״הפנייה בתביעה לבית הדין בהאג בפל הקשור ללחימה ברצועת עזה - חרב פיפיות״ - כך אמר ל״מעריב־השבוע״ מקור פלסטיני המעורה בדיונים הקדחתניים המתנהלים ברשות הפלסטינית לקראת ההצטרפות הרשמית של הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג היום.
האיש הדגיש כי ״הפלסטינים יכולים להגיש תביעה נגד ההתנחלויות, אולם ספק אם התביעה בעניין המלחמה האחרונה בעזה לא תביא לתביעה נגדית מצד ישראל, שכבר מכינה את הקרקע לתביעה כזו".
המקור הוסיף כי "הישראלים כבר הכינו ערימות של ניירת על התנהלות מבצע צוק איתן, כולל טענות לירי טילים מצד חמאס וירי של הארגונים הפלסטיניים מתוך בתי ספר או מבנים. הדבר עלול להביא לתביעה נגד ראשי חמאס השולטים ברצועת עזה, שעלולים למצוא את עצמם מואשמים בפשעי מלחמה בבית הדין בהאג. אני עובר בימים האחרונים על הרי הניירת שהכינו הישראלים בכל הקשור ללחימה בעזה, וזה כולל תמונות, צילומי אוויר, כרוזים שחולקו לאזרחים למניעת פגיעה בהם ועוד".

המקור הפלסטיני טען כי "אני סבור שאפשר להגיש תביעה בבית הדין הפלילי בהאג על כל מה שקשור בהתנחלויות. הבנייה בהתנחלויות ופשעי המתנחלים מנוגדים לחוק הבינלאומי. כל העולם נגד ישראל בסוגיית ההתנחלויות, וקל יותר להוכיח את הפשעים של המתנחלים על האדמות הפלסטיניות".
עם זאת, לא ברור אם ברשות הפלסטינית יאמצו את דבריו של המקור הפלסטיני, והם מחזיקים את הקלפים בעניין זה קרוב מאוד לחזה. בכירים ברשות מבינים שתביעה כזאת עשויה לשרת את מטרותיהם: גם לפגוע בממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו וגם לפגוע בחמאס שהשתלט על רצועת עזה. ביום שישי האחרון קרא יועצו של אבו מאזן לענייני דת ומקורבו, מחמוד אל־הבאש, לכוחות הקואליציה שפועלים בתימן להפגיז את שלטון חמאס בעזה. הדבר הרגיז מאוד את אנשי חמאס. "זהו הנשק האחרון מבחינת הרשות והנשיא אבו מאזן", אמר המקור ל"מעריב־השבוע".
כבר ביולי אשתקד אמר שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל־מאלכי, בראיונות לתקשורת הערבית והפלסטינית כי "פנייה להאג עלולה להביא לפתיחת תיק פלילי בפשעי מלחמה של ארגון חמאס". גם התובע הראשי לשעבר של בית הדין לפשעים בהאג, לואיס מורנו־אוקמפו, אמר במאי אשתקד: "הפלסטינים מבינים כי הצטרפותם לבית הדין עלולה להביא לתביעות נגדם". מומחים למשפט בינלאומי הזהירו את הפלסטינים ממה שהם כינו "אפקט הדומינו". טורקיה וקטאר הן בין המדינות שעלולות למצוא את עצמן נגררות לתביעה מצד ישראל. שכן דוחא מארחת את ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ואילו אנקרה מארחת את הבכיר בחמאס, סאלח עארורי. שתי המדינות הללו הן בין המממנות של חמאס.
לא מן הנמנע שישראל תצרף את משטר האייתולות באיראן לתביעה, מאחר שגם בכירי הזרוע הצבאית של חמאס, עז א־דין אל־קסאם, הודו כי קיבלו טילים ואמל׳׳ח מטהרן. "אפקט הדומינו" שייפתח עם בדיקת המימון אבו מאזן. "הישראלים הכינו ערימות של ניירת" של הארגונים הפלסטיניים, עשוי להתגלגל לשאלת המימון של ארגונים כמו אל־קאעידה, דאע׳׳ש וג׳בהת א־נוסרה הפועל גם בדרום סוריה, ממש על הגבול הצפוני של ישראל. בכל מקרה, תביעה כזו - אם תוגש בעניין מבצע צוק איתן -עשויה להתברר זמן רב. אפילו זמן רב מאוד - כך מעריכים מומחים למשפט הבינלאומי.
תובעים את חמאס בארה״ב
במקביל להגשת התביעה של הרשות הפלסטינית בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל, מגיש ארגון שורת הדין תביעה בארה״ב בשמם של 26 אזרחי ארה״ב שנכחו בשדה התעופה בן גוריון בזמן מבצע צוק איתן, בשעה שחמאס ירה טילים ושיתק את שדה התעופה.
עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר טענה בתביעה כי ״כל חברי החמאס שהשתתפו בשיגור רקטות על נתב״ג בכל תפקיד נושאים באחריות פלילית כשותפים לקשר״.
זאת ועוד, נשיא תוניסיה לשעבר, אל־מונסיף אל־מרזוקי, ייקח חלק ב״משט החירות״, שייצא לרצועת עזה בקרוב - כך אמר ראש הקהילה הפלסטינית בבריטניה וסגן ראש הקמפיין האירופי לסיום המצור על עזה, זיאד אל־ עאלול. אל־עאלול הוסיף בשיחה עם סוכנות הידיעות הפלסטינית מען כי ״במשט יהיו אישים פוליטיים, דתיים ואנשי עסקים״.