נשיא הבונדסטאג של גרמניה, נורברט לאמרט, ינאם במליאת הכנסת ב-24 ביוני בגרמנית, כך אישרה היום (ראשון) ועדת הכנסת על פי בקשתו של היו"ר יולי אדלשטיין.



הוועדה אישרה ללאמרט לנאום ולחברי הכנסת נמסר כי הנאום יהיה בשפה הגרמנית. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) אמר למעריב אונליין כי "הנושא הוא בהחלט טעון אבל אי אפשר להיות צבועים ולהתעלם מהיחסים הטובים עם גרמניה המוכרת לנו צוללות והיא בעלת בריתנו".



דברים דומים אמרו גם חברי הכנסת מהליכוד יואב קיש ואורן חזן. עם זאת לפחות ח"כ אחד בליכוד שוקל שלא להשתתף בישיבת המליאה בשל הנאום בשפה הגרמנית.



נשיא גרמניה לשעבר, יוהאנס ראו, היה הראשון לנאום בפני מליאת הכנסת בגרמנית במהלך ביקור ממלכתי בארץ בשנת 2000. ההחלטה של יו"ר הכנסת דאז, אברהם בורג, לאפשר לראו לנאום בגרמנית, זכתה לביקורת מצד חברי כנסת שונים, אך בזמן הנאום של ראו לא נרשמו כל הפרעות במליאה.



ב-2008 נאמה בכנסת בגרמנית הקנצלרית אנגלה מרקל אלא שחלק מחברי הכנסת החרימו בשל כך את הדיון. ביניהם היה ח"כ לשעבר אריה אלדד (האיחוד הלאומי-מפד"ל) שיצא בהפגנתיות מהאולם המליאה בעת נאומה, עבר לחדר ההרצאות בכנסת, ושם הקריא משיריו של אורי צבי גרינברג.



ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה), בת לניצולי שואה, הודיעה אז שגם היא תיעדר מהמליאה והסבירה: "לא אהיה במליאה בעת נאום מרקל בגרמנית. מרקל ידידת ישראל, אך ההחלטה לאפשר נאום בגרמנית מעל בימת כנסת ישראל, אף שהדבר אינו נדרש בפרוטוקול, היא קהות חושים כלפי ניצולי השואה שהגרמנית עבורם היא שפת מעניהם - קציני האס.אס, מפקדי המחנות והגסטפו. גרמניה ידידתנו, אך ראוי שבדור הזה ניזהר בנפשם הפגועה של הניצולים".



גם ח"כ יצחק לוי (האיחוד הלאומי-מפד"ל) אמר אז כי לא ייכנס למליאה והסביר: "מאוד מאוד קשה לשמוע את השפה הגרמנית בכנסת. אנחנו רוצים להזכיר שעם כל זה שהיום גרמניה בהחלט מגלה ידידות כלפי ישראל, אנחנו זוכרים את מה שהיה. אני לא רוצה לעשות הצגות, להיכנס ולצאת, כי אין סיבה לפגוע בה באופן אישי. לכן, לא אכנס בכלל".



בפברואר 2014 התרחשה במליאה תקרית דיפלומטית במהלך נאום בשפה הגרמנית שהשמיע נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, ועמו ח"כים ממפלגתו, קטעו את נאומו של שולץ בקריאות ביניים ואחר כך נטשו בהפגנתיות את המליאה משום שלדבריהם השמיע דברי שקר כלפי ישראל. שולץ אמר אז כי ישראל מטילה מצור על עזה וסיפר כי שמע מצעיר פלסטיני ברמאללה תלונה על כך שישראלים בשטחים מקבלים יותר מים מפלסטינים.