מליאת הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון מיוחד בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה בישראל וההפגנות הסוערות שערכו בירושלים ובתל אביב.
 
ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד) קרא להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדוק את טענות בני העדה על אלימות משטרתית כלפיהם. לדרישה הצטרף אחר כך גם ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני).
 
ח"כ נגוסה, הנציג היחידי של קהילת יוצאי  אתיופיה בכנסת, אמר: "הקש ששבר את גב הגמל היה תקיפתו של רב"ט דימאס פיקאדה. הוא הותקף באכזריות ע"י שני שוטרים כשהוא לבוש מדי צה"ל. למזלנו הייתה שם מצלמה, אלמלא הייתה שם מצלמה דימאס היה יושב היום בכלא ואף אחד לא היה יודע מה היה שם".


עימותים בין יוצאי אתיופיה לשוטרים בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני
 
"הזעם של המפגינים הצטבר במשך הרבה זמן. הם רק רצו להביע את זעמם בצורה חוקית נגד האלימות המשטרתית. בימים האחרונים הגיעו אלי עדויות של צעירים רבים על אלימות משטרתית לא צודקת. לא ייתכן שבמדינת ישראל יכולים לקרות אירועים כמו שראינו בסרטון. אני פונה למפכ"ל המשטרה – לפטר את השוטרים זה לא מספיק, יש להעמיד אותם לדין", הוסיף.
 
"אירועים כמו זה שצולם גורמים לי לחשוב שאולי חלק מהצעירים הרבים מקרב יוצאי אתיופיה, הגיעו לשם מבלי שעשו שום דבר פלילי. אני קורא להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית, שתבדוק מחדש את כלל המקרים בהם התלוננו אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה על כך שהיו קורבן של אלימות משטרתית", אמר.
 
 
 ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בדיון כי "בישראל - מחאות שקטות זוכות להתעלמות.   הצפת הכאב, העלבון וחוסר הצדק של יוצאי אתיופיה בדרכי הידברות, בניסיון לדיאלוג, להבנה, ולהזדהות לא הביאו לשינוי. לא פתחו פתח לתיקון. ובוודאי שלא השפיעו על סדר היום הציבורי. הלא ללא המצלמה שתיעדה את הכאת החייל יוצא אתיופיה דמאס פיקדה, הוא היה מואשם כיום בתקיפת נגד שוטר, ולא היינו שומעים על כך לעולם". 
 
לדבריה "מה שראינו ביום ראשון בערב בהפגנה הוא תוצאה של הצפת הכאב, של הארץ הנכספת שהכזיבה. צריך לבוא ולבקר את המשטרה ולשנות את הליכי ההכשרה של השוטרים, ואיך יכול להיות ששוטרים שעברו פילטרים ובדיקות פוגעים בחייל בצורה כל כך בוטה. על מדינת ישראל להכיר ומיד  - קיימת אפליה כלפי יוצאי אתיופיה. לא כולה אפליה בלתי ממוסדת. היא קיימת בקבלה לעבודה; בבתי הספר; בפרופיל ובפילוח המשטרתי; בכניסה למועדונים".
 
ח"כ רועי פולקמן (כולנו) קרא לממשלה להקים במשרד רוה"מ רשות לצמצום פערים ושילוב של יוצאי אתיופיה. אני קורא למשרד רה"מ להציג יעדים מדידים כולל לוחות זמנים לצמצום הפערים בתחומי התעסוקה, הדיור, הגיוס, האלימות והכליאה, ההשכלה הגבוהה הבריאות ועוד, ולפרסם מידי שנה תמונת מצב של ביצוע התוכניות והעמידה במשימות וביעדים.

ראש הממשלה וממשלתו אחראים -  ולא רק ה – ש.ג".
 
 ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) טען בדבריו כי "ראש הממשלה נזכר ביוצאי אתיופיה רק אחרי שהם חסמו את נתיבי איילון. ראש הממשלה וממשלתו אחראים -  ולא רק ה – ש.ג".

 לדברי ח"כ אילן גילאון (מרצ) "אפשר לומר בוודאות שקליטתם של יוצאי אתיופיה מביישת את עלייתם ההרואית. אנחנו יודעים להשקיע בפרומו, בזה שהצלנו אותם וגרמנו לעצמנו להרגיש טוב, ואחר כך אנחנו מאבדים עניין.  ראיתי את העלבון הזה נערם בשכבות פעם אחר פעם בפרשות שונות. הקבוצה הזו היא הקבוצה המודרת והמסולקת בחברה. השאלה לאן נוביל את החרפה הזו ואני מאוד סקפטי שמשהו ישתנה". 
 
ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) עורר סערה כשאמר: "יש אירועים כאלה כמעט בכל מקום, אנשים הם קורבן של אלימות משטרתית בכל מקום ובעיקר באוכלוסיות מוחלשות – ערבים, חרדים ואתיופים. לעתים אף אחד לא שומע על זה. חיר חמדאן נורה מאחור על ידי שוטר, ולא ננקטו פעולות נגד מי שירה בו ולא רק זה, אתמול התבשרנו שמח"ש סגרה את התיק מחוסר אשמה. זה וידוא הריגה. כולכם גיליתים אמפתיה לצעיר האתיופי, בגלל שהוא חלש, בגלל שהוא חייל ובגלל שהוא יהודי."

 אם זה היה תלוי בטיבי לא הייתה העלייה הראשונה השנייה והשלישית
 
חברי הכנסת מוטי יוגב ושרון גל מחו על ההשוואה והזכירו שחמדאן הסתער על השוטר עם סכין.
 
ח"כ טיבי הגיב ואמר: "מפריעים לכם ערבים שמציבים לכם ראי מול הפרצוף המכוער שלכם. אתם רוצים ערבים כנועים שלא מתריסים ולא זועקים, וגם להם אתם לא נותנים כלום כי גזענות היא גזענות". 
 
סגן השר אופיר אקוניס השיב בשם השר לביטחון פנים: "הגיע השעה להחזיר לבקבוק את השד הנורא העדתי, על מנת שלא יצא ממנו שוב לעולם. שבענו כבר מדוברים בשם עצמם שסוברים שהתרבות שלהם טובה יותר משל שכניהם". 
 
הוא הוסיף כי "ח"כ  טיבי עושה שימוש ציני במקרה. ניסיתם לחבר את יחסו של הממסד לערביי ישראל ועולי אתיופיה אבל הציניות הזו מוכרת כאן. הרי אם זה היה תלוי בחבר הכנסת טיבי לא הייתה העלייה הראשונה השנייה והשלישית, לא מבצע שלמה ולא שום מבצע אחר ולא הייתה בכלל מדינת ישראל".