"אני עוזב את האזור בלב כבד, לא נעים לעזוב אתכם כשאתם במצב כזה. למדינת ישראל מגיע לחיות בשלום עם סביבתה. כואב לי שזה לא המצב כרגע. אפשר להגיד שאני מתוסכל", אומר רוברט סרי, שליח האו׳׳ם למזרח התיכון. ״היה לי תפקיד יוצא דופן, במשך שבע שנים הסתובבתי ביניכם, בין הישראלים לפלסטינים, הייתי צריך לשקול כל מילה וכל מעשה, והכל היה מכוון רק כדי לעזור לשני הצדדים באזור. ניסיתי להיות הוגן, הייתי שליח שניסה לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר״.



לא בטוח ששר החוץ אביגדור ליברמן יסכים עם דברי סרי. לפני כמה חודשים ליברמן שקל לאסור את כניסתו של סרי לישראל ולהכריז עליו כעל ״פרסונה נון גראטה״ בתואנה שניסה להעביר 20 מיליון דולרים מקטאר לחמאס בעזה כדי לשלם את משכורותיהם של עובדי הממשלה המקומית, זאת ללא ידיעתה של ישראל.



״הייתי המום כשהבנתי שליברמן מתכוון להכריז עלי כעל אישיות לא רצויה״, סרי אומר בראיון מקיף ראשון לעיתון ישראלי מאז שהודיע על פרישתו הקרבה. ״ההאשמות של ליברמן לא היו מבוססות. המצב בעזה היה לקראת פיצוץ, הייתי במגעים עם ישראל, ניהלתי בנושא הזה שיחות עם משרד הביטחון, אני לא אחראי לכך שליברמן לא ידע על המגעים האלה. אני השליח היחיד בשטח, אין כאן עוד שליחים, העובדה שאני נמצא בישראל כל כך הרבה שנים היא מפני שאני נחוש והגון ושקוף לכל הצדדים. אם יש משהו שלמדתי מהשנים שלי באזור זה להיות שקוף לכולם. אין לי מה להסתיר. זה יהיה טיפשי לעשות משהו מאחורי הגב״.



בסוף חודש מרץ סרי יעזוב את תפקידו, כאמור אחרי שבע שנים באזור, ויחזור לביתו בעיר קטנה על יד האג בהולנד. ״אתגעגע״, הוא אומר, ״יהיה לי קשה לה־ תנתק לגמרי, יש לי חברים טובים ישראלים ופלסטינים, ומזג האוויר כאן כל כך נפלא לעומת השמיים האפורים בהולנד״. אחרי שבע שנים כל כך סוערות, הוא אומר, צריך לנוח. הוא עוזב את האו״ם ומתכנן לכתוב ספר. ״אני לא עוזב במצב רוח ציני, גם כשכעסתי הייתי סבלן. יש לי תואר ארוך, שליח האו״ם למשא ומתן, אבל אין משא ומתן, אנשים צוחקים עלי בגלל התואר שלי, במיוחד הפלסטינים. אני שליח בלי מנדט. לא היה קל כאן. בעזה יצאו נגדי ואמרו שאני לא הצלחתי להוציא אותם מהמצור וגם בישראל יוצאים נגדי. אני נחוש והגון אך לא ניטרלי, אני עובד על פי ההחלטות של האו״ם. כל פעם כשיש החלטה באו״ם נגד ישראל, אני מרגיש כמו אדם שניצב למרגלותיו של הר ובועט בכדור כלפי מעלה והכדור נופל בחזרה אליו״.




רצה להכריז על סרי אישות בלתי רצויה. ליברמן. צילום: פלאש 90

רגע האמת



חודש ימים לפני עזיבתו סרי מלא אנרגיה, כאילו רק התחיל את השליחות. במשרדו בבניין האו״ם בארמון הנציב בירושלים, המשקיף אל העיר העתיקה ואל הכפר ג׳בל מוכבר, מוקף בשלושה עוזרים, ישראלי, פלסטיני וסיני, הוא מכין את נאומו האחרון במועצת הביטחון כשליח האו״ם למזרח התיכון לפני שמחליפו, ניקולאי מלאדנוב, שר החוץ לשעבר של בולגריה, ייכנס לתפקיד. עדיין מקווה שמישהו יהיה מוכן לקבל את עצותיו.



