היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פנה אמש (חמישי) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שיחדול מלהתערב בנושא ועדות פרס ישראל בתקופת בחירות. כזכור, נתניהו פסל לאחרונה שלושה מחברי הוועדה עקב נטייתם הפוליטית.
 
היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו״ד שלומית ברנע פרגו, השיבה הבוקר למכתבו של וינשטיין בנושא פרס ישראל. במכתבה ציינה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש למסור כי הוא מכבד את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה שלא לעסוק במינוי שופטי פרס ישראל, בעת הזו של תקופת הבחירות. במכתב צוין גם כי ראש הממשלה נתניהו ביקש למסור, כי היה ויעמוד בראשות הממשלה הנכנסת, הוא יקים ועדה לגיבוש קריטריונים למינוי שופטים לפרס ישראל, בהתאם להמלצתך ולהצעת מבקר המדינה בדו״ח מבקר המדינה משנת 2010.

משמעות ההחלטה היא שפסילת השופטים על ידי נתניהו בוטלה, והם יחזרו לפעילות בוועדות.

אמש הוחלט במחנה הציוני להגיש בג"צ בנוגע "להתערבותו הבוטה של ראש ממשלת ישראל בנושא מינוי והחלפת השופטים בוועדת פרס ישראל", כלשון ההודעה. עוד הערב תגיש המפלגה פנייה ללשכת ראש הממשלה ובימים הקרובים יוגש הבג"צ בנושא.

ביינתיים הצטרף עוד שם לרשימת המסרבים לקחת חלק בפרס ישראל היוקרתי, והפעם מדובר בסופר המוערך דוד גרוסמן. גרוסמן התייחס אתמול בערוץ 10 לסיבות שהניעו אותו למהלך: "זה בא בתגובה לפסילת השופטים בפרס ישראל לספרות ולמסע ההסתה של ראש הממשלה כנגד בכירי המדענים והאמנים בישראל. זהו  מחטף ציני של ראש הממשלה ואני מסרב לשתף עם זה פעולה". 

כזכור, הסערה החלה בפסילת המינויים של אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד, שני חברים בוועדת השופטים לפרס ישראל לספרות, שקיבלו הודעה כי לא יוכלו לשמש חלק מהוועדה, מה שגרם לתגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

עמוס עוז: "נתניהו לא רוצה להחליף את הוועדה, הוא רוצה להחליף את הסופרים" 

ביינתיים התייחס גם הסופר עמוס עוז לחילופי הדברים בוועדת פרס ישראל: ״נתניהו לא רוצה להחליף את הוועדה, הוא רוצה להחליף את הסופרים, את השופטים. האמת שהוא היה רוצה אפילו להחליף את התקשורת".
 
באירוע תומכים במפלגת מרצ בהוד השרון תקף עוז גם את מפלגת העבודה ואמר: "יש לי בעיה עם מפלגת העבודה ששינתה את שמה ל״מחנה הציוני״. לא הבינותי למה צריך להחליף את השם כדי להתחנף למחנה הימין. מה זה, כל העם צבא? לא הבנתי את הצורך העצום להכות בברזל ולצעוק ״גם אנחנו ציונים״ כאילו הציונות של רבני הגבעות מובנת מאליה ושלנו מוטלת בספק. הציונות שלהם היא לא ציונות, היא תיאוקרטיה. אני לא מבין את הצורך להחליף את השם אלא אם יש עניין אסטרטגי שמוביל אותם לרצות שאף ערבי לא יצביע עבורם".

האקדמיה הישראלית למדעים: להעביר את הכפפת הפרס לנשיא המדינה

האקדמיה הישראלית למדעית פרסמה גילוי דעת שבו היא מביעה דאגה "לנוכח האירועים האחרונים הנוגעים למינוי ועדות השיפוט לפרס ישראל" ומציעה להעביר את הכפפת הפרס ללשכת נשיא המדינה.

בגילוי הדעת אומרת האקדמיה הישראלית למדעים כי "פרס ישראל כמוסד מפאר את היצירה המדעית והתרבותית של החברה הישראלית והאקדמיה גאה במפעל זה. הפרשיה הנוכחית מטילה צל כבד על אחת מהפנים היפות של מדינת ישראל, פרס המוערך מאוד על ידי כל אוכלוסית המדינה".

בגילוי הדעת נאמר עוד כי "אומנם האקדמיה למדעים אינה קשורה או מעורבת ישירות בפרס ישראל למרות זאת מאחר שהפרס מוענק עבור מצויינות במגוון שטחים כולל מדע ותרבות והענקתו מידי שנה נותנת רוח גבית לקידום מדעי הרוח והטבע אנו חברי מועצת האקדמיה מוצאים לנכון להגיב להתרחשויות האחרונות שלדעתנו שלדעתנו פוגעות במעמדו של הפרס".

האקדמיה הישראלית למדעים אומרת כי "בתוקף תפקידה של האקדמיה לייעץ לממשלה בנושאים אלה ועל מנת למנוע השפעות פוליטיות עתידיות על פרס ישראל אנו מציעים בזאת לשקול את הכפפתו לגורם ממלכתי לדוגמה לשכת נשיא המדינה . מוסד מכובד כגון זה כאחראי על הרכב ועדות השיפוט ישמור על כבודו של הפרס ועל יוקרתו ויעצים את ההערכה הרבה לה הוא זוכה מכל אזרחי ישראל".