אלוף יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, נשא היום (שני) דברים בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור בבינתחומי הרצליה. "כשבוחנים את האתגרים הביטחוניים של ישראל, אין מנוס מלבנות כוח שיאפשר לנו כשהתנאים יבשילו להכות באויבנו מכה קשה ונחרצת, בכושר הלחימה שלהם", אמר גולן. מנגד אמר כי "אני שומע סברות שניתן לייאש את האויב ולהכניע אותו על ידי פגיעה בתשתיות ואזרחים ואני חושב שאין לסברה זו על מה להתבסס. המתכון הראוי ביותר למה שאזרחי ישראל צריכים הוא לחימה קצרה שבה האיום על העורף מוסר בפרק הזמן המהיר האפשרי ביותר. ללא כוח מחץ שכזה נתקשה מאוד לספק לאזרחי ישראל את הביטחון שלו הם מצפים".



בהתייחס לאתגר הפלסטיני אמר גולן כי "כוחנו הוא בחוסר אחדותם, אך מתוקף חוסר אחדות זו קשה להגיע להסכמה יציבה וארוכת טווח ולכן אין פלא שבימים אלו צצים רעיונות כאלה ואחרים, אשר שונים מאוד ממה ששמענו בעבר לגבי הסדרה עתידית".



גולן אמר כי ישראל מתמודדת עם מספר גדול של אתגרים תפיסתיים, מתוכם 3 אתגרים מובהקים. "הראשון מלווה אותנו שלושה עשורים ואתן לו את הכותרת "חמיצות מסוימת", תחושה שאת המערכות שחווינו בשנים האחרונות, בלא קשר למטכ"ל כזה או אחר או ממשלה כזו או אחרת, ליוותה תחושת חמיצות של אי השגת ההישגים המיטביים שניתן היה לצפות".



"האם זה נובע מהמודל של מלחמת ששת הימים שמשבש עלינו את דעתנו או שבאמת יש פה ליקוי או חוסר באופן שבו ישראל מפעילה את כוחה באירועים רחבי היקף בעיקר?", שאל, "דעתי האישית היא שיש כאן בעיה, פער תפיסתי עמוק, שמגולם על ידי תפיסה שבמרכזה עומדת הפעלת כוח מבוססת מודיעין ואש. ובהקשר הזה אני רוצה לומר שכל מי שעסק בתחום הלחימה מבין שהסברה שניתן לנצח מלחמות רק באמצעות מודיעין ואש היא הנחה בעייתית המדרדרת את אומנות המלחמה לרמת הטכנאות. איני מתכוון שבכל מקום שבו יש אתגר ניכר לישראל צריך להסתער במלוא כוחנו, אלא שלצד סל היכולות צריך יכולות נוספות שלעיתים חכם להפעילן מיד בתחילת לחימה כדי להגיע להישגים נדרשים".