״אנחנו נמצאים ברגע האמת, אני מציע לכם לא לרוץ ולמהר לשיחות שלום נוספות לפני שאתם מגיעים להבנה פנימית עד לאן אתם מוכנים ללכת. אתם פשוט לא החלטתם מה אתם רוצים לעשות. אם תחזרו על אותן טעויות, המשא ומתן ייכשל שוב. רצוי שתלמדו מטעויות העבר. הבסיס להסכם ביניכם לבין הפלסטינים הוא רעוע, במיוחד אחרי הסיבוב האחרון של השיחות. תחשבו טוב על מה שקורה לפני שאתם רצים לסיבוב שיחות נוסף. זה יהיה סוג של אי שפיות אם תמהרו למשא ומתן חדש. משא ומתן הוא מעין תקווה, אבל אי אפשר להמשיך בצורה הזאת לנצח ללא תוצאות. כבר כמה שנים אתם חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות. זה מתייחס לכולם, גם לישראלים, גם לפלסטינים וגם לקהילייה הבינלאומית״.



בשבע השנים שלך כאן רוב הזמן נתניהו היה ראש הממשלה. שאלת אותו לאן הוא מוליך את השיחות?


״הייתי בדיונים רבים עם נתניהו. אנחנו מצפים שממשלת ישראל תסייע ליצירת מצב שבו אפשר יהיה לחזור למשא ומתן על בסיס הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. נתניהו אומר שהוא מחויב לרעיון הזה, אבל הממשלה שלו ממשיכה לבנות בהתנחלויות, עובדה שלא מסתדרת עם הרצון להקים שתי מדינות. אתם צריכים להבין שהעולם רואה את ההתנחלויות כלא חוקיות. יהיה לכם קשה לומר לעולם שאתם מאמינים בפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כשאתם ממשיכים בבנייה בהתנחלויות. אם תמשיכו לעשות את מה שעשיתם בשבע השנים האחרונות, העולם לא יאמין לכם שאתם הולכים לכיוון של שתי מדינות לשני עמים. היום ההתנחלויות פוגעות במשא ומתן״.



גם גושי ההתנחלויות?



״זה לא התפקיד שלי להגדיר את ההתנחלויות, אתם צריכים להגיע לזה במשא ומתן ישיר, אני מדבר על ההתנחלויות בכלל, וזה הנושא היחיד שאני לא יכול להסביר בעולם״.



שאלת עזה



מי אחראי למצב? נתניהו או אבו מאזן?


״שניהם אחראים, זה לא רק נתניהו או רק אבו מאזן, אני בטוח שזה גם מה שג׳ון קרי חושב. שני הצדדים אחראים, ושניהם צריכים להבין את התוצאות של השגיאות שלהם״.




"שני הצדדים אחראים". נתניהו ואבו מאזן עם אובמה. צילום: רויטרס



בישראל יהיה בקרוב צד אחר, ממשלה חדשה.


״אני מקווה שהממשלה החדשה שתקום בישראל אחרי הבחירות לא תדרדר את המצב עוד יותר. חייבים לייצב את המצב בשטח ועזה צריכה להיות בעדיפות הראשונה. ממשלת ישראל עשתה אחרי צוק איתן כמה צעדים חשובים בעזה, אפשר לעשות יותר. במהלך המבצע מאה אלף בתים נהרסו לגמרי או באופן חלקי, עשינו סקר ומצאנו 70 אלף בתים שניתנים לשיקום, ישראל הסכימה להכניס חומרי בנייה לשיקום הבתים האלה ואף העבירה חומרים לשיקום של 50 אלף בתים. המדינות שהבטיחו לתרום 5.4 מיליארד דולרים לשיקום עזה לא העבירו עדיין את הכסף, לפני חודש אונר״א הפסיקה להעביר כסף לשיקום הבתים בגלל מחסור בתקציב, הממשלה הפלסטינית שאמורה לפקח על השיקום לא עושה את זה בגלל ויכוחים פנימיים, בעיית המשכורות לעובדי הממשלה עדיין לא נפתרה. אני מודאג״.



