עוד סוף שבוע סוער ומדמם עבר על גבול רצועת עזה: במהומות שבהן השתתפו כ־15 אלף פלסטינים נהרגו שבעה מפגינים מאש צה"ל, שלושה מהם לאחר שחדרו לשטח ישראל באזור אל־בוריג' ונורו. בתגובה לאירועים הורה שר הביטחון אביגדור ליברמן לעצור את הזרמת הסולר לרצועה.

סמל עומר קפלן, התצפיתנית מגדוד ״נשר״ בחיל האיסוף הקרבי שזיהתה את האירוע, שחזרה: ״ההתראה הראשונה תפסה אותי כשתגברתי עמדה. קפצתי לנקודה וראיתי עשרות מתפרעים שחותכים את הגדר ומניחים מטען. הם הצליחו ליצור חור בגדר והעשן מפיצוץ המטען כיסה את האזור. בחסות העשן והפרת הסדר האלימה מספר חשודים ניסן להתקרב לעמדות כוחותינו, אבל זיהיתי אותם והכרזתי על כך לכוחות בקשר והם ביצעו לעברם ירי אזהרה. רובם חזרו על עקבותיהם, אבל הבחנתי כי אחד נותר בשטח ואיבדנו איתו קשר עין. ביצענו שחזור של התצפית בזמן אמת והודענו לכוחות שבוודאות יש מחבל נוסף, ואז אחד הלוחמים זיהה אותו וניטרל אותו".

במערכת הביטחון העריכו כי הכנסת הסולר לרצועה תרגיע את השטח ותביא לירידה בהיקף הפרות הסדר, אבל במציאות חמאס לא מנע מההמונים להגיע לגדר אלא המשיך ליזום ולנהל את האירועים. 
 
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הזהיר את תושבי הרצועה לבל יפסיקו את "צעדות השיבה", והבהיר כי הן ייפסקו רק לאחר הסרת המצור מעל עזה. "התהלוכות שלנו הן לא בשביל דולר ולא בשביל סולר", הבהיר.

סמלת עומר קפלן. צילום :דובר צה"ל
סמלת עומר קפלן. צילום :דובר צה"ל

 
בצה"ל מעריכים כי חדירת הפלסטינים לשטח ישראל באל־בוריג' הייתה מעשה מתוכנן. לאחר שהניחו המחבלים מטען חבלה על גדר המערכת וגרמו לה נזק, חדרו יותר מ־20 מהם לשטח ישראל. בשלב הראשון פתחו כוחות הצנחנים שהיו במקום בירי במטרה להרחיק את הפלסטינים חזרה לעזה. חלקם אכן שבו על עקבותיהם, אבל ארבעה המשיכו לרוץ לכיוון הלוחמים עד למרחק נגיעה כמעט, ובשלב זה פתחו צלפים באש לעברם והרגו שלושה מהם. גופותיהם נגררו על ידי חבריהם בחזרה לשטח הרצועה.
 

בצה"ל מציינים כי הכוחות פעלו בצורה מקצועית ומהירה וסיכלו פיגוע טרור. עם זאת, תיערך בדיקה לצורך הפקת לקחים ומניעת אירועים כאלה בעתיד.
במקביל לאירועים האלימים נמשכו גם השריפות בעוטף עזה, וביום שישי בלבד התמודדו כוחות כיבוי האש עם עשר שריפות באזורים שונים.
על אף האירועים הקשים, לפחות בשלב זה מעוניינים בישראל לתת הזדמנות נוספת לניסיונות להגיע להסדרה מול חמאס וצה"ל נמנע מתקיפת מטרות ברצועה.
 
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, חבר הקבינט המדיני־ביטחוני, התייחס אתמול לאירועים ואמר: "אם נגיע לסיטואציה שחמאס מנסה להמשיך בפעילות הזו והולך איתה קדימה, אנחנו נוריד את הכפפות. מי שמאיים על ביטחון ישראל, דמו בראשו. המשמעויות יהיו ברורות. יחסי הכוחות בין צה"ל לחמאס ובין ישראל לעזה הם אלף לאחד.
 
"בעשור האחרון, מאז מבצע עופרת יצוקה, הבאנו את החמאס למצוקה מאוד גדולה. דרכי הים והיבשה נסגרו, דרך האוויר סגורה בצורה כמעט הרמטית באמצעות כיפת ברזל, המנהרות הולכות ונסגרות, ולמעשה חמאס מחשב מסלול מחדש ועושה שימוש בדם של אזרחים פלסטינים כדי לייצר פרובוקציות שיביאו לתשומת לב בינלאומית. אומר זאת בצורה הברורה ביותר - אם חמאס ימשיך בפרובוקציות וידרדר למעשי טרור כמו שראינו, נוריד את הכפפות והמשמעות היא שחמאס ישלם מחירים מאוד כבדים. לא יהיה מצב שיישפך דם של חיילים ויימשכו ניסיונות לשרוף שטחים ויישובים במדינת ישראל ואנחנו נעבור לסדר היום".
 
גלנט הוסיף: "אנחנו נותנים צ’אנס שהדברים יחזרו למסלולם. צריך להיות מאופק בהפעלת הכוח, אבל אם נכפית עליך מציאות שבה אתה צריך להפעיל את הכוח, לא עושים זאת באופן חלקי אלא צריך ליפול על האויב בעוצמה גדולה. עוד לא הגענו לנקודה הזו".
 
גם ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד וחבר ועדת חוץ וביטחון, התייחס למצב ובאירוע "שבתרבות" בחיפה אמר: "מה שקורה בעזה מוכיח שוב שמי שלא יוזם ומוביל מוצא את עצמו מובל למצב גרוע יותר. ארבע שנים אנחנו אומרים לראש הממשלה שיוביל מהלך אזורי, שייתן לתושבי עזה אפשרות לחיים טובים יותר ויבהיר להם שמה שמפריע להם להשיג אותם זה ההתוקפנות והטרור של החמאס. נתניהו לא עשה, ועכשיו חמאס הוא שיקבע אם תהיה מלחמה או לא. גם אבו מאזן מנצל את חוסר המעשה והיעדר המדיניות של נתניהו כדי לדחוף אותנו למלחמה בעזה, שאין לנו מה להרוויח בה".