לפני חודשיים חשפנו כאן את סיפורה של מ', צעירה שהצהירה על היותה דתייה כדי לקבל פטור מגיוס ולשרת במסגרת השירות הלאומי. הצבא לא הסביר מדוע אך סירב לקבל את תצהיר ובהמשך הוציא לה צו גיוס. פניותיה של מ' ושל עורך דינה גל נשרים ללשכת הגיוס לא הועילו, ובלית ברירה, נאלצו לאיים שיעתרו לבג"ץ בדרישת לקבלת הפטור. רק בעקבות האיום, הסכים צה"ל לחשוף את הסיבה לסירוב לשחרר אותה משירות: חוקר פרטי מטעם הצבא חיפש ומצא תמונות חושפניות של מ' בחשבון האינסטגרם שלה. בעקבות דרישה נוספת, הסכימו בצה"ל להגיש לידיה את התמונות המדוברות שבוע לפני מועד הגיוס, ואז נדהמה מ' לגלות שחלה טעות בזיהוי והתמונות כלל אינן שלה אלא של נערה אחרת בעלת שם זהה.



מ' אכן עתרה לבג"ץ נגד מפקד לשכת הגיוס באמצעות עורכי דינה נדב גדליהו וגל נשרים. השניים טענו כי מלבד הטעות הרשלנית בזיהוי והעוול האישי שנגרם לה, מדובר בחריגה קיצונית מסמכות באמצעות שימוש בחוקר פרטי נגד צעירה בעניינים של דברים שבצנעה.



בתגובה לעתירה טען צה"ל לפני חודש כי התקבלו "ממצאים עדכניים שנמצאו בעניינה" ומשום כך היא נדרשת לעבור ראיון נוסף לשם קבלת החלטה עדכנית בעניינה. משום כך ביקש צה"ל ארכה לכתיבת עמדתו לבג"ץ עד אמצע אוקטובר.



השבוע אכן נערך הריאיון הנוסף, הרביעי במספר, והתברר כי לכאורה צה"ל שיקר בתגובתו לבג"ץ ולא התקבלו כל ממצאים עדכניים בעניינה. מ' התייצבה לראיון בלשכת הגיוס ונחשף בפניה תרגיל חמור ומדאיג, שייתכן שאף גובל בפלילים. לפני כשלושה שבועות, ביום שישי, התקשר אליה אדם זר ואמר לה שיש לו משלוח פרחים עבורה ושתרד לכניסה לבניין. מ' ניסתה לברר פרטים אך אותו אדם לא מסר את זהותו ורק אמר שמ' צריכה לרדת אישית ולחתום.



היא אמרה זאת לאמה שנבהלה והתקשרה בחזרה למספר של אותו גורם וניסתה לברר במה מדובר. אותו גורם אמר שזה משלוח פרחים אישי למ'. אימה של מ' אמרה לה שתרד אבל היא תרד איתה וגם אחיה יצטרף. השלושה ירדו אך לא היה אף אחד ליד הבניין. האם התקשרה לאותו מספר ואותו אדם אמר שבסוף הוא יגיע יותר מאוחר.



בהמשך היום התקשר עוד כמה פעמים ואמר שהמשלוח הוא עבור מ' ושהיא צריכה לרדת. מ' ירדה לכניסה לבניין יחד עם אחותה, אך שוב לא ראו אף אדם. השתיים נלחצו ונבהלו מאוד כי הבחור בטלפון לא רצה להגיד מטעם מי הוא ומי שלח את המשלוח. ממש לקראת כניסת שבת שוב הוא התקשר וביקש שירדו שוב. בסופו של דבר לא נמסר שום משלוח וכל המשפחה הייתה בלחץ עצום כל השבת עד עתה.



הוריה של מ' סירבו לאפשר לה לצאת בערבים מהבית, והמשפחה כולה ניסתה לברר מי אותו גורם האלמוני, מתוך פחד שמדובר בסוטה או מטרידן. בראיון בלשכת הגיוס השבוע התברר למ' כי "משלוח הפרחים" היה תרגיל של חוקר פרטי מטעם הצבא שצילם כל פעם את מ' ומשפחתה כדי לבדוק אם היא אכן לבושה בצניעות. מ' אכן הייתה לבושה בצניעות, ובלשכת הגיוס הודו בפניה כי התמונות המקוריות כלל אינן שלה ולא הציגו בפניה כל מידע מפליל נוסף.



עורכי דינה של מ' מסרו כי "בכוונת המשפחה לתבוע נזיקין את הצבא על העוול שנגרם לה ולמשפחתה. כמו כן, תוגש תלונה אצל הממונה על החוקרים הפרטיים. נשקול הגשת תלונה במשטרה על פגיעה חמורה בפרטיות וכן הטרדות והתחקויות מאיימות".



מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "נוכח לימודים במוסד חילוני ומידע נוסף הנמצא בידי צה"ל, הוחלט לפתוח בבדיקה ולזמנה לראיון לבחינת שחרורה משירות ביטחון. המועמדת זומנה לראיון, בסופו הוחלט לשחררה משירות מטעמים של הווי משפחתי דתי. הבדיקה בעניינה של המועמדת בוצעה על ידי משרד חקירות שנשכר על ידי מערכת הביטחון, ופועל כדין".