אף אחד מהמועמדים בבחירות לא מדבר אצלנו על שיקום עזה.


״אני מייעץ לכם לתת לעזה עדיפות, לחתום על הודנה לשנתיים, להפסיק שם כל פעילות מלחמתית. ברגע זה אף אחד לא דואג לעזה מלבד האו״ם. אחרי המלחמה האחרונה ישראל הבינה שמדיניות מתמשכת של מצור בעזה תוביל לייאוש מתמשך ולרדיקליזציה. באופן פרדוקסלי אחרי כל מלחמה בעזה הישראלים והפלסטינים נעשים יותר ויותר תלויים אלה באלה. עזה זקוקה לגז הישראלי, אתם צריכים לבנות צינור גז לעזה. המסר שלי אליכם הוא: אל תשכחו את עזה. שימו לב כמה עזה קשורה לכל מה שקורה כאן. בשבע השנים שבהן אני נמצא באזור היו שלוש יוזמות שלום שקרסו ובעקבותיהן שלוש מלחמות. קודם הייתה ועידת אנאפולים בסוף 2007 ואחר כך מלחמה בעזה, עופרת יצוקה בתחילת 2008. ואז הייתה יוזמה נוספת של הסנטור האמריקאי ג׳ורג׳ מיטשל ב־2010 שלא הבשילה למשא ומתן ואז שוב מלחמה בעזה בסוף 2012. הפעם השלישית הייתה יוזמת השלום של ג׳ון קרי שהביאה איתה הרבה תקווה שסוף־סוף הצדדים יוכלו להתקדם, וכשזה לא קרה פרצה שוב מלחמה בעזה, צוק איתן. עזה היא הפיל בחדר. כששיחות השלום לא מתקדמות עזה מתפוצצת״.




הריסות ברצועת עזה. צילום: רויטרס



אבל אתה בעצמך אומר שלא רק ישראל אשמה בכישלון המשא ומתן.


״אתם לא מסייעים לרשות הפלסטינית לשרוד ברמאללה, וזה עלול לפעול לרעתכם בשיחות השלום וגם בחיי היומיום. עבאס חתם לאחרונה על אמנת רומא שתאפשר לפלסטינים להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג ולהגיש תלונות נגד ישראלים על פשעי מלחמה, זה לא מעיד על רצון להמשיך במשא ומתן, אבל ישראל בתגובה הקפיאה העברה של 400 מיליון שקלים כספי מסים שהיא מחויבת על פי הסכמי אוסלו להעביר לפלסטינים. אם ישראל לא תעביר את הכספים, הרשות הפלסטינית עלולה לקרוס, דבר שיביא לקריסת התיאום הביטחוני. היום הרשות מחויבת לאי אלימות, ללא הרשות לא יהיה תיאום ביטחוני, ואם התסריט הזה יתרחש, יהיה קשה להמשיך במשא ומתן. זה יהיה אחד האתגרים הראשונים של כל ממשלה ישראלית חדשה שתקום אחרי הבחירות, מפני שאם לא תמהרו להעביר את הכספים תגלו שאין כבר רשות פלסטינית, הממשלה הפלסטינית לא יכולה לתפקד בלי הכספים האלה, ובלעדיה אתם תצטרכו לספק את השירותים בשטחים. אני מאוד מודאג, האמיני לי, אני מדבר מתוך ניסיון של שבע שנים, היום אני יכול לדבר באופן חופשי, ואני מציע לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם ממשיכים עם המדיניות הזאת, רצוי שתשחררו לפחות חלק מהכסף מיד, לפני שתגלו שאתם נמצאים במצב חדש לגמרי״.



אירופה לא תהיה מוכנה להיחלץ לעזרת הפלסטינים?


״אתם תצטרכו לפתור לבד את המצב שאליו תיקלעו. אני כאן כדי לעזור לישראלים לא רק בשיחות השלום אלא גם למצוא את עצמם במקום טוב יותר בקהילייה הבינלאומית, אבל אתם צריכים להבין שהמשך הסכסוך ואי הכרה בינלאומית בגבול המזרחי של ישראל יקשו על ישראל בעולם״.



