מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי פקפק היום (רביעי) בשיקול הדעת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקשר לעסקת הגרעין עם איראן, ואמר שראש ממשלת ישראל טועה בשיפוט המצב. בנאומו מול ועידת יחסי החוץ של בית הנבחרים בוושינגטון, הוא הזכיר כי בשלב מסוים, נתניהו לא תמך בהסכם הביניים שנחתם בין איראן והמעצמות, אבל כעת הוא רואה שזה עזר לעצור את התפתחות תוכנית הגרעין האיראנית. קרי אמר שנתניהו "אולי שופט את המצב באופן שלא נכון כאן".

עד היום טרח ג'ון קרי לשמור על מראית עין של קשר עם ישראל, נשמר ונזהר שלא לבטא בגלוי את כעסו על ראש הממשלה נתניהו. כאמור, בשימוע בבית הנבחרים הקצין והחריף ג'ון קרי את התבטאותו כלפי ראש הממשלה. שר החוץ האמריקאי לא מדבר כך מול ראש ממשלה של מדינה מערבית וידידה, אבל קרי לא עצר, המשיך ללעוג לנתניהו ואמר: "הוא (נתניהו) דיבר בזמנו על חשיבות הפלישה לעיראק וכולנו יודעים מה קרה".

ג'ון קרי גם הזכיר כי "הממשל הנוכחי פעל למען ישראל יותר מכל ממשל אחר לפניו. יש לי כאן 25 דפים מלאים על מה שעשינו למען ישראל", אמר מזכיר המדינה ורמז כי יגיב על הנאום שנתניהו ישא בקונגרס.
 
כשנתניהו דיבר על העימות מול האמריקאים סביב העסקה, הוא תיאר מוקדם יותר היום את העניין במושגים של חיים ומוות. "אני מכבד את הבית הלבן ואת נשיא ארה"ב", הוא אמר בהקשר להחלטתו לנאום בקונגרס על אף המחלוקת, "אבל בנושא כל כך גורלי שיכול לקבוע אם נמשיך להתקיים או לא, חובתי היא לעשות הכל על מנת למנוע סכנה גדולה שכזו למדינת ישראל".
נתניהו אמר שהאיום הגדול ביותר לחיים בישראל ולמדינה היא איראן חמושה בנשק גרעיני. "יש לנו סיבות רבות לדאוג מההסכם שמנסחים כעת", אמר, "מעצמות העולם הקדישו את עצמן כדי למנוע מאיראן להשיג פצצה גרעינית, אבל נראה כי הן ויתרו על ההתחייבות הזו והחליטו להשלים עם הרעיון של איראן - במהלך השנים - תפתח את היכולת לייצר את החומר הבקיע הדרוש לפצצות גרעיניות רבות".
"בזמן שהעולם אולי הגיע להבנה עם הרעיון הזה, אנחנו לא", אמר נתניהו והוסיף כי זוהי האחריות שלו כראש ממשלת ישראל לעשות הכל על מנת להזהיר מפני הסכנות ולהתנגד לעסקה.


התבטאויות הגינוי שנשמעו משני הבכירים בצמרת הממשל, היועצת לענייני בטחון סוזן רייס ושר החוץ ג'ון קרי, בגלוי ובאופן רשמי כלפי ראש הממשלה נשאו אופי גורף, חריף ותקיף שאיננו זכור ביחסים בין שתי המדינות.
  
סוזן רייס בראיון לצ'רלי רוס, מתוכניות הטלוויזיה הנצפות ביותר בארה,ב, כינתה את הנאום הצפוי של נתניהו בקונגרס כ"הרסני ליחסים בין שתי המדינות". להתבטאות הקשה של סוזן רייס יש לייחס משמעות מיוחדת. היא הדמות הקרובה ביותר לנשיא ברק אובמה ונמנית עם היחידים-המעטים מאוד שהנשיא מקשיב להם ונוטה לקבל את דעותיהם.   סוזן רייס היא הממונה על תחום היחסים הביטחוניים והאיסטרטגיים בין ארה,ב לישראל. היא מקיימת יחסי עבודה טובים עם מקבילו הישראלי היועץ לענייני בטחון יוסי כהן.  
על רקע המתיחות המתמשכת בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו הקשרים הקבועים בין רייס לכהן הם היום הערוץ היחידי בין ירושלים המדינית לבית הלבן הפועל באופן מסודר, יעיל וברול טובה – הן כערוץ הידברות והן כאיזור מוגן לאינטרסים הביטחוניים של ישראל. ההתבטאות הקשה של רייס נגד הנאום עלול להעיב על הערוץ החיוני הזה.