שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, הגיש היום (רביעי) את התפטרותו לאחר שמונה שנים בתפקיד. בלייר, שכיהן כראש ממשלת בריטניה משנת 1997 ועד לשנת 2007, התמנה ביום פרישתו על ידי הקוורטט לשליח למזרח התיכון ועבר להתגורר בירושלים. ההתפטרות תכנס לתוקפה בסוף חודש יוני.



במרץ האחרון דווח כי בלייר מתכנן להתפטר בשל יחסיו הרעועים עם בכירי הרשות הפלסטינית. בנוסף דווח כי בלייר נפגש עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בנוגע להתפטרותו ודן עמו באפשרות לשינוי תפקיד, ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני שרוצה להחיות את הקוורטט ושאירופה תנקוט עמדה יותר איתנה מול התנהגותה של ישראל.



מקורבים לבלייר אמרו כי הוא חש "תסכול בשל הסמכויות המוגבלות שבידיו". בתקשורת הבריטית דווח כי דיפלומטים מערביים בכירים אמרו כי בלייר "אינו יעיל ואיבד את אמינותו בחלק זה של העולם".


 


עזיבתו של בלייר מביאה לקיצו את ההסדר השנוי במחלוקת לפיו הוא מתווך בין הצדדים השונים במזרח התיכון בזמן שהוא מנהל עסקים פרטיים עם חלק מהממשלות באזור.



שר החוץ לשעבר, ח״כ אביגדור ליברמן, הביע צער על התפטרותו של בלייר: "הוא הכיר היטב את המציאות באזור, עשה מאמצים גדולים להביא להסדר ופעל בצורה כנה ומסורה לפתרון הבעיות במזה״ת כולו והסכסוך הישראלי-פלסטיני, ופעל רבות גם בכדי לקרב בין ישראל למדינות ערב המתונות. גם כראש ממשלת אנגליה תרם בלייר רבות לחיזוק הקשר עם ישראל. בלייר הוא גם ידיד אמת של ישראל וגם ידיד אישי ואני מודה לו על פעילותו החשובה במשך השנים״.