הבעת בעבר תמיכה ביוזמת השלום הערבית שדורשת נסיגה ישראלית ממזרח ירושלים, דבר שאינו מקובל על הקונצנזוס הישראלי.


״הביעו את הסתייגויותיכם מהיוזמה אם אתם רוצים, אבל אני לא שמעתי אפילו פוליטיקאי ישראלי אחד שמקבל אותה כבסיס. אם תעשו את זה, תסירו הרבה מחסומים, אני יודע שזה לא יהיה קל, אבל אף אחד לא אמר שיהיה קל לעשות פה שלום״.



רק על הקווים



סרי (65) נולד בכלכותה - אביו עבד בחברת ספנות בהודו - וגדל בהולנד. הוא עמד בראש מחלקת המזרח התיכון במשרד החוץ בהאג, היה גם שגריר הולנד באירלנד (״ההבדלים בין אירלנד למזרח התיכון כה רבים, עד שאין טעם להשוות״) ושגריר בקייב, שם הכיר את אשתו שהייתה מתורגמנית, ויש להם שלושה ילדים.



סרי הגיע לאזור ב־2007, ״הוא ניסה ככל יכולתו להיות הוגן למרות שהוא חלק מהאו״ם שהוא מערכת שנוטה לצד הפלסטיני בגלל המבנה הפוליטי שלה״, מסביר דני אילון לשעבר סגן שר החוץ. ״אם הוא לא הצליח לקדם כאן דברים, זה בגלל שהוא מייצג את האו״ם, הוא כשלעצמו דיפלומט הולנדי הגון״. בכיר לשעבר בלשכת ראש הממשלה מספר כי נפגש לעתים תכופות עם סרי. ״הוא בדרך כלל הגיע כדי לדבר על עזה, הוא ניסה לקדם נושאים שקשורים לעזה, לא אחת אתגרתי אותו ואמרתי לו שנושאים הומניטריים צריכים לחול גם על הפלסטינים ולא רק על הישראלים. זה היה בתקופה שגלעד שליט היה בשבי בעזה. אנחנו יכולים להסתדר בלי שליחים כאלה, אבל פה ושם הוא היה גורם משמעותי״.




"דיפלומט הולנדי הגון". סרי. צילום: מרק ישראל סלם



בכיר ישראלי אחר שעבד מול סרי אומר שהוא העדיף על פני סרי את טוני בלייר, שליח הקוורטט למזרח התיכון, ״אדם נעים הליכות, חייכן ושובה לב, לעומת סרי שהיה חמצמץ ממש כשם שהאו״ם חמצמץ כלפינו״.



״בסופו של דבר, יחסים בינלאומיים הם יחסים אישיים״, אומר גורם שהיה מעורה במשך שנים ארוכות במשא ומתן עם הפלסטינים. ״אין באמת ארצות הברית, אירופה או האו״ם, יש בני אדם שמשפיעים על היחסים. ישראל יכו־ לה לזלזל באו״ם ולהגיד שהוא פוליטי ונוטה לצד הפלסטיני, אבל בשביל רוב מדינות העולם האו״ם הוא המסגרת, וטוב שיש שליחים כמו סרי, מפני שגם כאשר מערכת היחסים בינינו לבין האו״ם גרועה, טוב שיש במי לבעוט״.



ואכן, לא מעט בעיטות הוחלפו במשך השנים בין סרי לישראל. בעקבות אירועי יום שישי השחור שבו נחטפה גופתו של סגן הדר גולדין ונהרגו רב סרן בניה שראל וסמ״ר ליאל גדעוני, שהביאו למה שכונה בתקשורת ״הפעלת נוהל חניבעל״ ולהרג של עשרות פלסטינים, סרי אמר שחמאס היה אחראי להפרה של הפסקת האש, אבל ישראל הזיזה קווים קצת לפני השעה שמונה בבוקר, עובדה שלא היוותה הפרה טכנית של הפסקת האש אלא ״הפרה ברוח״. זה היה אחד הרגעים הקשים ביותר שלי״, סרי מספר, ״התקרית הייתה מארב של חמאס, אבל זה קרה בשטח שבו אתם הזזתם קווים קצת לפני הפסקת האש, ואת זה רצוי היה לא לעשות״.



