לא לעולם חוסן - זאת למד על בשרו עורך הדין אברהם פורז, ומוטב שידעו זאת השרים החדשים הרבים המתענגים כעת על מנעמי חברותם בממשלה. הוא כיהן כשר הפנים מפברואר 2003 עד דצמבר 2004, אז ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, העיף את שרי שינוי כדי לתמרן את נציגיה להצביע נגד תקציב הממשלה שהייתה חברה בה.
 
״עשר דקות לאחר הצבעתנו, בגלל עסקה של מאות מיליונים עם אגודת ישראל מאחורי הגב שלנו, נקראנו ללשכתו של שרון״, משחזר פורז. ״מכיוון שהוא צפה את ההצבעה שלנו, המתין לנו עם מכתבי פיטורים מודפסים, מוגשים במעטפות מהודרות. על פניו ניכרה שביעות רצון. הוא בישל קומבינה וזה הצליח לו. אבל אנחנו לא התחשבנו איתו. על רקע ההתנגדות בליכוד להתנתקות, מספסלי האופוזיציה הצלנו לו את הממשלה״.
 
אולי תספר לטירוני הממשלה הנוכחית איך היה להיזרק פתאום מהסוס?
 ״לא כל כך נזרקתי. הייתה לי עוד שנה וחצי להשלים את הכהונה שלי כחבר הכנסת ה־16 ונבחרתי די מיד כיו״ר ועדת החינוך. משבר נפשי לא היה לי, בוודאי לא דיכאון, אבל אין זה סוד שלהיות יו״ר ועדה זה פחות מעניין ופחות מרתק מאשר להיות שר. אל נשכח שלצד שר המשפטים, טומי לפיד, הייתי חבר הקבינט הביטחוני, ושמעתי בו דברים חשובים״.

פורז ולפיד. צילום: אמיר מאירי
 
"הטיפשות גברה על הכל"
 
לקראת בחירות 2006 עלתה הקריירה הפוליטית שלו על שרטון. קדימה הוקמה עם הבטחה לנסיגה ביהודה ושומרון בעקבות ההתנתקות מעזה וההכרזה של שרון שישים קץ לבעיה הפלסטינית. ״הם שתו לנו את המנדטים!״, לא ישכח להם. בדרך, שינוי, שבבחירות הקודמות ניתרה בהנהגת יוסף לפיד ל־15 מנדטים, הלכה וקרסה בסקרים. בהצבעה במועצת שינוי על הרשימה לכנסת הפסיד פורז את המקום השני לרון לוינטל ממועצת עיריית תל אביב. לפיד הלך בעקבותיו הביתה.
 
״לאחר 18 שנה בכנסת, הספיק לי״, טוען כעת פורז. ״אבל רוב חברי הסיעה לחצו עלי שנרוץ באופן עצמאי. 'מה יכול להיות, ננסה', אמרתי לעצמי ונכנעתי. הקמנו את חץ - רשימה חילונית־ציונית, והגענו לאפס מנדטים, אבל עם יותר קולות מאלה שנשארו בשינוי. ככה זה כשמתפלגים״.
 
ומסקנתך מהסיפור?״הטיפשות גברה על הכל. אנשים במועצה לא הבינו שבלי טומי ובלעדי אין קיום לשינוי״.
 
ולפתע, אחרי תקופה ארוכה בכנסת, מצאת את עצמך עם חץ לגמרי בחוץ.
 ״זה היה קשה מבחינת העלבון. התאכזבתי מפני שקיוויתי שיזכרו לי את פועלי בכנסת, ולפחות נעבור את אחוז החסימה. הכל נשכח״.
 
נשארת בלי עבודה?
״לא אלמן ישראל. יצחק פינק, שהיה העוזר הפרלמנטרי שלי בכנסת ונעשה שותף במשרד עורכי דין, הציע לי להצטרף אליהם כיועץ״.
 
כלומר, התהפכו היוצרות והוא הפך לבוס שלך.
״אני לא יודע עד כמה בוס, אבל כעת הוא יותר בכיר ממני״.
 
בוא נעצור לרגע את הסיפור שלך, ונבחן את מה שקורה למפלגות המרכז.
 ״בימין ובשמאל יש מפלגות עם גרעין בוחרים לא גדול, אבל קשה, בנוסח 'נולדתי ליכודניק, אמות ליכודניק', או 'אם ההורים שלי הצביעו למפא״י, אני בעקבותיהם לנצח'. כך גם לגבי מפלגות החרדים, שיש להן קהל שבוי. לעומת זאת, מצביעי המרכז בודקים את עצמם כל פעם מחדש, ולכן יש בו תהפוכות. מהבחינה הזאת, לאחר שבבחירות הקודמות הפתיע עם 19 מנדטים, זה שלפיד יצא הפעם עם 11, זה הישג עצום. כך גם עשרת המנדטים של כחלון״.
 
