8 ימים לאחר מערכת הבחירות הסוערת, קיבל הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להקים ממשלה מידיו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. מגילת הקלף שקיבל ראש הממשלה תעניק לו את הזכות לפתוח במשא ומתן הקואליציוני, למשך הזמן הקבוע בחוק - 28 ימים. אם לא יעשה כן,  תינתן לו ארכה של 14 ימים, ובסך הכל 42 ימים למשימה הלא פשוטה.


צפו: נתניהו וריבלין בבית הנשיא

במהלך טקס הטלת הרכבת הממשלה, ולאחר שלחץ את ידו של נתניהו, אמר ריבלין כי "הרוב אמר את דברו בצורה ברורה בבחירות אלו" והודיע כי "יותר מ-61 מהחכים המליצו על בנימין נתניהו".

ריבלין פנה לנתניהו והטיל עליו שלוש משימות: "שיקום היחסים עם ארצות הברית, השבת היציבות למערכת הפוליטית ושיקום האמון במערכת" והוסיף: "אסור לנו לחזור לבחירות עוד שנתיים".

 ריבלין מעניק את המנדט לנתניהו. צילום:  דוברות בית הנשיא 

"האוזן שלנו קהתה במערכת הבחירות הזו", אמר הנשיא לרה"מ, "נאמרו דברים קשים, מכל הכיוונים שלא היו צריכים להיאמר במדינה דמוקרטית. האש לא רק לוהטת, היא עלולה לשרוף. היום זוהי העת להתחיל במלאכת איחוי הקרעים. עלינו להיות מוכנים גם לימים קשים שעלולים לבוא".

נתניהו: "ידינו מושטת לשלום עם שכנינו הפלסטינים"

נתניהו עצמו ביקש להודות לאזרחי ישראל "על האמון שנתתם בי להוביל את המדינה בעת הזאת. אני רואה את עצמי כראש ממשלה של כל אחד ואחת מכם, אלה שבחרו בי ואלה שלא. אפעל לאיחוי הקרעים, קרעים שנפערו בין חלקי החברה השונםי במהלך מערכת הבחירות".
 
הוא התחייב "להמשיך בדרכה של מדינה יהודית ודמוקרטית שמקיימת שוויון זכויות לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין", והדגיש כי שני אתגרים ניצבים בפני הממשלה החדשה: "ביצור בטחוננו ושיפור רווחתנו. כבר בתקציב הראשון שנעביר נכלול שורה של צעדים שמטרתם הורדת מחירי הדירות, הפחתת מחירי המזון ופירוק המונופולים שפוגעים בתחרות.
 
"ידינו מושטת לשלום עם שכנינו הפלסטינים. העם בישראל יודע ששלום אמיתי, עתידנו בכלל, יובטחו רק אם ישראל תישאר חזקה, איתנה ברוחה, איתנה בכוחה". נתניהו הוסיף: "נקפיד לשמר את בריתנו עם הטובה שבידידותינו, ארה"ב, ונמשיך לפעול יחד עם זאת למנוע את ההסכם שמסתמן עם איראן, הסכם שמסכם אותנו, את שכנינו, את העולם".

ריבלין: "מי שמפחד מפתקים בקלפי, סופו שיקבל אבנים שנזרקות ברחובות"

מוקדם יותר היום קיבל ריבלין לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות מיו"ר ועדת הבחירות, השופט סלים ג'ובראן, שהיה חלק בלתי נפרד מהכותרות בחודשים האחרונים. בכך בעצם הושלמה למעשה משימתה של הוועדה.




ריבלין וג'ובראן. צילום: דוברות בית הנשיא 


ריבלין הודה לוועדה ואמר כי "הוועדה עשתה ימים כלילות כדי להבטיח מערכת בחירות הוגנת, יעילה ושקופה, לטובת כלל אזרחי ישראל והדמוקרטיה הישראלית. זכינו לשיעור הצבעה גבוה מזה של הבחירות הקודמות. שיעור הצבעה גבוה הוא מימוש הדמוקרטיה והוא ברכה לדמוקרטיה".



ריבלין מתח ביקורת על אמירותיו של נתניהו ביום הבחירות על ערביי ישראל ואמר: "אוי לנו אם נראה במילוי החובה הדמוקרטית של ההצבעה- קללה, או משהו שיש להזהיר מפניו. מי שמפחד מפתקים בקלפי, סופו שיקבל אבנים שנזרקות ברחובות".



הנשיא התייחס גם לניסיון להקים במהרה את הממשלה: "לאחר שקיימתי את ההתייעצויות במהלך שבוע זה, בכוונתי להטיל עוד היום את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שעליו המליצו מרבית חברי הכנסת, ולמעלה מ-61 חברי כנסת. מועמד זה, הוא שיזכה להזדמנות הראשונה, ובתקווה להזדמנות היחידה, להרכבת הממשלה".