ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, השתתף היום (שלישי) בכנס הרצליה, ולאחר שתיקה ארוכה, התייחס לתופעת החרם בה נאבקת ישראל בתקופה האחרונה. ברק טען כי הצעדים היו צריכים להיעשות בשלב הרבה יותר מוקדם.

"אורנג, פיפ"א, אוקספורד, BDS ומגמות הבידוד המדיני הפכו באחת לאתגר הדחוף ביותר על סדר יומנו. אנו נאבק בהם כפי שהחליטה בצדק הממשלה בנחישות. בכל זאת ההפתעה מתסכלת. מזה ארבע שנים אני מזהיר שוב ושוב מפני הבידוד המדיני המתקרב, לא משום שהייתי הראשון שחזה זאת, אלא משום שהיה מה לעשות כדי לצמצם את הנזק. אני מזכיר לא כי אמרתי, אלא כי בנושאים שעומדים היום על הפרק, ובמרכזם המדרון החלקלקל לכיוון מדינה אחת, עמדנו בפני אותו הסיכון בדיוק. יש היעדר יכולת לזהות מרחוק את האיום ולהבינו ולפעול למניעתו לפני שנתקל בקיר", אמר ברק.
"רה"מ מצוטט בימים האחרונים כמי שאמר כי לא משנה מה אנו עושים, הקרב נגד ישראל איננו קשור למעשינו, אלא לעצם קיומנו. זה נכון. זה נכון לגרעין הקשה של ה-BDS, זה נכון לאייטולות, לנסראללה וגם לחמאס, אבל זה לא נכון למרקל, קמרון, אובמה ופוטין. זה לא נכון למאות מיליונים בעולם החופשי באקדמיה באיגודים ולצרכנים. בגרעין הקשה של ה-BDS היינו צריכים להילחם בכל הכוח והכלים כבר לפני חמש שנים, אבל תפקידנו העיקרי היום הוא ליצור טריז בין עשרות ומאות המליונים של אזרחים והנהגות בעולם החופשי לבין הגרעין הקשה של ה-BDS ובעניין הזה משנה מאוד מה שאנו עושים", הוסיף ברק.


"עם ממשלה אחרת, הגל הזה לא היה קם"

ברק המשיך ותקף: "עצמו לרגע את העיניים ותתארו ממשלה בראשות הרצוג, לפיד וכחלון. או פלא יותר גדול - ממשלה בראשות רבין. האם יש למישהו ספק שהגל הזה הנוכחי לא היה קם? ממשלה שנתפסת כפועלת בנחרצות להיפרדות מהפלסטינים, מעבירה באופן אוטומטי את עומס ההוכחה על הפלסטינים ותומכיהם. עוד מעט נשמע שממשלה כזאת קונה שקט בקלות דעת ובנאיביות ובמכירת חיסול של אינטרסים לאומים. אני דוחה את העמדה הזאת מכל וכל".
ברק התייחס לשאלת הקורבניות ואמר: "נשאלת השאלה האם ישראל קורבן. בעיני בהחלט כן. אני בהחלט קורבן לאנטישמיות סמויה שמחלחלת לשנאת ישראל, לשנאת יהודים ולסטנדרט כפול. לנו זה לא ממש חדש. ועכשיו, אחרי שהסכמנו שאנו קורבן, השאלה המתבקשת היא מה עושים עם זה. התנהגות קורבנית יאמר כל פסיכולוג קליני, ולי יש אח כזה במשפחה, יוצרת הן ליחיד והן לקוקלטיב מעין אזור נוחות מריר מתוק עם ניחוח של רחמים עצמיים. מפנק, מתגמל, לעיתים מעניק אפילו סוג של משמעות. אבל היא ההתנהגות הקורבנית לא מובילה לשום מקום. סופה שקיעה בפסימיות, פסיביות ואובדן כושר שיפוט של המציאות החיצונית הזאת". 
"אנחנו אלה שצריכים לבחור האם עובדת היותנו קורבן מצווה עלינו לשקוע בהתנהגות קורבנית או שמא להפך. אני סבור שהציונות העלתה אותנו מחדש כאומה על הבמה ההיסטורית הפוליטית הקונקרטית כדי לקחת את גורלנו בידינו ולא כדי להיסחף על גליה מתנחמים בתחושת הקורבן אפילו אם היא תחושת אמת. ממליץ לכולנו לחזור לאמת הציונית היסודית הזאת. לקחת את גורלנו בידינו והעיקר לא לפחד כלל", הוסיף ברק.

"המחשבה שאפשר לשלוט בכל השטח - אשליה במקרה הטוב"
 
ברק סיכם ואמר: "כדי להילחם יחד אנו צריכים לשכנע גם את האחר בתוכנו בצדקת הדרך הנבחרת ובטעמה. לא כולם מסכימים עם השקפתי. היות וישראל היא המדינה החזקה ביותר, היא יכולה להרשות לעצמה לפעול מעמדה של כוח ובטחון עצמי כדי לשנות את המציאות שלפנינו גם תוך כדי נטילת סיכונים. אני ממליץ לאמץ את מסקנות חז"ל: 'אל תדחקו את הקץ, אל תעלו בחומה ואל תעודדו שנאת אחים'".
 
"מה נדרש לעשות?" שאל ברק והשיב: " למסד יחסי עבודה עם הממשל. לברר מה יהיו הקריטריונים במפרט ההסכם עם איראן. מה יוגדר כאקדח מעשן מה יעלה מחדש את האופציה הצבאית על השולחן וכל זאת תוך שמירה על כל האופציות לישראל אבל הדבר העיקרי הוא להשתלב בהתנעה מיידית של הסדר אזורי כולל במזה"ת שיכלול אותנו מדינות ערביות מתונות והפלסטינים". 
 
לסיכום אמר ברק: "בדרך למיצוי ההזדמנות להסדר אזורי יהיה על ישראל לשקול אימוץ של ההצעה הסעודית בצמוד להסתייגויות ישראל כמקשה אחת. נצטרך לשקול את הנכונות לראות בזה בסיס לדיון. גם אם יפתח מו"מ, אני רוצה להרגיע את כל המודאגים בעיקר מימין. הוא יקח הרבה זמן. יהיו בו עליות ומורדות. יהיו משברים. ייתכן ונדרש להסדרי ביניים אולי אפילו לצעדים חד צדיים. אך כדי לקדם את הסיכוי להסדר אזורי הנושא הפלסטיני ופתרון שתי המדינות יהיה בהכרח הנושא הראשון בסדר היום וחובה עלינו להבין ולהפנים מראש. המחשבה שעולה בימין הקיצוני מעת לעת כאילו אפשר יהיה להמשיך לשלוט בכל השטח ולתת להם אוטונומיה הוא אשליה במקרה הטוב. היא תדחה בצורה ברוטלית על ידי טובי ידידנו וגם על ידי שותפים פוטנציאליים להסדר אזורי".