בשמונת החודשים האחרונים זיהה צה"ל כי חמאס הגביר את מאמציו להבריח אמצעי לחימה (אמל"ח) מן הים לרצועת עזה - בעקבות הפעילות האפקטיבית של המצרים בציר פילדלפי נגד מנהרות ההברחה אל הרצועה, שצמצמה בשנים האחרונות את חדירת האמל"ח וחומרי הנפץ מסיני.

כיוון שפעילי חמאס מתקשים להעביר את האמל"ח דרך הגבול המשותף לרצועת עזה - מעל לאדמה או מתחתיה - ריכז ארגון הטרור את מאמציו בפיתוח ציר הברחות ימי מסיני. ראשיתו בחופי מצרים שלשפת הים התיכון. משם מוברח האמל"ח באמצעות סירות קטנות, הנראות כסירות דייגים תמימות, אל הרצועה. אומנם ניסיונות כאלה אינם חסרי תקדים ברצועה, אבל בחודשים האחרונים זיהה חיל הים מגמת התגברות ניכרת.

בחודש יוני פרסם צה"ל כי כמה שבועות קודם לכן עצרו לוחמי חיל הים שני כלי שיט שניסו להבריח חומרים לרצועה המשמשים את חמאס לייצור טילים. עם זה, משיקולי ביטחון שונים, לא כל פעילויות סיכול ההברחות ותפיסות האמל"ח וחומרי הנפץ פורסמו עד כה. זאת ועוד: במערכת הביטחון הישראלית מביאים בחשבון כי לא כל ניסיונות ההברחה נבלמים וכי חלק מהאמל"ח אומנם מגיע לידי ארגון הטרור השולט ברצועה.

בעבר היו תקופות שבהן הברחת האמל"ח וחומרי הנפץ הייתה משימה פשוטה בהרבה לארגוני הטרור. לרצועה הוברחו אז, כמעט באין מפריע, אמצעי לחימה תקניים, ובהם טילים ואמצעים גדולים יחסית. כיום קשה הרבה יותר להבריח אותם מסיני, ועל כן הברחות האמל"ח נעשות לפי שיטת עבודה שונה, על פי הצרכים של תעשיית הנשק המקומית של חמאס וארגוני טרור אחרים. מדובר בעיקר בחומרים המיועדים לייצור עצמי וחקייני של אמצעי לחימה תקניים או בהברחת אמצעי לחימה איכותיים בצורה מפורקת, שהרכבתם מתבצעת במפעלי הייצור בעזה.

לפיכך, לצד תהליכי ההסדרה שחמאס מנסה לקדם עם ישראל והניסיונות לשפר את המצב הכלכלי הקשה ברצועה, מזהים במערכת הביטחון כי חמאס ממשיך במאמציו הכבירים להעצים את יכולותיו הצבאיות. המתח בין המגעים להסדרה לבין ניסיונות ההתעצמות של ארגוני הטרור ברצועה ימשיך להעסיק את מערכת הביטחון ככל שתהליכי ההסדרה יתקדמו.

ובנושא ההסדרה, קצין בכיר בחיל הים סבור כי הגדלת טווח הדיג המותר לתושבי עזה ל־15 מייל מן החוף (כפי שהוחלט רק לאחרונה) משקפת את הגבול המקסימלי האפשרי מבחינה ביטחונית. לדבריו, אין להרחיב את הטווח עוד יותר, עד כמה שהדבר תלוי בשיקולים ביטחוניים בלבד.הסיבה המרכזית לכך היא שעל אף הרצון והאינטרס - גם של ישראל - לאפשר את שגרת ענף הדיג החיוני, נשקפים איומים אפשריים על אסדות הגז, ניסיונות חדירה פוטנציאליים לישראל וכן סכנת הברחות אמל"ח בחסות מאות רבות של סירות דיג היוצאות לים התיכון מדי יום.