״ההחלטה לערוך בדיקה פלילית היא לא עניין פשוט, זו החלטה משמעותית וכך יש להתייחס אליה״, כך אמר גורם בכיר בלשכת היועץ המשפטי לממשלה למעריב השבוע והגיב לביקורת שנשמעה במהלך סוף השבוע על החלטת היועץ המשפטי לממשלה שמטיבה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

״הבדיקה בעיקרה נדחתה עד אחרי הבחירות, אך חלקה מתחיל כבר מחר, עם העברת החומרים למשטרה״. הגורם מוסיף כי אמנם לא נמצאו ראיות למעורבות ראש הממשלה עצמו, אך מעורבותו תיבחן לאורך הליך הבדיקה. בתוך כך מתכונן העד המרכזי בפרשה - מנהל מעון ראש הממשלה לשעבר, מני נפתלי - להגיש בג״צ נגד החלטתו של היועמ״שׁ.
הדיון בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נמשך למעלה מעשר שעות, שהוא נקטע לסירוגין לנושאים אחרים. בישיבה השתתפו בכירי המשרד, בניהם, עוזריו של היועמ״ש, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ובכירי הפרקליטות לצד הפרקליטות המלוות בתביעה האזרחית בבית הדין לעבודה של מני נפתלי נגד משרד רוה״מ. אחת הנקודות שעלו בדיון באה מכיוון הפרקליטות בתיק האזרחי שמנהל נפתלי מול המדינה.

מני נפתלי, עד מרכזי עד כה, הוגדר כ״עד מורכב״. הפרקליטות הצביעו על אי דיוקים שלו בהליך האזרחי ביחס לדברים שמסר במשטרה. מצד שני עלה כי דברים שאמר במשטרה מגובים גם בניירות של מבקר המדינה וגם בניירות אחרים שהונחו בפני היועץ.  
לקראת סופה של הישיבה נותרו שלושה בכירים: פרקליט המדינה, שי ניצן, המשנה ליועמ״ש (פלילי), רז נזרי, והיועמ״ש - יהודה וינשטיין. הדיון חולק לשלושה חלקים: בחינת הראיות והתשתית העובדתית, דיון בשאלה האם יש מקום להליכים פלילים והעובדה כי ההחלטה מתקבלת בתוך מערכת בחירות, 19 ימים בלבד לפני מועד הבחירות. ״ תמיד בחנו את עצמם, בניסיון להתנתק, ואמרנו, יש חומר, יש תשתית או לא, הכל נעשה בצורה הכי עניינית ונקייה״, סיפר הגורם בכיר ל"מעריב".
 

במסגרת ההחלטה האם לפתוח בחקירה היו שני בכירים שסברו כי אין מקום להליך פלילי. הגורם הבכיר ששוח עם מעריב השבוע סיפר כי ״לא היה מקום להורות על חקירה כי לא הייתה די תשתית. היה ברור מבחינת החומרים כי מדובר בזוטי דברים ולו היה מדובר באזרח המשטרה לא הייתה מטפלת בזה״, הוא אומר ומסביר מדוע כן הוחלט לפתוח בבדיקה, ״דווקא בגלל שמדובר בראש ממשלה מחובתנו הייתה לראות את האינטרס הציבורי שקיים פה ללא ספק ואת המכלול השלם של החשדות״. הגורם גם מגלה על אופי החשדות ״החשדות שעלו יכולות להיות תחת הכותרת האם נעשה בכספי מדינה שימוש לצורך צרכים פרטיים. זה לא שוחד אבל זו עדיין עבירה. חלק מהדברים הם ברמה של נהלים לא ברורים, בתחום האפור, החשדות כולן ברף הנמוך״.
בחלקו האחר של הדיון נבחנה השאלה האם להודיע על ההחלטה באופן מיידי או לחכות עד לאחרי הבחירות. הגורם הבכיר מספר כי, ״לגבי הבחירות היו דעות שונות בחדר. היו שסברו שההחלטה כולה צריכה להתקבל אחרי הבחירות. מהבחינה הזו היה קו יותר ״מקל״ עם ראש הממשלה שהיועץ בחר שלא ללכת איתו״. בשלב זה פרקליט המדינה, שי ניצן והמשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, סברו כי יש להודיע על הבדיקה באופן מיידי, ״אנחנו מחויבים לאינטרס הציבורי״, הם טענו והיועץ החליט לקבל את עמדתם. 
״צריך להבין, ההחלטה וההודעה נשקלו באופן מאוד זהיר. זו החלטה נכונה וזהירה״, אומר הגורם, ״הוחלט שההחלטה על בדיקה היא נדרשת. ואז גם הוחלט שצריך להןדיע באופן מיידי. בנושא הבחירות המחשבה הייתה שמשעה שהציבור יודע את הפרטים. היה נכון לפעול אחרת אם היינו יכולים תוך שבועים לומר אם יש היבט פלילי או לא, וזה לוח זמנים שהיה ברור שלא ניתן לעמוד בו. לא ניתן לעשות בדיקה שתוביל לקבלת החלטות, ולכן כל מה שהיה קורה זה היה רק קרקס. הדלפות של חצאי אמיתות וחצאי פרסומים. לא חשבנו שיש צורך לעשות את זה. ההחלטה היא משמעותית ולא עניין של מה בכך״
הגורם הבכיר מתייחס גם לטענה שעשוי להיות שיבוש חקירה, ״אין שום שיבוש חקירה, כל החומרים הקיימים ידועים כבר חודשים ארוכים, עוד מאז שטיוטת דוח המבקר עברה לתקשורת, לו לשווא הייתה ישיבה כל כך ארוכה. בחנו את עצמנו וניסינו להיות עניינים וזהירים ולנטרל את עצמנו מרעשי הרקע, היועץ יכל לקחת את ההחלטה היותר קלה לראש הממשלה ולא לקבל שום החלטה עד אחרי הבחירות והוא בחר בהחלטה היותר קשה. ההחלטה לעשות בדיקה פלילית היא לא משהו פשוט, זו החלטה משמעותית ולכן הודענו לציבור עליה״
הגורם גם ביקש להדגיש כי המשמעות היא לא כי כל ההליך ידחה לאחר הבחירות וכי זה לא אומר שפעולות חקירה סמויות לא יעשו כבר מחר, ״בהודעה נכתב הבדיקה בעיקרה. המשטרה מחר תקבל את החומרים וכבר תתחיל לעבוד. אבל עיקר הבדיקה, כאמור, יתבצע רק אחרי הבחירות״
הגורם התייחס לקראת סיום השיחה גם לשאלת מעורבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ״הראיות עד כה, בדגש על עד כה, לא מעלות חשד למעורבות של רוה״מ. זה משהו שהיה חשוב לומר, אבל בהחלט הבדיקה יכולה להגיע גם אל רוה״מ והמעורבות שלו בהחלט תיבדק. המשטרה תקח חומרים כתובים, קבלות, דו״חות, תגבה הודאות מאנשים מעורבים למשל בחשבות, ועובדי משרד ובית ראש הממשלה ככל שיעלה חשד הוא גם ישאל שאלות, כרגע אין חשד למעורבות אישית שלו״.