נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הלילה (שלישי) בראיון מיוחד לרשת "רויטרס", לנאומו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בפני הקונגרס האמריקאי היום אחר הצהריים. אובמה הדגיש כי למרותת שלישראל ולארצות הברית יש מטרה משותפת והיא למנוע מאיראן פיתוח של נשק גרעיני, נאום נתניהו הוא טעות בעיניו:  "זה מובן למה ישראל מודאגת מהמשא ומתן עם איראן. אבל חייבים להישאר ממוקדים במטרה המרכזית שהיא למנוע מאיראן נשק גרעיני. אני סבור שזו טעות שנתניהו יבוא לדבר שבועיים לפני בחירות. זה נראה כאילו אנו בוחרים צד". 

על היחסים המעורערים עם ישראל אמר אובמה: "המחלוקות שיש בינינו לבין ישראל בנושא האיראני אינם יגרמו להרס היחסים. הקשרים שלנו עם ישראל נותרו חזקים. נתניהו הוא המנהיג שנפגשתי איתו הכי הרבה בתקופתי כנשיא. נתניהו חושב שהדרך הטובה ביותר לפתרון הסוגיה היא צבאית או דרך החרפת סנקציות. אין שום מומחה שחושב שאיראן תגיב לסנקציות האלו בהפסקת תכנית הגרעין שלה".

אובמה המשיך: "מה שאנחנו מנסים לעשות זה להביא את איראן למצב שבו הם עושים פסק זמן בכל הנוגע לייצור נשק גרעיני. אנחנו עדיין במשא ומתן. המצב יותר טוב ממה שהיה לפני 3 ו-4 חודשים, אבל עדיין נשארו פערים מהותיים לפני שנוכל לחתום על ההסכם".

בהמשך דבריו ציין אובמה כי נתניהו חשב שגם ההסכם הזמני שנחתם עם איראן בסוף 2013 הוא רע: "ההסכם הזמני הביא להקפאת התוכנית האיראנית. נתניהו אמר אז שזה הסכם רע. העובדות אומרות שמאז איראן לא רק שלא התקדמה בתכניתה, אלא אף חזרה אחורה".



אובמה בראיון. צילום: רויטרס

אובמה אמר שלדעתו נתניהו צריך להיות סבלני: "השאלה היא, למעלה לא לחכות ולראות אם תהיה עסקה, אם איראן מקבל את התנאים ולבחון את מה שקורה בתקופה של השנה הזאת. למה לא לקחת את העסקה הזאת כשאנחנו יודעים שהאלטרנטיבות לא יספקו תוצאות טובות יותר? אני בטוח שהעסקה הזאת היא הפתרון הטוב ביותר למניעת נשק גרעיני לאיראנים".
 
מוקדם יותר, אותת הבית הלבן כי לא יעבור לסדר היום אם יתגלו פרטים מההסכם המתגבש מול איראן. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, התייחס בתדרוך כתבים שנערך לאפשרות לפיה מישהו יחשוף מידע, ואין ספק שדבריו כוונו לעברו של נתניהו: "זה נטו בכל קשר, שחרור מידע שסופק לישראל במסגרת תדרכוים מסווגים יבגוד באמון הקיים בין שתי בעלות ברית, שוב, זאת תהיה הטענה האם הישראליים יטענו שהשיגו זאת ממקורות אחרים.
עוד הוסיף ארנסט כי "נתניהו צריך לקבל החלטות שתואמות את הרצונות שלו. כך הוא תמיד נהג, גם ברגעים שבהם היו לנו חילוקי דעות איתו. כפי שקרה במהלך הקיץ בעזה. אנחנו חולקים לעיתים על הדרך שבה ישראל פועלת בעזה, אבל תמיד אמרנו בכל מקום כי יש לה את הזכות להגן על עצמה. אנחנו מאמינים שנתניהו צריך לנהוג באופן שבו הוא רואה לנכון. לא נדרדר את מצב היחסים".
נתניהו ניסה למזער היום נזקים בזמן הנאום באייפאק ואמר: "אני אפנה מחר בקונגרס לגבי האיום על ישראל. איראן היא ספנוסרית של הטרור. זה מה שהם עושים בלי נשק גרעיני, דמיינו מה הם יכולים לעשות עם נשק כזה. יש לי מחוייבות. 2000 שנה היינו ללא מדינה, ללא קול, היינו ללא כוח מול אויבנו. לא יכולנו לדבר ולהגן על עצמנו. לא עוד. לא עוד. הימים האלה שאנחנו היהודים פאסיביים, הימים האלה נגמרו".

נתניהו אמר בהמשך דבריו: "ישראל וארצות הברית מסכימות שלאיראן לא צריך להיות נשק גרעיני. אבל אנחנו לא מסכימים איפה צריך להגביל אותם. גם בקרב בעלות הברית יש חילוקי דעות. ארצות הברית היא הגדולה ביותר, אנחנו אחת מהמדינות הקטנות, ארצות הברית באחת השכונות הנוחות בעולם, אנחנו במסוכנות, ארצות הברית היא הכי חזקה בעולם, אנחנו חזקים, אבל פגיעים. מנהיגים אמריקאיים מדברים על החיים, ישראלים מדברים על הישרדות. במשך 9 שנים אני ראש הממשלה, בכל יום אני חושב על ההישרדות של המדינה והפעולות שאני נוקט בשביל זה".
"הנאום שלי לא אמור להכניס טריז בין המפלגות באמריקה. אנחנו מאוחדים ואהודים על ידי שתי המפלגות וכך זה אמור להיות. גם הדמוקרטים והרפובליקנים, הברית שלנו חזקה איתם. הם עוזרים לנו בהגנה על ישראל וראינו את זה בקיץ הקרוב. הם מגבים אותנו בניסיונות להשיג שלום צודק. עבודה משותפת עשתה אותנו מאוחדים וחזקים וגם את הברית בינינו. הדבר האחרון שאני רוצה שישראל תהיה בין שתי המפלגות. זה לא אמור להיות ככה. אנחנו תמיד נהיה מקובלים על שתי המפלגות".