כולנו של כחלון תישאר בכנסת?
 ״קשה להאמין. לא נראה לי שהוא יצליח כשר האוצר. כשמעלים את רף הציפיות לשמיים, זהו מתכון ודאי לכישלון. רפורמה במחירי הדיור זה סיפור להרבה שנים, כך שאלה המצפים שהמחירים ירדו בן לילה עלולים להתאכזב ולשנות את הצבעתם בפעם הבאה״.
 
ויאיר לפיד?
״בינתיים הוא כעין ברירת מחדל לאנשי המעמד הבינוני. האם ישרוד? תלוי איזו אלטרנטיבה תהיה לו. אם תהיה אלטרנטיבה אטרקטיבית במרכז, הוא עלול להתרסק לגמרי. אין לו בסיס איתן. הוא וכחלון משולים לחולות נודדים״.
 
והנודדת בין המפלגות - ציפי לבני?
 
״בבחירות הקודמות, כשהקימה את התנועה, אפשרתי לה לרוץ עם חץ כמפלגת מדף, וגם עזרתי כספית. יכולתי לדרוש ממנה לשלב אותי ברשימתה, אבל זה לא עלה על דעתי. העזרה שלי הייתה למשהו שמראש לא היו לו סיכויים רבים. לבני הקימה את התנועה אחרי שכנראה בגלל התנהלות לא נכונה היא הפסידה את ראשות קדימה לשאול מופז. שניהם התקוטטו, ומכך הרוויח יאיר לפיד. אמרו שהוא נקי, אינטליגנט, שרמנטי, כריזמטי, מה לא, והתפתו לתת לו צ'אנס״.
 
גם אתה?
״אין לי שום קשר עם לפיד הבן. הוא התנתק ממני כשפנה לפוליטיקה, ומאז לא דיברנו״.

"מאז שיאיר נכנס לפוליטיקה הוא התנתק ממני". צילום: מרק ישראל סלם
 
אתה מאוכזב אחרי שהיית כל כך קרוב לאביו?
 ״כן, אני מאוכזב. אני לא יודע מדוע החליט להחרים אותי, אבל זאת זכותו״.
 
אם אתה מספר שבבחירות הקודמות תמכת כספית בציפי לבני, בבחירות הנוכחיות נודע על תרומתך הכספית למועמדת כביכול לא צפויה.
 ״מבחינתי זה היה צעד בכלל לא מפתיע להעביר את התרומה המותרת בחוק למרוץ לכנסת של איילת שקד, וזאת בתור חבר של הוריה שמכיר אותה מאז הייתה תינוקת. אמה המנוחה, אראלה, הייתה בת המחזור שלי בתיכון, ואביה, מנשה בן שאול, הוא חבר שלי מאז השירות שלנו במשטרה הצבאית״.
 
השקפותיך רחוקות מאלה של איילת שקד.
 ״נכון, אבל באופן אישי יש לי המון סימפתיה אליה. היא בחורה מוכשרת, רהוטה וגם יפה״.
 
כעורך דין, מה אתה מצפה מכהונתה כשרת המשפטים, שאליה היא נכנסת עם דעות נחרצות לגבי בית המשפט העליון?
 ״איך אמרתי פעם? שר הוא כמו גוליבר, שמתעורר ורואה שהוא לא יכול לזוז משום שהגמדים קשרו אותו. אתה חושב שהיא יכולה להחליט מה שהיא רוצה כשרת המשפטים ולחוקק חוקים לבד?״
 
כמי שחבר בעבר עם שינוי למרצ, כיצד אתה רואה את מה שעובר על המפלגה הזאת?
 
״מרצ חזרו בבחירות על הטעות ששלי יחימוביץ' עשתה כשעמדה בראש העבודה, וכמוה הבטיחו לעזור לציבור שלא היה סיכוי שיצביע בשבילם. יפה לדבר על עזרה לעיירות הפיתוח ולשכונות המצוקה, אבל עם זאת הם הפנו עורף למעמד הביניים. גם ברמת אביב וברמת השרון חיים אנשים, ולא כולם טייקונים. כל עוד מרצ תמשיך להתחפר בתוך השמאלנות בנוסח מפ״ם, המפלגה הזאת תמשיך להתנדנד סביב אחוז החסימה, ואולי תיכחד עם הזמן״.
 
וממשלת נתניהו?
 ״נראה שהיא תשרוד איכשהו, אבל תתקשה להעביר בכנסת חוקים עם הרוב המצומק שלה. המפתח הוא בידי כחלון, שביכולתו לחבור לממשלה אחרת, אבל כליכודניק מחופש הוא לא יעשה כן״.

