מערכות המכ"ם הרוסיות המוצבות באזור שדה התעופה חמימים בסוריה סותרות את תוצאות תחקיר חיל האוויר הישראלי, שהראה כי מטוסי החיל היו בשלבי נחיתה בעת הפגיעה במטוס הביון הרוסי, כך טוען היום (שני) משרד הביטחון הרוסי. על פי הדיווח, בסיס השליטה בשדה התעופה שמפעיל מערכות נ"מ מתקדמות מסוג S-400, דיווח כי הטיל שפגע במטוס האיליושין והרג 15 אנשי צוות רוסים כוון לעבר מטוס F-16 ישראלי שטס באותו המסלול כמו המטוס הרוסי.



"המידע של היום כבר לא מצביע, אלא מוכיח כי האשם היחיד בהפלת המטוס הוא חיל האוויר הישראלי שאישר פעולה כזו", אמר דובר משרד הביטחון הרוסי, האלוף איגור קונשנקוב, במסיבת עיתונאים שקיים. הגרסה הרוסית לאירועים עומדת בסתירה לתחקיר הישראלי, שמטיל את האשמה בתקרית על כתפי צוות הנ"מ הסורי, שעל פי התחקיר פעל באופן לא מקצועי ושיגר טילים רבים בלא להתחשב בתעופה אזרחית באזור, ועל איראן, בעוד משרד הביטחון הרוסי טוען כי ישראל ניצלה את נוכחות מטוס הביון כדי להסוות את מטוסיה מהמכ"מים שמפעילה סוריה, ופעלה "בכפיות טובה", כלפי רוסיה.





הצגת התחקיר הרוסי להתרסקות המטוס

נתניהו לפוטין: "בוטח באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו"



הסתירה בין גרסת התחקיר הישראלי לתחקיר הרוסי יוצרת מתח בין שתי המדינות, ורוסיה אף הודיעה על כוונתה להעביר מערכות נ"מ מסוג S-300 לידי סוריה, מהלך שישראל מתנגדת לו, ורוסיה נמנעה לעשות בעבר. בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהתקיימה מוקדם יותר היום, הבהיר נתניהו את התנגדותו למהלך והביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו.



בנוסף לכך, נתניהו הבהיר שוב כי "האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות. ראש הממשלה אמר כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים. ראש הממשלה חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים".



מערכת S-300. צילום: רויטרס
מערכת S-300. צילום: רויטרס



שדרוג משמעותי ליכולות הסוריות



S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו.



הדבר השלישי שיועבר לסורים הוא הצבת גלאים אלקטרו מגנטיים על קו החוף הסורי. המערכות צפויות להשפיע על המערכות האלקטרוניות ועל מערכות המכ"ם של המטוסים התוקפים מטרות בשטח סוריה. שר ההגנה הרוסי הוסיף: "אמצעי הלחימה החדשים נועדו 'לקרר את המצב הלוהט כיום' וכן למנוע סכנה לחיילים ולאנשי הצבא המוצבים בסוריה". הוא סיכם כי "במידה והדבר לא ישפר את המצב, הצבא הרוסי יפעל בהתאם למצב".