פרשן חדשות 10 רביב דרוקר חושף היום (ראשון) את הטיוטה הראשונה של דוח מבקר המדינה בפרשת "ביבי-טורס", שעריכתה הסתיימה לפני קרוב לשנתיים וחצי אולם טרם פורסמה. מדובר בפרשה שנמצאת בחקירה מזה ארבע שנים הנוגעת לטיסות שבוצעו בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו כיהן כשר וכחבר כנסת, והטיוטה נכתבה לאחר יותר משנה וחצי של חקירה.



על פי הטיוטה, חלק מטיסותיהם של ילדיו של נתניהו מומנו על ידי גורמים זרים, ונמצאו גם טיסות בהן נתניהו מומן על ידי גורם זר אחד, כאשר במקביל רעייתו ועוזריו ממומנים על ידי גורם זר אחר (מימון כפול). "לדעת הביקורת, יש במימונים האלה שמסתכמים בעשרות אלפי דולרים משום קבלת מתנה אסורה ובחלק מהמקרים אף פגיעה בטוהר המידות", נכתב בטיוטה.



במידה והמבקר יחליט בסופו של דבר להגיש דוח שמעלה חשדות שכאלה, המשמעות היא כי הוא יעביר את החומרים ליועץ המשפטי לממשלה לפי סעיף 14 ג', שמשמעותו כי המבקר מצא בסיס שעשוי להוביל לפתיחה של חקירה פלילית. היועץ המשפטי לממשלה צריך להחליט האם לפתוח או לא בחקירה פלילית. 



מקרה נוסף שמתאר דרוקר בטיוטה נוגע לנסיעה של נתניהו ומשפחתו לרוטרדם, שנעשתה לכאורה על חשבון קופת המדינה שלא כדין. "משרד מבקר המדינה רואה זאת בחומרה", נכתב בטיוטה. כמו כן נטען שהבונדס מימן את שהותו של נתניהו במלון בניו יורק בנסיעה פרטית, מבלי שנתניהו עצמה בדק האם מדובר בטובת הנאה אסורה. בטיוטה הוזכרו טיסות נוספות ונכתב: "בכל הטיסות לעיל, קיים לדעת הביקורת, חשד לקבלת מתנה אסורה, ניגוד עניינים ואף חשד לפגיעה בטוהר המידות בכך שמר נתניהו בהיותו שר אוצר, רעייתו ועוזריו מומנו בסכומים של אלפי דולרים על ידי גורמים זרים ואנשי עסקים".



בין המממנים לכאורה שמוזכרים בדוח: יעקב שוסטר, איש הכספים של לאודר, ארגון הבונדס, ארגון "ידידי הליכוד בארה"ב" והודה ויינגרטן.



בנוגע לנסיעותיה של שרה נתניהו נכתב בטיוטה כך: "בתקופת כהונתו של מר נתניהו כשר אוצר, התלוותה אליו רעייתו לרוב נסיעותיו בחו"ל. מרבית נסיעותיה של רעיית השר מומנו על ידי גורמים זרים בסכום כולל של למעלה מ – 50 אלף דולר עבור טיסות בלבד... המימון שמעניק גורם זר לנסיעתה של רעיית השר המתלווה לנסיעותיו עשוי לגלם מרכיב של טובת הנאה. בשל כך, היה על השר לפנות לוועדת המתנות. מהאמור לעיל עולה (אוקטובר 2004) שניתן לכאורה מימון כפול לנסיעתה של מנהלת הלשכה דאז ומנגד לא ברור מי מימן את טיסתה של גברת נתניהו. במצב האמור עולה חשש כי למעשה מימון הגברת נתניהו נעשה על ידי הבונדס".



טיוטת הדוח מסכמת כך: "מהנתונים שבטבלה עולה כי בתקופת היותו שר נתניהו טס מר נתניהו 15 נסיעות בתפקיד על פי הדיווחים למזכירות הממשלה. רק 6.5 מהן במימון שר אוצר והיתר 57% במימון גורם זר. 1.5 נסיעות במימון ממשלות זרות. 2 נסיעות, 14% במימון ארגונים יהודיים, 4 נסיעות במימון הבונדס, לא כולל נסיעות שהבונדס מימן את הוצאות השהייה ונסיעה אחת במימון ארגון בינ"ל אחר. בביקורת לא נמצאו בקשות של מר נתניהו בכתב שהועברו לממשלה או לראש הממשלה לנסיעות בתפקיד…לדעת משרד מבקר המדינה, מנהל תקין מחייב שרישום נסיעה של שר תהיה בכתב ותכלול את הפרטים האמורים. משרד מבקר המדינה סבור כי מר נתניהו היה צריך לפנות לוועדה למתן היתרים טרם נסיעותיו במימון זר…נסיעות מר נתניהו מומנו לעתים גופים שונים ואנשי עסקים…היה על שר האוצר לנהוג במשנה זהירות ולבחון בחינה משפטית את אפשרות קיומן של הנסיעות במימון הזר טרם מימושן. לדעת משרד מבקר המדינה, נוהל גיוס תרומות זה בגדר מתן חסות לאירוע…קיים חשש שמימון נסיעות שר האוצר ומלוויו על ידי הבונדס העמיד אותו במצב של ניגוד עניינים".



וזהו סיכום הטיוטה כפי שמביא אותה דרוקר: "הביקורת העלתה כי נסיעותיו של מר נתניהו ובני משפחתו במימון זר בתקופת היותו שר אוצר חרגו בחלק מהמקרים מכללי מנהל תקין…גורמים שונים מימנו את נסיעות מר נתניהו לחו"ל ביניהם גופים שונים ואנשים פרטיים עם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז ו/או למשק הישראלי. מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות לניגוד עניינים…ממכלול הממצאים המתוארים לעיל על חומרתם, כמותם והיקפם משתקפת תמונה קשה המצביעה על קבלת טובות הנאה על ידי מר נתניהו העולה לכדי חשש לפגיעה בטוהר המידות".