ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השיג היום (שני) את הרוב הדרוש כדי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה ה-34. זאת לאחר שיו"ר כולנו, משה כחלון, הודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי גם הוא ממליץ על נתניהו לתפקיד.

לאחר הודעתו של כחלון, עומד מספר התומכים בהטלת התפקיד על נתניהו 61 חברי כנסת. קודם לכן הודיעו נציגי הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה כי הם תומכים בהטלת התפקיד על ראש הממשלה. בהמשך היום אמורים להגיע לבית הנשיא אנשי ישראל ביתנו וגם הם צפויים להודיע שהם תומכים בהענקת המנדט לנתניהו.

הנשיא ריבלין אמר לכחלון: "אני מברך אתכם על הצלחתכם ומקווה שתוכלו להביא לקירוב לבבות בחברה הישראלית. עד היום 51 ח"כים ביקשו לתמוך בנתניהו, 24 עד רגע זה ביקשו לתמוך בהרצוג, השניים היחידים שהעמידו את מועמדותם. אני מוכרח לומר של 24 חברי כנסת ביקשו לא להמליץ על אף אחד משני המועמדים. אנחנו מחכים כולנו למוצא פיכם. אתם מייצגים 10 חברי כנסת ואתם יכולים להכריע".

כחלון השיב: "כפי שאתה יודע, אנחנו הקמנו את התנועה הזאת כתנועה חברתית. במהלך כל הקמפיין אמרו לנו אתם לא מבינים שמאל ימין, אמרנו חבר'ה האדם הוא במרכז. יכול לגור בתל אביב, ראש פינה, בכפר בגליל או בפזורה בנגב. אנחנו מדברים על האדם במרכז ולכן אני מאוד מתחבר לדברים שלך על איחוד העם. אני חשוב שעברנו מערכת בחירות מאוד ייצרית בצורה שאני לא זוכר. לא זוכר תקופה כזאת הרבה שנים ואני שמח שלקחת את איחוד העם כמטרה נעלה".

כחלון הוסיף: "כדי להפיג את המתח אנחנו מקבלים את הכרעת העם. העם הכריע שנתניהו ירכיב ממשלה ואני ממליץ על נתניהו". בתגובה אמר הנשיא: "שיקול הדעת שלי מיצה את עצמו - כרגע 61 חברי כנסת המליצו על נתניהו".

בצאתו ממשכן הנשיא אמר כחלון לעיתונאים: "דיברנו עם הנשיא ארוכות אבל החלק הבולט בשיחה היה נושא הקרעים שנפערו בחברה. עברנו מערכת בחירות מהיצריות שידענו, צצו שסעים ויריבויות וזה מדאיג את כולנו. הרכבת הממשלה זה דבר חשוב אך האיחוי של הקרעים והניסיון לקרב בין החלקים בעם הוא חשוב יותר מהרכבת ממשלה. על רקע זה התחייבנו בפני הנשיא והציבור להיות גשר מקרב ומאחד בין אזרחי ישראל. הגענו לשיאים שליליים שלא ידענו". יחד עם הצהרה זאת כחלון סירב להשיב לשאלות העיתונאים האם יפעל להקמת ממשלת אחדות לאומית. 

את יום ההתייעצויות השני פתחה משלחת יש עתיד, שהודיעה כי לא תמליץ על איש וכי היא בדרכה לאופוזיציה. ריבלין שאל את חבר הכנסת מאיר כהן: "האם לא תתמכו באף אחת מהממשלות שתוקם?". כהן השיב: "ממה שמסתמן עכשיו, אנחנו לא ממליצים על אף אחד". ריבלין הקשה ושאל: "ואם לא יהיו 61 חברי קואליציה?". כהן ענה בהחלטיות: "אני מאמין שיהיו ושנשרת את העם באופוזיציה". חברת הכנסת יעל גרמן חיזקה את הדברים והוסיפה: "פנינו לאופוזיציה".

הנשיא הציג בפני יש עתיד את תמונת המצב שעולה מההתייעצויות עד כה: "אתמול 24 חברי כנסת ביקשו להמליץ על הרצוג ואילו 51 חברי כנסת ביקשו ממני להטיל זאת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זה המצב, 13 חברי כנסת ביקשו שלא להמליץ על איש ואמרו בצורה ברורה שיתנגדו לכל מצב שאחד מהם יציג ממשלה".

ביום ההתייעצויות הראשון של הנשיא המליצו על נתניהו חברי הכנסת של הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. לעומתם חברי המחנה הציוני המליצו על הרצוג. נציגי הרשימה המשותפת הכריזו כי לא ימליצו על מועמד לרכבת הממשלה, ואליהם מצטרפת כעת יש עתיד.  ריבלין פנה למשלחת יש עתיד ואמר כי מקיימים את ההתייעצויות מהר ככל האפשר כדי להביא לכדי סיום של ממשלת מעבר: "לצורך כך החוק מחייב התייעצויות לפני שאני מטיל את המשימה על אחד מחברי הכנסת. בחרנו לעשות זאת מהר ככל האפשר". ריבלין הבהיר את הדחיפות ואמר: "אני חושב שתוצאות הבחירות ברורות. מדינת ישראל כבר חודש רביעי בלי תקציב מאושר, זה גורם הרבה בעיות למערכות שונות".