היום (שלישי) מתחדש המשא ומתן הקואליציוני בין הבית היהודי והליכוד. היחסים בין שתי המפלגות נמצאים בשפל עמוק, ועדיין לא ברור אילו תיקים תקבל המפלגה הדתית־לאומית.



בבית היהודי דורשים את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, אולם טוענים כי בליכוד מסרבים לשוחח איתם עניינית. "אף אחד לא מדבר איתנו על תיקים", אמרו בבית היהודי, "לנוכח התנהלות נתניהו, אנחנו חושבים שנהיה באופוזיציה. ראש הממשלה מתנהג כמי שרוצה ממשלת אחדות". היו אף פרסומים על כוונה למשוך את התמיכה בליכוד להרכבת הקואליציה בפגישה הבאה עם הנשיא.
 
לעומת זאת, ההסכמים של הליכוד עם יהדות התורה החרדית קרובים להיחתם: יעקב ליצמן יהיה סגן שר הבריאות והשר בפועל, משה גפני ימונה ליו״ר ועדת הכספים, וח"כ מאיר פרוש יכהן כסגן שר החינוך. סוגיית משרד הדתות, שעליו נאבקות ש״ס והבית היהודי, טרם נפתרה. בנוסף, בש"ס חוזרים ואומרים כי לא יסכימו שמינהל התכנון יעבור ממשרד הפנים, שבראשו יעמוד אריה דרעי, למשרד האוצר בראשות השר החדש משה כחלון, המתעקש על כך.
 

סגן שר הדתות לשעבר, ח"כ הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), הציע אתמול כמה פתרונות ליישוב המחלוקת בין מפלגתו לבין ש"ס בנוגע לתפקיד שר הדתות. "הבית היהודי יעמוד בצורה איתנה וברורה על כך שתהיה לנו שליטה במשרד לשירותי דת. המשרד הזה חשוב מכדי שנוותר עליו", אמר הרב בן דהן, שהציע רוטציה בהנהגת המשרד, חלוקה פונקציונלית של תחומים בין שני סגני שרים, מיפוי ההסכמות בין הצדדים, יצירת שיתופי פעולה בדברים מוסכמים ועוד. "גם אנחנו וגם ש״ס נצטרך להתגמש ולהגיע להסכמות ולוויתורים, וכשם שברור לנו שלא נוכל להיות השליטים הבלעדיים, כך יבינו גם המפלגות החרדיות", הוסיף בן דהן.
 
במקביל, גורמים בעדה הדרוזית פנו במכתב לראש הממשלה ודרשו למנות את ח"כ איוב קרא לשר בממשלה, כדי לקדם את בני העדה ולהוכיח שהדיבורים על ברית הדמים בין היהודים לדרוזים אינה סיסמת בחירות בלבד.
 
בתום הסבב הראשון של השיחות במשא ומתן הקואליציוני, סיכם בכיר בצוות הליכוד את הדברים: "זה הולך להיות ארוך. בהתחלה חשבנו שנרכיב ממשלה מהר, אבל נראה שנשתמש בכל הזמן העומד לרשותנו".
 
ח"כ יריב לוין, חבר צוות המשא ומתן של הליכוד, אמר אמש: "יש התקדמות במשא ומתן עם המפלגות החרדיות, אבל אני בספק אם נוכל להשלים את המשא ומתן עד ערב פסח". לעומתו אמר אחד מחברי צוות המשא ומתן של ש"ס: "הגענו עם הליכוד להבנות בהרבה נושאים, אבל כידוע יש הבדל גדול בין הבנות לבין סיכומים. עדיין לא הגענו לשלב הסיכומים, ואני לא בטוח שנוכל לסיים עד ערב החג".
 
גורם בליכוד אמר כי טרם התקבלה אצלם רשימת דרישות מסודרת ממפלגת כולנו, ולכן קשה להם להעריך איך יתפתח המשא ומתן איתם. בכולנו מתעקשים כי לא יוותרו על מינהל התכנון (משרד הפנים) ועל רשות מקרקעי ישראל (משרד השיכון), שאותם מגדירים במפלגה ככלי עבודה חיוניים לעבודת שר האוצר.
 
היום צפויים להיפגש הליכוד והבית היהודי, ומחר צפויים להיפגש הליכוד וישראל ביתנו, הדורשת את תיק הביטחון ליו״ר המפלגה אביגדור ליברמן ואת תיק הקליטה לסופה לנדבר.