נשיא המדינה ראובן ריבלין, באקט יוצא דופן של מחווה כלפי העם הארמני, ייפגש ביום ראשון במשכן הנשיא עם ראשי ועד הפעולה הארמני בארץ לציון יום השנה ה-100 לטבח העם הארמני.



למשכן הוזמנו קונסול הכבוד של ארמניה בישראל דלוג' מומזיאן, הפטריארך הארמני נורהאן מאונג'יאן, נציגים של העדה הארמנית ואנשי רוח של העדה. הנשיא וקונסול הכבוד יישאו דברים.



יצויין כי זו הפען הראשונה בה מתקיים במשכן הנשיא אירוע מהסוג הזה. ישראל מעולם לא הכירה באופן רשמי בטבח העם הארמני. גם במשכן הנשיא מתייחסים לאירוע כאל "יום השנה לטרגדיה הארמנית".



עם זאת, בהיותו יו"ר הכנסת וכח"כ, תמך ריבלין בקיום דיון פומבי בנושא והתייחסות לטרגדיית העם הארמני, זאת בניגוד לעמדת משרד החוץ, שחשש ליחסים עם טורקיה ועם אזרבייג'אן.



בתוך כך, בירבאן, בירת ארמניה, מתנהל עתה טקס המציין את הטרגדיה הארמנית לפני 100 שנה. בטקס נוכחים נשיאי רוסיה, צרפת, סרביה וקפריסין ונציגים מלמעלה מ60 מדינות.



את ישראל מייצגת משלחת הכנסת בראשות ח״כ ד״ר נחמן שי ובהשתתפות ח"כ ד״ר ענת ברקו. בשיחה עם הנשיא הארמני סרג׳ סרקסיאן אמר ח״כ שי: ״אני גא לייצג את מדינת ישראל ואת העם היהודי בארוע היסטורי זה. אנחנו מבינים אולי יותר מעמים אחרים את הסבל והכאב של העם הארמני וחולקים עמכם את הטרגדיה האיומה שהתרחשה לעמכם".



ואילו יו"ר מרצ, זהבה גלאון האשימה את ממשלת ישראל ש"ממשיכה להיות שותפה להכחשת הג'ינוסייד הארמני שמשמש כלי משחק בידי מדיניות החוץ של ישראל".



בטקס בכנסייה הארמנית ובאנדרטה לציון 100 שנים לג'נוסייד הארמני, אמרה גלאון: "יותר מדי שנים הנושא של הכרה בג'ינוסייד הארמני משמש כלי משחק בידי מדיניות החוץ של מדינת-ישראל, שבוחרת להקריב את ערכי הזיכרון, ההכרה וההנצחה של רצח העם הארמני על מזבח אינטרסים צרים, פעם אלו היחסים עם הטורקים ופעם האינטרסים עם האזארים".



"דווקא כבני העם היהודי שידע שואה, חובה עלינו שלא להתכחש לג'ינוסייד הארמני - כך נוכל להסתכל במראה מבלי להתבייש בעצמנו".