בארבעה מועמדים ג'נטלמנים שמגיע להם שאפו גדול על המועמדות לתפקיד. אף מילה רעה לא נשמעה כנגד אף אחד מהמועמדים. ברור לכולנו שאלו שהיו סגני רמטכ"ל מקבלים יתרון גדול על מתחריהם אך אסור לנו לאבד את היכולות של השניים האחרים. ראש הממשלה ושר הביטחון צריכים לחשוב בצורה יצירתית כיצד לשלב את כולם בהמשך העשייה. זה אולי הדור האחרון של האלופים שאני מכיר באופן אישי. ארבעתם ראויים מאוד לתפקיד".
 
עריכה: איתמר זיגלמן