משרד ההגנה הרוסי פרסם הלילה (שלישי) נתונים שלטענתו מוכיחים כי מטוסי חיל האוויר הישראלי אחראים להפלת המטוס הרוסי בסוריה, וכי הטילים הסוריים שינו את מסלולם מעט לפני שפגעו במטוס האיליושין. לפי נתונים ממכ"ם מערכת ה-S400 שרוסיה פרסה בבסיס האוויר חמיימים שבאזור לטקיה, נחשף כי טיל הנ"מ הסורי שוגר לעבר מטוס אף-16 ישראלי לפני ששינה את מסלולו לפתע ופגע בסופו של דבר במטוס הביון הרוסי.
מידע זה, ומיקומם של כל כלי הטיס ברגע התקרית ב-17 בספטמבר, מוכיחים כי המטוס הישראלי השתמש במטוס האיליושין הגדול יותר כמגן, כך לטענת דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב. "נתוני המכ"ם מראים בבירור את כיוון התעופה של טיל ה-S200 ששוגר על ידי מערכת הנ"מ הסורית, ואת מיקומם של המטוסים הרוסיים והישראלים", אמר הדובר הרוסי. "זה די ברור שהטיל שוגר לעבר המטוס הישראלי".

המטוס הישראלי שינה אז לפתע את גובהו ואת כיוון הטיסה שלו, טען קונשנקוב. מטוס חיל האוויר המשיך אז לפטרל באזור החוף הסורי, לפי נתוני המכ"ם שסיפקה רוסיה, והסותרים את גרסת צה"ל כי המטוסים שבו כבר למרחב האווירי של ישראל ברגע התקרית. 

"הנתונים של היום מוכיחים כי האשמה להפלה הטרגית של מטוס האיליושין הרוסי מוטלת באופן בלעדי על חיל האוויר הישראלי", טען הדובר הרוסי. "טענות ישראל על כך שהיא לא הייתה מעורבת בטרגדיה שגבתה את חייהם של 15 אנשי צבא רוסים היא שקרית".

כזכור, הגרסה הרוסית לאירועים עומדת בסתירה לתחקיר הישראלי, שמטיל את האשמה בתקרית על כתפי צוות הנ"מ הסורי, שעל פי התחקיר פעל באופן לא מקצועי ושיגר טילים רבים בלא להתחשב בתעופה האזרחית באזור, ועל איראן.


בתוך כך, דווח כי מטוס צבאי רוסי שעל סיפונו 150 נוסעים היה אמור לנחות בסוריה, במקביל למתקפה הישראלית על לטקיה. מקורות צבאיים רוסיים מסרו לערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המקורב למשטר הסורי, כי "אסון כבד עוד יותר נמנע במהלך המתקפה". בנוסף, דווח כי משלוח רוסי של מערכת לוחמה אלקטרונית הגיע אתמול לחמיימים בסוריה. מדובר במערכת אלקטרו-מגנטית שמטרתה לשבש את המכ"ם של מטוסי הקרב והלוויינים.

בדיווח נאמר עוד כי מערכות ה-S300 יישלחו ממוסקבה לשני גדודים סוריים, וכי קצין רוסי יגיע לשני הבסיסים הללו על מנת לתאם את הפעילות של המערכות הללו עם מערך ההגנה האווירית בסוריה. על פי הדיווח, ה-S300 מסוגל ליירט 96 טילים עוינים בבת אחת ולשגר 192 טילים בבת אחת אל עבר מטרה באוויר, והוכח כי היא מסוגלת להגן על גבולות סוריה עם ישראל, ירדן, עיראק, לבנון והים. 

 איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו
איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו