כנס הג'רוזלם פוסט, אשר מתקיים בניו יורק ומועבר בשידור חי באתר "מעריב אונליין" כינס לתוך פאנל אחד את ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, את הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, האלוף עוזי דיין והאלוף גיורא אילנד. 



בכנס השתתפה גם כתבת "מעריב" ו"הג'רוזלם פוסט", קרוליין גליק, שעסק בעיקר באיום האיראני ואף באפשרות לפיה ישראל כבר עמדה על סף תקיפה באיראן.



אשכנזי טען כי "אסור שלמשטר האיראני תהיה יכולת גרעינית ולנו ברור שאין מרווח לטעות כאן. לפי התנהגות איראן, אסור שנגיע למסוגלות גרעינית של איראן. ברור שעדיף להגיע בהסכם דיפלומטי אבל צריך שכל האופציות יהיו על השולחן כולל האופציה הצבאית.                                                                                                          

מאיר דגן, שתקף את נתניהו בנושא לא פעם, אמר כי: "לא איכפת לי מפוליטיקאים. איכפת לי משרידותה של ישראל. האיראנים כבר שיקרו בעבר ואסור  שנושא יהפוך לפוליטי כששתי המדינות שותפות לאותה מטרה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. מה שמטריד אותי זה מה יהיה אחרי חמינאי מה יקרה אז להסכם. אני קורא שהאיראנים מסרבים לאפשר פיקוח על המתקנים שלהם. מה יקרה אם איראן תבחר מסלול לנשק גרעיני? מה יעשו ישראל וארה"ב. אין דיאלוג אמיתי בנושא.  
 עוזי דיין אמר כי "הסכם רע צריך לחדש את הסנקציות וגיורא איילנד הוסיף כי: "הסכם הגיוני יותר טוב משום הסכם. אם יהיה בהסכם אפשרות להעשרת אורניום זה הסכם רע. ישראל לא מביעה את רעיונותיה בנושא טוב. כשמדברים על הסנקציות ועל נסיון לבודד את איראן כלכלית זה לא נכון כי רוסיה וסין לא מחרימות אותה ולכן היא עצמית מספיק לעמוד בחרם אמריקאי". 

דגן: "מעולם לא סירבנו פקודה של ראש הממשלה"

ראש המוסד לשעבר, נכנס במהלך הפאנל לעימות עם קרוליין גליק, כתבת מעריב והג'רוזלם פוסט, לאחר שהאחרונה טענה כי על פי פרסומים, אשכנזי ודגן מנעו את התקיפה באיראן וסירבו לבצע אותה. 
 דגן השיב בתקיפות כי "אף פעם לא סירבנו פקודה של ראש הממשלה. יש לנו מערכת חוקית. לגייס שלוש דיביזיות זו החלטה של הממשלה. אם זה היה מתקבל בדרך חוקית, היינו מצייתים. גם הקבינט וגם ראש הממשלה צריכים לפעול לפי החוק. מה שהוא ביקש מאיתנו הוא משהו שצריך להיעשות בפורום אחר. 

כנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק, היום. צילום: סיון פרג'

אשכנזי הוסיף: "רה"מ שואל לדעתנו לגבי תקיפות. לפי מקורות זרים בתקופתי גם היו יכולות גרעיניות באזור נתקבלה החלטה וניתנה פקודה. אף אחד לא מסרב להחלטה של ממשלה.  הכנו את האופציה הצבאית אבל אף פעם לא התערבנו בשיקול הדעת של הממשלה. אף אחד לא יכול להתעלם מהמערכת המשפטית בישראל, גם לא נתניהו.אם זה היה נעשה באופן הנכון והחוקי, כולנו היינו מצייתים. אבל זה נעשה באופן אחר ולא היינו יכולים לקבל הוראה בלתי חוקית.

גליק, שהשתתפה בדיון אמר: "ב-2012 פורסם כי הסירוב שלך לראש הממשלה חסם את ישראל מלהתקיף את איראן. לא הכחשת את זה, אז עכשיו אתה מכחיש?

אשכנזי: "את אומרת שהכל בתקשורת הוא נכון?"

גליק: "אתה התראיינת וברק אמר שלא הכנת את האופציה הצבאית ואתה אמרת שכן ושאם היינו הולכים בדרכי נתניהו. זה ציטוט שלך".

אשכנזי: "אני אמרתי שהכנו את האופציה, ואני הצעתי את המלצתי ולא התערבתי ולא חסמתי את ההחלטה. מה שאני טוען הוא שהם מעולם לא החליטו. זה הכל".

 גליק: "אני חושבת שבסוף היום אתה צריך לתהות איך היית הולך בנעליו של מישהו אחר. אני חייבת לומר שאם ראש הממשלה היה נותן לי הוראה ואומר הכיני את האופציה הצבאית, הייתי אומרת אוקיי צריכה להיות הצביעה בקבינט. לא הייתי אומר לא, זה לא חוקי".

דגן: "את לא השתתפת בפגישות האלה, אלא אני. מעולם לא טענו שאמרנו לא. תפקידי ונאמנותי היא למדינת ישראל. ואת אלו עשיתי".

גליק: הוא נתן לך הוראה

דגן: "הוא לא נתן הוראה. הוא היה יכול לומר או שאפטר אתכם או שאני אביא את זה לקבינט. הפגישה הסתיימה בכך שראש הממשלה נסוג מההצעה שלו, לא אנחנו".