ראש "המחנה הציוני", יצחק הרצוג, נאם הערב (שבת) בוועידה לביטחון שבמינכן, גרמניה, והציג את תפיסתו המדינית ביטחונית. טרם דבריו הוא הוצג כ"מי שיכול להיות ראש הממשלה הבא של ישראל".

אתמול והיום נפגש הרצוג בפגישות רשמיות, בפגישות באירועים שונים וכן בשיחות צד בלתי רשמיות עם רבים ממנהיגי העולם. ביניהם - סגן נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן, שכזכור, אמר כי יחרים את נאום נתניהו בקונגרס. חשוב לציין כי השיחה הוגדרה כ"שיחה בלתי רישמית". כמו כן, נפגש הרצוג עם מזכיר המדינה ג׳ון קרי (שיחות בלתי רשמיות), שר החוץ הגרמני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, נשיא האיחוד האירופי ושר החוץ הבריטי.

הרצוג פתח את נאומו והתייחס להחרמה הטורקית כמהלך בלתי קביל. כמו כן הודיע כי בהתאם לנוהג, לא יתקוף את ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, למרות שבעוד חמישה שבועות לפני בחירות כלליות במדינה "למרות שאני מועמד, אני לא אתקוף את ראש הממשלה, אני בטוח שתבינו. ומלבד זאת- בזמנים אלה- ישראל מאוחדת".

למרות הכרזתו כי לא יתקוף את ראש הממשלה, כשנשאל הרצוג ע"י כתב הוושינגטון פוסט, האם "באופן היפותטי", היה מגיע לנאום בקונגרס במידה והזמנתו לא הייתה מסונכרת עם הבית הלבן, ענה הרצוג: "אני לא פה כדי לבקר את ראש הממשלה, אבל לא הייתי עושה את זה כראש ממשלה. זה סיפור גדול בישראל ואנחנו מודעים אליו, היחסים שלנו עם ארה"ב הם אסטרטגיים ולא פוליטים וזה צריך להישאר כך", הדגיש הרצוג.

"העולם עומד היום בפני מאבק במספר חזיתות טרור. פעולה משותפת ויצירת בריתות אזוריות ובינלאומיות יחזקו את ביטחונם של אזרחי ישראל", אמר הרצוג.

לפי הרצוג, מצעדי המדיניות הראשונים שלו הרצוג כראש ממשלה יהיה החזרת נושא עזה לסדר היום הבינלאומי, וזאת ע״י קידום הצעת החלטה המועצת הביטחון לפירוז עזה בתמורה לשיקום הרצועה ע״י מדינות העולם. "נפעל לחידוש המו״מ מול הפלסטינים, במעורבות של פלטפורמות אזוריות על מנת לקדם את פתרון שתי המדינות", הכריז הרצוג. 

בכל הנוגע לסוגיית איראן הגרעינית, אמר הרצוג כי "ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך לגרעינית. נגיע להסכמות עם בעלות בריתנו על כך שלא יהיה הסכם אם מדובר בהסכם רע". 
 
את דבריו אמר הרצוג לאחר חילופי תגובות קשות בין המחנה הציוני לליכוד. כזכור, במהלך שהותו בחו"ל, הרצוג קרא לראש הממשלה להודיע על ביטול נאומו בפני הקונגרס בארה"ב. יו"ר המשלחת למינכן, השר יובל שטייניץ (ליכוד), גינה בחריפות את דבריו של הרצוג: ״הוא חצה קווים אדומים ופגע בנוהל המקובל, אין תוקפים את הממשלה בחו״ל".

בתגובה לדברי שטייניץ, במפלגת המחנה הציוני נאמר כי "לפעמים צריכים להסביר לאט ליובל המבולבל את מה שכל אזרח ישראלי הבין מזמן: מי שפוגע בביטחון ישראל הוא בנימין נתניהו, שסידר לעצמו תשדיר בחירות בקונגרס וחרב את היחסים עם ארה"ב".

בהמשך לכך, נמשכה מלחמת התגובות ההדדית, ומהליכוד נמסר בתגובה: "השמאל מפקיר את ביטחון ישראל למען הבחירות. במקום להתייצב עם ראש הממשלה, במאמץ למנוע הסכם מסוכן עם איראן, הם מתייצבים עם המעצמות ונגד ישראל, כדי לאפשר להם להעביר הסכם שיאיים על ביטחוננו ועל קיומנו".