משה כחלון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 
 
עוד אנחנו משוחחים וכעת התפרסם שעל אולמרט נגזרו עוד שמונה חודשי מאסר בפועל בגין מעטפות הכסף.
״זהו יום עצוב לכולנו, כשבחו״ל כותבים שראש ממשלת ישראל לשעבר נידון למאסר, זה מבייש אותנו״, הוא אומר. ״הרי אנחנו לא רוצים להיראות כמו רפובליקה מושחתת בדרום אמריקה. מאוד חבל על מה שקורה לו, כי אהוד אולמרט הוא איש מוכשר מאוד, המוכר לי היטב מהתקופה שבה היה חברו של טומי לפיד. אני לא מסוגל להבין את הלך המחשבה של עשיית דברים על הגבול. אולי אני פחדן, אבל בחיים לא אעשה דבר בלתי חוקי, לא רק בגלל שאסור, אלא מתוך לקיחה בחשבון של מה שעלול לקרות לי אם יתפסו אותי״.
 
אולי הוא פחדן, אבל פורז ייזכר מהכנסת ומהממשלה בזכות מאבקיו נגד חשמל חינם לעובדי חברת החשמל ובעד הנהגת שעון קיץ. כשר הפנים, הוא חתום על שורה של איחודי רשויות מקומיות, ובהם מודיעין עם מכבים־רעות, יהוד עם נוה מונוסון, פרדס חנה עם כרכור, עוספיה עם דאלית אל כרמל ועוד. ״חסכתי הרבה כסף לקופת המדינה״, טוען השר בדימוס. ״רציתי יותר, אבל מנעו זאת ממני״.
 
וכתושב צפון תל אביב, כיצד היית ״בולע״ את איחוד תל אביב עם בת ים, כהצעת גדעון סער, מיורשיך?
 ״לרעיון הזה יש רק יתרון אחד - להציל את בת ים, שהיא עיר בעייתית. זה כמו שאתה רואה קבצן ברחוב ומזמין אותו אליך הביתה, שיגור אצלך״.

ריאליטי? נלעג
 
את משרדו של פורז, במגדל ורד בגבעתיים, מקשטים פסלוני פילים. מה להם ולמי שלא דבק בו דימוי של פיל בחנות חרסינה? אני שואל. ״זו ירושה מסבא שלי, שהיה לו בית קולנוע בעיר קטנה ברומניה״, הוא מספר בחיוך.
 
הקולנוע היה ונשאר אהבה גדולה שלו, ״אם כי לא סרטים עם אלימות״
 
מה כן?
״כמי שבסך הכל רוצה ליהנות, אני אוהב סרטים מצחיקים״.
 
פורז, לבית פוזמנטיר, היה בנו של בעל אולם הקרנות קטן בתל אביב. כשלמד משפטים באוניברסיטת תל אביב, התרוצץ ברחבי הארץ עם מכונת הקרנה משוכללת, ובאמצעותה מימן את לימודיו.
 
לבד מסרטים, אוהב פורז לרכוב על אופניים חשמליים. לדבריו, הוא לא טיפוס ספורטיבי, ״אבל פעם בשנה אני יוצא להרי האלפים המושלגים בשווייץ כדי לגלוש בהם במזחלת״.
 
הוא נשוי לעדה, גמלאית בנק לאומי, ובגינת ביתם באפקה הוא, שהיה מגנם של בעלי החיים בכנסת, דואג לצורכיהם של לא פחות מ-20 חתולים. לזוג פורז שני בנים ושלושה נכדים. כסב נאמן, הוא מלווה את נכדיו לחוגים.
 
ב-74' היה פורז שותף להקמת מפלגת שינוי בעקבות מלחמת יום כיפור, וכעבור 14 שנה נבחר לראשונה מטעמה לכנסת. זאת, לאחר שעמד בראש מנהלת ההקמה של הערוץ השני בטלוויזיה והטלוויזיה בכבלים.
 
האם ערוץ 2 הוא הילד שלו פיללת?
 ״ידעתי שטלוויזיה מסחרית יורדת לפעמים למכנה משותף מאוד נמוך, אבל אז היה ערוץ ממלכתי אחד, וכל העם היה מרותק ל'פסוקו של יום'. בסופו של דבר, השלט אומר הכל, ואחוזי הצפייה מצדיקים את הקמת הערוצים המסחריים. לעומת הערוץ הראשון, המנוון, העייף והמקרטע, בכל זאת יש להם חברות חדשות טובות, והופקו בהן סדרות על רמה. מאוד אהבתי את 'פולישוק', סדרה שממנה הדהדה שינוי, כשלמעשה אמנון דנקנר שיחק את התפקיד של טומי לפיד״.
 
בראיון בעבר אמרת לי: ״יש בערוץ 2 כל מיני דברים מטומטמים שאיש לא יכריח אותי לצפות בהם״.
 ״אני נגד תוכניות ריאליטי. לא ראיתי אף לא אחת מהן. הן בעיני משהו נלעג ולא מעניין״.