ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נאם הערב (שלישי) בפני הקונגרס האמריקאי בנושא הסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות ובין איראן בנוגע לפיתוח הגרעין. כ-50 דמוקרטים החרימו את הנאום, כמו גם סגן הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן. האולם היה מלא לחלוטין ומספר אנשים אפילו ישבו על המדרגות.


נתניהו עלה לבמה מלווה במחיאות כפיים סוערות. הוא התעכב במשך מספר דקות בגלל מספר רב של אנשים להם הוא עצר ולחץ את היד. מחיאות הכפיים הסוערות נמשכו לאורך דקות ארוכות. 

נתניהו הוצג כ"הוד רוממתו". בפתח דבריו הוא הודעה לסנאטר הדמוקרטי, הארי ריד. "אני יודע שהנאום שלי היה נושא של מחלוקת, אני מצטער שחלק מסתכלים על זה כפוליטי, זו מעולם לא הייתה כוונתי, תודה לדמוקרטים ורפובליקינים, על התמיכה בישראל, שנה אחר שנה, עשור אחר עשור".
  

נתניהו התייחס לנושא המרכזי שלשמו הגיע, הסכם הגרעין עם איראן: "באתי לכאן היום כראש ממשלת ישראל. אני מרגיש שאני צריך לדעבר על נושא שיכול להשפיע על העתיד של העם שלי. היום אנחנו עומדים בפני עוד מנהיג פרסי שרוצה להשמיד אותנו. אייתולה חמינאי משיב את השינאה הישנה עם הטכנולוגיה החדשה. הוא צייץ שצריך להשמיד את ישראל, אבל הוא צייץ באנגלית שצריך להשמיד את ישראל. לאלה שמאמינים שאיראן מאיימת על המדינה היהודית אבל לא על היהודים, תקשיבו לנסראללה, אם כל היהודים יהיו בישראל, זה יעזור לנו לצוד אותם ולא בכל העולם. אבל האיראנים הם כמו הנאצים בשינאה. המשטר באיראן מאיים על כל השלום העולמי. כדי להבין כמה היא מסוכנת, צריך להבין את הטבע של המשטר".


עוד אמר נתניהו: "איראן מעורבת בעזה, בלבנון, בגולן, הם מנסים להחדיר את הטרור. 
איראן לקחה שבויים באיראן והיא אחראית על רצח הרבה מאוד חיילים אמריקאיים בעיראק. הם מפעילים את רשת הטרור שלהם, הם עזרו לפיגועים בבואנוס איירס, באפריקה, בגדד, דמשק, סנע, ביירות וזה עוד יימשך. יש תקווה רבה שהיא תצטרף לעולם, אבל היא מנסה לכבוש אותו. אנחנו צריכים לעמוד ביחד ולעצור אותה בעניין הטרור וההשתלטות העולמית".

נתניהו בתחילת נאומו. צילום מסך מתוך רויטרס

לאחר עצירה נוספת למחיאות כפיים, נתניהו המשיך: "רוחאני וזריף מקבלים צ'אנס לעשות שינוי לאיראן. ממש שינוי, ממש מודרניזציה, הם תולים הומואים, כולאים עיתונאים ומוציאים להורג יותר אזרחים מפעם. השלטון שלהם הוא רדיקלי וקורא תיגר גם על ארה"ב. זה לא מפתיע, האידיאולוגיה של המשטר הזה מאוד מקובלת באיסלאם, לכן הוא תמיד יהיה אויב של ארה"ב. הקרב בין דאעש לאיראן לא הופך אותם לחברים של ארה"ב. הם רבים על אותה קיצוניות, שתיהן רוצות להיות אימפריות אצלם במדינה, הם רק לא מדברים על כך שאין שם מקום לנוצרים, יהודים, אין זכויות נשים, אין חופש לאף אחד. כשזה מגיע לזה, האויב של האויב שלכם הוא האויב שלכם. דאעש טובחים באנשים ביוטיוב, לאיראן יכול להיות נשק גרעיני. הדבר הכי רע שיכול להיות שאיסלאם הרדיקלי יהיה נשק גרעיני. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

על העסקה עצמה אמר נתניהו: "אם הדיל יהיה מקובל על איראן, זה לא יעצור אותה, זה יבטיח שאיראן תעשה זאת ותשיג את הנשק הגרעיני. ההסכם לא נחתם. אתה לא צריך סוכנויות מודיעין כדי לדעת את זה, אפשר לעשות זאת בגוגל. כל דיל עם איראן יכול לעשות שני דברים: הראשון ישאיר אותם עם זמן קצר להגיע לפריצת דרך לפלוטוניום ולפצצה. לפי ההסכם, אף כור לא יושמד, חלק ינותק, אבל לא יושמד. בגלל שאיראן תישאר עם התוכנית, הזמן שלה יהיה קצר, היא תוכל לעשות זאת תוך שנה, שנה וחצי. אם איראן תעבוד על זה עוד יותר מהר, זה יכול לקרות יותר מהר מזה".

