מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, פרסם את תקציר דוח ועדת הבדיקה בעניין הפגיעה במתקני אונר"א ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן". תקציר הדוח קובע כי ישראל אחראית לפגיעה בשבעה מתקני או"ם בעזה במהלך המבצע וכי נעשה שימוש בשלושה מתקנים של האו"ם ברצועה ע"י ארגונים פלסטינים לצורך אחסון של אמצעי לחימה וירי רקטות ופצצות מרגמה.

גורם מדיני בכיר הביע שביעות רצון מתקציר של הדו״ח שפרסם היום (שני) מזכ״ל האו״ם בנושא הפגיעה במתקני אונר״א במהלך מבצע ״צוק איתן״, ואמר: ״הדו״ח של מזכ״ל האו״ם מהווה כתב אישום נגד אונר״א על שיתוף הפעולה שלה עם חמאס״.

הדו״ח המלא בן 207 עמודים מוגדר כסודי ותחתיו פורסם התקציר בן 27 עמודים בלבד. מזכ״ל האו״ם: ״העובדה שנעשה שימוש במתקנים הללו לאחסון נשק ובשני מקרים לפחות גם לצורך ירי בלתי מקובלת״
תקציר הדו״ח הוא פרי של ועדת בדיקה בראשותו של הגנרל בדימוס פטריק קאמרט, בעברו קצין בכיר בצבא הולנד, מפקד כוחות האו"ם בקונגו ויועצו הצבאי של מזכ"ל האו”ם, שהוקמה לאחר מבצע צוק איתן, בעקבות הפגיעה במתקני אונר״א.

"העובדה שנעשה שימוש במתקנים לאחסון נשק הוא בלתי מקובל”

התקציר קובע כי ישראל אחראית לפגיעה בשבעה מתקנים של ארגון אונר״א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין, אך לצד זאת גם מאשש את הטענה של ישראל, לפיה חמאס השתמש באזרחי הרצועה ובמתקנים האזרחיים כמגנים אנושיים. על פי הדו״ח נקבע כי בשלושה מתוך המתקנים נעשה בוודאות שימוש על ידי ארגונים פלסטיניים לאחסון אמצעי לחימה ולירי לעבר ישראל. במסגרת הדוח בחנה הועדה 20 מקרים של ירי לעבר מתקני הארגון.

במכתב שכתב מזכ״ל האו״ם לחברות מועצת הביטחון של האו״ם ציין קי מון: ״העובדה שנעשה שימוש במתקנים הללו לאחסון נשק ובשני מקרים לפחות גם לצורך ירי, בלתי מקובלת”. 
בניגוד לועדת הבדיקה של האו״ם שעוסקת במבצע עצמו, עם הועדה הזאת שיתפה ישראל פעולה באופן מלא. בירושלים הביעו שביעות רצון מהממצאים ובהודעה שפרסם משרד החוץ נכתב: ״שיתוף פעולה זה מדגים שוב כי, כאשר מתבקש מאיתנו לסייע בחקירה מקצועית ובלתי מוטה, ישראל מגיבה בשיתוף פעולה מלא, פתוח וקרוב. התקציר מתעד באופן ברור את הניצול שנעשה על ידי ארגוני הטרור במתקני האו"ם ברצועת עזה".

מזכ"ל האו"ם שיבח את ישראל על שיתוף הפעולה שלה עם הועדה ציין לחיוב גם את העובדה שישראל מנהלת חקירות סביב שורה של תקריות שהתרחשו במהלך המלחמה בעזה, כולל המקרים שבהם נפגעו מתקנים של האו"ם. מנגד, בביקורת על הרשות הפלסטינית ציין באן כי הוא מקווה שגם הממשלה ברמאללה תערוך בדיקות לגבי פשעי מלחמה שייתכן שנעשו בצד הפלסטיני.

עוד נכתב הוסיפו במשרד החוץ: "ישראל עושה כל מאמץ כדי למנוע פגיעה באתרים רגישים, לנוכח קבוצות טרור שמחויבות לא רק לפגיעה באזרחים ישראליים אלא גם לשימוש באזרחים פלסטיניים ובמתקנים של האו"ם כמגן אנושי לפעילות הטרור שלהם".

בהודעה שפרסם משרד החוץ כי נאמר כי ישראל תמשיך, למרות הממצאים, לשתף פעולה עם הארגון, ״ישראל מחויבת לעבודה משותפת עם האו"ם כדי לשפר את האבטחה של מתקני האו"ם ברצועת עזה, בדגש מיוחד על מניעת ניצול כזה על ידי מחבלים. יתר על כן, ישראל מוכנה להאריך את סיועה לאונר"א, במטרה למנוע את הישנותם של נסיבות שבהן מתקני האו"ם משמשים לביצוע פעילות טרור, בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי, ובאופן שמסכן אזרחים, בהם עובדים של האו”ם״.
גורמים בכירים במשרד המשפטים הביעו גם הם שביעות רצון ואמרו: ״כיפת הברזל המשפטית הוכיחה את עצמה. גם בנושאים האחרים, בדיקת הפרקליט הצבאי הראשי מוכיחה שאנחנו בודקים את עצמנו כל הזמן ושומרים על כללי המשפט הבינלאומי ואף הרבה מעבר לכך. חמאס עשה ועושה שימוש ציני באזרחיו ובמתקנים של האו״ם, שאמורים לשמש כמתקנים ניטרליים. תקציר הדו״ח ממחיש באופן גורף את העמדה שישראל טענה וטוענת לכל אורך הדרך״.
כזכור, במהלך מבצע צוק איתן היה זה דווקא דוברו של ארגון אונר״א, כריס גאנס, שבכה במהלך ראיון אל-ג'זירה אחרי שבית הספר של האו"ם הופגז בעזה ו-15 בני אדם נהרגו. בזמנו אמר הדובר: ״זכויותיהם של הפלסטינים, אפילו של הילדים, נשללות בסיטונאות. זה מזעזע״, תוך שהוא מכחיש בתוקף את הטענה של ישראל שקיבלה אתמול גושפנקא מוועדת הבדיקה של האו״ם: חמאס השתמש במתקני אונר״א לצרכי טרור.