לשרוד בסערה



בחודש אפריל האחרון במהלך אירועי שבת האור בירושלים הגיע סרי לעיר העתיקה עם משלחת של נוצרים פלסטינים שאליהם התלוו דיפלומטים נוספים. סרי התלונן שהמשטרה חסמה את דרכם ובמשך למעלה מחצי שעה לא הניחה להם להתקרב לכנסיית הקבר. במשטרה הבטיחו לבדוק, אם כי אמרו שהאירוע עבר כמעט ללא תקלות, במשרד החוץ אמרו בתגובה שדבריו של סרי הם הפגנה של ״שיקול דעת לקוי״. סרי גם גינה את הפעילות הביטחונית של ישראל בשטחים בעקבות חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח, הצהרה שעוררה כעס רב בישראל. בפברואר 2012 ישראל נזפה בסרי על השתתפותו בוועידה בינלאומית להגנת ירושלים בדוחא.



״מעולם לא היה לו זמן לגנות את ירי הקסאמים על ישראל״, אמרו פקידים ישראלים בכירים, ״אבל יש לו את כל הזמן שבעולם להשתתף בחגיגה אנטי-ישראלית שמכחישה את הקשר של ישראל לירושלים״. מטעמו של סרי נמסר שהוא נסע לדוחא כדי להקריא מסר ממזכ״ל האו״ם וכי גם הוא וגם מזכ״ל האו״ם, באן קי מון, גינו את התקפות הטילים על ישראל. באוקטובר 2010 זעמה ישראל אחרי שסרי תיאר את הרס עצי הזיתים של הפלסטינים על ידי המתנחלים כטרור. ״קשה להבין את ההשוואה האבסורדית״, מיהרו להגיב במשרד החוץ.



״היחסים עם ישראל לא היו פשוטים, אם כי היו לי לעתים חילוקי דעות עם שני הצדדים״, סרי אומר, ״אבל ניסיתי להיות הוגן, הייתי שליח שעשה את עבודתי, אני, בכל מקרה, לא מסתכל אחורה בתחושת נקמה״. למרות חילוקי הדעות עם ישראל, סרי גר במשך חמש שנים עם משפחתו בהרצליה ובכפר שמריהו. לפני שנתיים חזרה משפחתו להולנד, וסרי עבר לגור בדירה של האו״ם הסמוכה למטה האו״ם בירושלים. בשעות הפנאי הוא רוכב על אופניים ״כמו כל הולנדי. ככל שהעליות בירושלים תלולות יותר, כך זה טוב יותר לבריאות״.



בישראל יש תחושה שהאו"ם ממהר לגנות את ישראל אבל מתעלם מפשעי המלחמה של הפלסטינים.


״אני חושב שצריך לחקור את כל פשעי המלחמה, גם את ירי הטילים לעבר ישראל״. 



אולי היה טוב יותר אם היינו מסתדרים לבד עם הפלסטינים בלי מתווכים בינלאומיים?


״הייתי מעורב במשא ומתן להפסקות האש בצוק איתן ובמגעים השקטים לשחרור גלעד שליט, כנראה שאתם לא מבינים מה יהיה כאן בלעדינו״.



מה יהיה פה?



״אתם הולכים לכיוון של מדינה אחת, ואני לא רואה איך הפלסטינים והישראלים יחיו במדינה אחת בשלום. אתם מסכנים את הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. אם אתם לא מעוניינים בשתי מדינות לשני העמים, תגידו את זה בצורה ברורה מתוך הבנה של המצב שייווצר, חיים משותפים במדינה אחת שבה לכל אזרח יש קול אחד. זו תהיה סיטואציה שונה מאוד בשבילכם מהמצב שאליו אתם רגילים. הפלסטינים נעשים יותר ויותר מיואשים, והמציאות של שתי מדינות לשני עמים הולכת ומתרחקת. מזה אני מודאג״.



מה בכל זאת, למרות הדאגה, ההישג הגדול ביותר שלך באזור?


״העובדה ששרדתי שבע שנים באזור כל כך סוער. זה המון זמן. אני שמח שמישהו רענן יותר ייקח את התפקיד״.