נתניהו המשיך לתקוף את איראן: "איראן מוכיחה שוב, שאי אפשר לסמוך עליה, לכן הדאגה היא גדולה. איראן יכולה להגיע לפצצה כשהיא לא עומדת בחוקים, כי ההגבלות יוסרו בעוד עשור. אנחנו צריכים לחשוב באחריות על מה יקרה כשיהיה לה גרעין, היא תוכל לייצר הרבה מאוד פצצות. איראן מתכננת ארסנל אדיר והיא תגיע לשם בתוך שבועות אם תרצה. ג'ון קרי הבהיר כי תוכל לעשות זאת, כשהמגבלות יוסרו".

עוד אמר נתניהו על ההסכם: "העיסקה הזאת רעה, היא לא חוסמת את דרכה של איראן לגרעין, היא סוללת את דרכה לשם. הם מקווים שאיראן תשתנה בשנים הקרובות או שהם מקווים שהאלטרנטיבה תהיה גרועה יותר. אני לא מאמין שהמשטר הזה ישתנה לטובה, כבר 36 שנים הם לא משתנים. התיאבון של איראן יגדל, כי הכלכלה שלה תגדל". 

נתניהו המשיך: "לא צריך לסכן את ביטחון העולם כדי שאיראן תהיה טובה יותר, אנחנו לא צריכים להמר על הילדים שלנו, אנחנו יכולים להבטיח שאיראן לא תרים את ראשה על העולם אם היא תמשיך כך. איראן תצטרך לעשות שלושה דברים: לעצור את האגרסיביות שלה במזרח התיכון, השני זה להפסיק לממן טרור ברחבי העולם והשלישי זה להפסיק לאיים על השמדת מדינת ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם. אם איראן תשנה את ההתנהגות שלה, הסנקציות יוסרו, אם לא, הן פשוט לא יוסרו. אם איראן רוצה שיתייחסו אליה כמו מדינה נורמלית, שתתחיל להתנהג כמו אחת כזאת".


שרה נתניהו בקונגרס. צילום מסך מתוך רויטרס

נתניהו שלח מסר לנושאים והנותנים עם איראן: "אם איראן מאיימת לעזוב את השולחן, תגלו את הבלוף שלהם, כי הם צריכים את ההסכם הזה הרבה יותר ממה שאתם צריכים. כשממתנים את הלחץ על איראן, אתם יכולים לגרום להם ליותר. מעל לשנה אמרו לנו שעדיף שלא תהיה עסקה מאשר שתהיה עסקה רעה, אז רבותיי, זאת עסקה רעה. עדיף לנו בלעדיי ההסכם הזה. עכשיו אומרים לנו שמלחמה היא אלטרנטיבה. זה לא נכון, האלטרנטיבה היא הסכם יותר טוב".

נתניהו פנה לניצול השואה אלי ויזל, שישב באולם: "הלוואי שיכולתי להבטיח לך שהאיום לא יחזור, אני רק יכול להתרות במנהיגי העולם שלא להקריב את העתיד בשביל ההווה, לא להשתמש באגרסיביות, אבל אני יכול להבטיח את זה, שהימים שבהם היהודים היו פאסיביים עברו מן העולם".

נתניהו שלח מסר מאיים לאיראנים: "אם ישראל תצטרך לעמוד לבד, אנחנו נעמוד. אבל אני יודע שאנחנו לא נעמוד לבד, אני יודע שאתם תעמדו איתנו, ארצות הברית תמיד תהיה איתנו. אתם עומדים איתנו, כי אתם יודעים שהסיפור שלנו הוא לא רק של העם היהודי".

בסיום דבריו אמר נתניהו: "חבריי, מי ייתן שנעמוד ביחד תמיד, שנעבור ביחד את האתגרים, שנגיע לעתיד חזקים, מאוחדים וביחד. שאלוהים יברך את ישראל ואמריקה". נתניהו ירד מהבמה לקול תשואות רמות.

נתניהו הוא המנהיג השני בהיסטוריה שנואם בפעם השלישית בקונגרס, כשהקודם שעשה זאת היה ווינסטון צ'רצ'יל. בפעם הקודמת שנתניהו נאם בקונגרס, הוא נעצר כ-30 פעמים לצורך מחיאות כפיים של הנוכחים.