״קודם נעביר את החוק שיאפשר להגדיל את מספר השרים ורק אחרי זה נדבר על תיקים״, זה המסר שהעביר בסוף השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברי סיעת הליכוד המצפים במתח רב לקראת איוש התפקידים בממשלה.
נתניהו חושש שאם יודיע לחברי הסיעה על התפקידים שבהם ישובצו קודם לאישור החוק להגדלת מספר השרים, המאוכזבים שבהם עלולים לנקוט צעדי מחאה ושיעמידו בסכלה את הקואליציה הנשענת על 61 ח"כים בלבד. 
נתניהו מתכוון למנות 20 שרים בממשלתו, מתוכם 12 מהליכוד. לכן ינסה להעביר בשלוש קריאות בכנסת הוראת שעה הקובעת כי ביצוע הוראות החוק שהתקבל בכנסת היוצאת, המגביל את מספר השרים ל־18 בלבד, יידחה לכנסת ה־21.

מדובר בהליך בזק: בקואליציה נערכים לקרב פרלמנטרי קשה כדי להעביר את הוראת השעה בשלוש קריאות עד יום רביעי, מועד השבעת הממשלה החדשה. החוק יובא בקריאה ראשונה מחר, ובכנסת צופים דיון ארוך איל תוך הלילה. הקואליציה חייבו (לגייס את כל אנשיה שכן כדי לאשר את הוראת השעה יש צורך ברוב של 61 ח"כים בכל קריאה, כמספר חברי הקואליציה. די בח"כ מורד אחד כדי להפיל את ההצעה.
באופוזיציה מבטיחים קרב קשה ויו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ איתן כבל אמר: "ברוכים הבאים לגיהינום - זו קבלת הפנים שבה יתקבלו נתניהו וממשלתו החדשה ביום שני בכנסת״. המשמעות המעשית היא "פיליבסטר" - התשת הקואליציה בדיון ארוך תוך העלאת מאות הסתייגויות לחוק.
אבל לא רק את ההצבעות צריך ראש הממשלה לעבור: יו״ר יש עתיד יאיר לפיד הבהיר אתמול שוב כי יילך לבג"ץ כדי למנוע את הגדלת הממשלה. לפיד ויו"ר סיעתו עפר שלח שלחו מכתב דחוף ליו״ר הכנסת ח״כ יולי אדלשטיין בבקשה לעצור את מה שהגדירו: ״תהליך החקיקה הבהול והמבזה של ממשלת המעבר הנוכחית כדי להגדיל את הממשלה".
"התיקון לכשלעצמו מגונה בעינינו, מזיק לאמון העם בנבחריו ומבזבז לריק עשרות מיליוני שקלים בשנה. ואולם חמורה ממנו הדרך: בבהילות, מטעמה של ממשלת מעבר (שהיא אותה ממשלה ממש שהעבירה את התיקונים הקודמים!)׳׳, כתבו השניים.
בליכוד גובר המתח לקראת ההכרעה בנושא התיקים. ההערכה היא שאיש מבין השרים הבכירים לא יזכה לשדרוג משמעותי משום שכל התיקים המרכזיים כבר חולקו לשותפות הקואליציוניות ונתניהו מתכוון להחזיק בידיו את תיק החוץ הפנוי, כפיקדון למקרה שהמחנה הציוני יצטרף לממשלה.
מלבד חמישה שרים בכירים - גלעד ארדן, משה יעלון, ישראל כ״ץ, יובל שטייניץ וסילבן שלום, מצפים לא פחות מ־ 11 ח״כים לתפקידי שרים, בהם שלוש נשים - מירי רגב, גילה גמליאל וציפי חוטובלי. מאחר שנתניהו לא יוכל להשביע את רצונם של כולם, הוא מתכוון לפצות את חלקם בתפקידי סגני שרים או במינוי דיפלומטי בכיר, דוגמת שגריר באו״ם, תפקיד המתפנה בקיץ.
במהלך סוף השבוע היה קשה מאוד למצוא ח״כ בליכוד שיסכים לומר משהו בנושא ואף לצטט. ״כרגע הכי נכון לשמור על פרופיל נמוך״, אמר אחד מהם, ״אף אחד לא רוצה להרגיז את נתניהו. נראה מה יהיה אחרי יום שני״.
למרות הכחשותיו של יו״ר המחנה הציוני יצחק הרצוג והכרזותיו כי לא יישב בממשלת נתניהו, הכינו מקורבי ראש המששלה את הקרקע לאפשרות כזו ואמרו לאנשי ש״ס והבית היהודי כי ידרשו להחזיר שרים וסגני שרים אם המחנה הציוני יצטרפו.