הכנסת ה-20 החלה היום (שלישי) את כהונתה, ומי שכיהן בשעות הראשונות שלה כיו"ר בפועל הוא ותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ, שגם נשא דברים. 



"היום אני כאן, ותיק חבר הכנסת, עדיין עם תחושת שליחות" אמר פרץ ופנה אל חברי הכנסת החדשים: "אל תחפשו את היכל התהילה, אל תחפשו אותו בוועדות ובמליאה, זהו משכן של עבודת קודש קשה. כל מעשה חולין ייעשה מתוך חרדת קודש. שמו של הפרלמנט נגזר מהשורש פרלה, דיבור. אני אומר לכם, אל תקלו ראש במילים שנאמרות כאן. מילים הן הווייה בפני עצמה, הן לא רק מתארות את ההיסטוריה, מילים יכולות לרומם או להפיל, להפיח חיים וליטול אותם, לחרחר מלחמה ולעשות שלום. לעולם לא נוכל לבטלן לאחר שיצאו מהפה. או דיראון עולם או חיי נצח".



"מרחק גדול עברנו מאז נאומי הכיכרות באתונה עד עכשיו, כלי התקשורת השתנו, כללי התקשורת נותרו בעינם. בל נגחך את עצמנו לדעת. מלך צרפת לואי ה-14 אמר המדינה זאת אני, אנחנו צריכים להגיד לאזרחים, המדינה זה אתם. כל העדות, המינים, מושבים, יישובים, כפרים, אישה ואיש, נערה ונער, דתיים וחילוניים, עובדים וגימלאים ועוד, המדינה היא אתם".



פרץ פנה לנשיא המדינה ראובן ריבלין, שפתח את הישיבה וישב לידו, ואמר לו: "אדוני הנשיא, עברנו ביחד מבחנים קשים, מלחמות קשות ועקובות מדם, כך התמודדנו עם רצח שר וראש ממשלה, עברנו מהפכים פוליטיים, של התיישבות, נחשפנו לגזענות ואלימות שעוררו בנו סלידה ובושה. ידענו אתגרים וסכנות, אבל ידענו להתמודד עם כולם. תפקידה של המדינה הוא לא לשכוח שתפקידו של הרוב להגן על המיעוט".



"הדמוקרטיה מכבדת את כולם, אנשים חדורי מוטיבציה, קיבוצניקים ומתנחלים, שהחליטו לקום ולהצביע, כמו גם חרדים וערבים שבאים להצביע בהמוניהם. אלה בנים המוערכים, הרצויים והאהובים של הדמוקרטיה הישראלית".



"אל שערינו מתדפקות שנאה, מלחמות דת מכל סוג שלו, עלינו להזכיר כי אנחנו יונקים את השראתנו מהמקורות: 'ואהבת לרעך כמוך'. בנצרות, בברית החדשה, נאמר 'כבד את אביך ואמך וכבד את רעיך', ובקוראן כתוב: 'אף אחד לא מאמין באמת עד שהוא לא מבקש לאחיו את מה שהוא מבקש לעצמו'. כל מי שעורף ראשים ושורף אנשים, צריך להתאחד מולו מתוך הגנה עצמית על ערכינו האוניברסליים".



"התנגדות לשנאה עם שנאה רק מגבירה את השנאה. אירועים קיצוניים שקורים כאן. אנא החזירו את חרבות השנאה למקומן. ילדינו כולם נהנים כאן, כולם יודעים שלא על עתיד הכידון והחרב, אלא על החקלאות, המחשב והמקלדת. הפערים מעמיקים, יש למצוא להם תשובה אמיתית. מאות אלפי קשישים לא יסבלו מעליית התל"ג. זוגות צעירים לא ימצאו נתוני צמיחה. אל לנו להסתפק במדינה עשירה, אלא את עניי עירנו".



את חלקו האחרון של הנאום הפנה פרץ לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, בקרוב הכנסת תעניק לך מנדט מחודש. דילמות של מנהיג לפניך. יש מחויבות פוליטיות, וישנן מחויבות לעתיד הרחוק יותר. אתה ראש הממשלה של כולנו, אתה צריך לרפא את הפצעים שלנו ואת המערכה המדינית שבה אנחנו נמצאים. אנחנו צריכים לעמוד בנחישות ועוצמה נגד איראן-לוזאן-תימן עם ציר אחר: ריאד-עמאן-רמאללה וקהיר. אני מאחל לך ראש הממשלה, כי ממשלתך תפעל במדיניות של צדק חברתי ושלום".



את דבריו של פרץ הוא סיים בנימה אישית: "כשבועיים לפני פטירתו של אבי ז"ל, הצלחתי לנהל איתו את השיחה האחרונה. שאלתיו: 'תגיד לי אבא, מה אני יכול לעשות כדי להחזיר לך ולו במעט על כל מה שעשית עבורי ביחד עם אמא'. הוא אמר לי: 'אינך חייב לי כלום. זהו אינו חוב, זוהי מחויבות שעוברת מאב לבן ומבן לנכד. עשה למען ילדיך ועמך ובכך יתאזן החשבון מול אמא ומולי'. הוא הראה לי את הדרך לחיים, הוא בחר שלא להעיק עליי. הוא בחר להעניק לי השראה לעתיד. אני מאמין בכל ליבי שאנחנו, שנשבעים לחוקי המדינה, יכולים להעניק חזון גדול לדורות הבאים".



"אנחנו בערבו של חג החירות, אני מאחל שלא תהיה משפחה אחת שתהיה רעבה. אני מקווה שהאביב הקרוב יביא איתו תקופת שמחה ופריחה".