סערה בעקבות הוראתו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון להפריד בין יהודים לערבים באוטובוסים באיו"ש. יעלון החזיר שוב את ההוראה לאחר שהוקפאה בעקבות תגובות רבות נגדה. אמש (שלישי) החל הפיילוט שוב, כשמטרתו להגביל את תנועת הפלסטינים בחזרתם מיום עבודה בשטחי ישראל.



בעוד צה"ל קבע בעבר שאין שום סיכון ביטחוני בתנועת הפלסטינים כפי שהייתה עד היום, השר יעלון משוכנע כי תנועתם היא פצצת זמן מתקתקת שיכולה להניב פיגועים קשים. הפלסטינים יאלצו לחזור לביתם בגדה מהמחסום ממנו יצאו ולא מנקודות כניסה אחרות. כמו כן הם לא יהיו מורשים לנועה בתחבורה ציבורית של קווים ישראלים. בכך מאמין יעלון כי ימנע חיכוך מיותר.



הערכה היא כי ארגוני זוכיות אדם יעתרו לבג"צ, שם לא בטוח שהמהלך יעבור שכן כל עוד צה"ל לא מגיש המלצה להחלטה זו בגץ יצטרך לשמוע טיעון שאינו פוליטי. המנהל האזרחי החל לאכוף את ההוראה אליה התכונן בחודשים האחרונים ופלסטינים שנכנסו לשטח ישראל עם היתרי עבודה דרך המחסומים ריחן, אליהו ואייל, יוגבלו בחזרה לביתם ובתנועה בתוך שטח ישראל. לאחר שלושה חודשים יוחלט אם להכיל את ההוראה באופן קבוע או להפיק ממנה לקחים.



אחד הפעילים המובילים להגשמת תוכנית זו היה נציג ועד מתיישבי השומורון, אורן חזן, תושב אריאל, כיום חבר כנסת מטעם מפלגת הליכוד. חזן עמד בראש הקמפיין שקרא ל"הפרדת הפלסטינים באוטובוסים". בעבר אמר גורם בכיר בצה"ל כי מבחינת מערכת הביטחון אין הגיון בחשש שאותם פועלים יפגעו בתוך האוטובוסים שכן את מירב היום הם נמצאים בתוך שטח ישראל ואת הפיגועים הם יכולים לבצע בכל שעות היממה בהם הם בארץ. במערכת הפוליטית התגובות חריפות להחלטת השר יעלון. 



יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, כתב הבוקר (רביעי) בפייסבוק, כי מדובר בהשפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה. "שמן מיותר על מדורת השנאה לישראל בעולם".


 

ההפרדה בין פלסטינים ליהודים בתחבורה הציבורית היא השפלה מיותרת וכתם על פרצופם של המדינה ואזרחיה. שמן מיותר על מדורת השנאה...

Posted by ‎יצחק (בוז'י) הרצוג - Isaac Herzog‎ on Tuesday, May 19, 2015
ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי ההחלטה להפריד בין פלסטינים לישראלים באוטובוסים מעוררת צמרמורת, ואין שום הסבר שבכוחו למחות את הכתם שהיא מטילה על ישראל.

"ההתמודדות עם אתגרים בטחוניים היא קשה, אך הפרדה כה בוטה בין יהודים לערבים היא הפרה של כל נורמה מוסרית בינלאומית והיא תגרום נזק כבד למדינה", אמרה. 

גם ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) יצא נגד ההחלטה: "הפרדה בין יהודים לערבים באוטובוסים באיו״ש היא מעשה מובהק של פגיעה בשוויון ובזכויות אדם", לדבריו, היא תיתפס בעולם, ובצדק כאפרטהייד בין יהודים וערבים ותטיל צל כבד על ישראל כמדינה דמוקרטית. 



"הגשתי כבר הצעה לסדר היום של הכנסת בענין זה בדרישה לחדול מיד מהסדר מעוות זה, המנוגד לערכי היסוד של מדינת ישראל", הוסיף. 



ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר: "מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל. שוב פעם משתמשים בתירוצים שחוקים ומייצרים מציאות משפילה עבור אזרחים פלסטינים שמנסים לשרוד במציאות בלתי נסבלת".



"הואיל ומדובר בהמשכם של תהליכי הדרה והפרדה גזעניים הנמשכים והולכים, חוששני שלא ירחק היום והם יזלגו גם פנימה ואחד מדיירי הכנסת יפריד גם אותי ויסיע אותי באוטובוסים שכתוב עליהם ״ערבים בלבד״. ומה זה אם לא דרום אפריקה בימיה הטובים, ודווקא במדינת היהודים?!?", הוסיף.



ראשת מרצ, זהבה גלאון, אמרה כי "ככה נראה אפרטהייד, זו תוצאה של כניעה למתנחלים". עוד הוסיפה גלאון: "הפרדה באוטובוסים על רקע אתני הייתה נהוגה בעבר במשטרים גזעניים בעולם והיא אינה מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית". 



ואילו בימין הדעות חלוקות. יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, צייץ בטוויטר כי הוא נגד ההחלטה, אך גם יצא נגד "הצביעות שבזעקותיהם של אלה שבנו גדר כדי שפלסטינים לא יסתובבו לידם ברחוב".
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ברך את שר הביטחון על ההחלטה, ש"באה לתת מענה שירותי וביטחוני טוב יותר לכלל האוכלוסיות ביו"ש".

לדבריו, כל אלה שטוענים נגד ההחלטה אינם מכירים את המציאות ויש בדבריהם צביעות, שקר וחוסר אחריות. "המציאות בפועל היא שהערבים ביהודה ושומרון חיים פה טוב יותר מבכל מדינה ערבית שכנה", אמר.