מבחן כוח לראש הממשלה בנימין נתניהו: 3,700 חברי מרכז הליכוד יצביעו היום (ראשון) בקלפיות בכל הארץ כדי להכריע אם להחזיר לעצמם את הסמכות לבחור את רשימת המפלגה לכנסת או לתמוך בהצעת הפשרה של נתניהו, שלפיה הם יבחרו רק את נציגי המחוזות ואילו רבבות מתפקדי הליכוד יבחרו את מועמדי הרשימה הארצית.



מקורבי נתניהו חוששים כי דווקא על רקע פרשת ח״כ אורן חזן צפויה לראש הממשלה מפלה, וכי החזרת הכוח למרכז הזכור בשל התנהלותו הכוחנית תפגע קשה במפלגה. ״השאלה העומדת למבחן היא אם נאפשר ל׳אורן חזנים' להכתיב את הרכב הרשימה לכנסת או שנקבל הצעת פשרה המותירה בידי המתפקדים את בחירת חלק הארי של הרשימה, שזה הרע במיעוטו״, אמר אמש בכיר בליכוד.



נתניהו אמר לקראת ההצבעה היום כי לתוצאות יהיו משמעויות קריטיות. בראיון עם אריק זיו שפורסם אמש אמר נתניהו: ״המשמעות קריטית - אם הליכוד תמשיך כמפלגת שלטון או תאבד אחיזה בהנהגת המדינה. אני מביא פשרה מאוזנת שהציע ח״כ דוד ביטן. היא משלבת את הצורך לשמור על 100 אלף מתפקדים, שעזרו לנו להביא כמיליון מצביעים אל הקלפי. הם יבחרו את הרשימה הארצית, וחברי המרכז יבחרו את המחוזות. זה השילוב הנכון.



״אנחנו עלולים לספוג הכפשות מהתקשורת, אנחנו עלולים להביא אנשים שיגידו שהליכוד הוא תנועה מפוצלת שלא תומכת ביו״ר שלה. הצעת הפשרה תחזק את הליכוד ותאפשר לנו להוביל את המדינה שנים ארוכות. לכן אני אומר לחברים: צאו להצביע. זה טוב לחברים וטוב למרכז, ויותר מזה - טוב למדינת ישראל״.



ראש הממשלה עשה בשבועות האחרונים מאמצים ניכרים לשכנע את חברי המרכז לתמוך בהצעת הפשרה שלו. הוא נפגש בעצמו עם מאות מהם, ערך כינוסים ואף זימן חברי מרכז לביתו. הוא גם החתים את חברי הסיעה על מכתב תמיכה בהצעת. על המכתב חתמו 26 חברי סיעה, מלבד השרים ישראל כץ וסילבן שלום, והח״כים אברהם נגוסה ודודי אמסלם, יו״ר סניף הליכוד בירושלים, המוביל את המאמץ להחזיר את הכוח לחברי המרכז. במכתב כתב נתניהו: ״אין זה סוד שהתנועה שלנו סבלה שנים ממיתוג שלילי של מרכז הליכוד. אין ספק שאם לא נשכיל לבחור שיטה מאוזנת, יריבינו ישתמשו בצעד זה כדי לפגוע בנו בבחירות הבאות״.



אמסלם התעמת עם נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בשבוע שעבר התעמת אמסלם עם נתניהו וטען: ״השטח הליכודי מת״. הוא הוסיף כי בסניפי הליכוד שוררת שממה משום שבשיטה הנוכחית השרים וחברי הכנסת של הליכוד לא רואים צורך לבקר שם.



נתניהו, שנשאל על כך באתר ״ליכודניק״, אמר: ״הם לא מבינים שהשיטה המשפטית השתנתה. הפיכת המרכז לגוף בוחר משנה את הכללים ומטילה הגבלות חמורות מאוד על הקשר בין חברי המרכז לשרים. כלומר, במקום לחזק את הקשר בין השרים לחברי המרכז, החזרת המרכז לגוף בוחר בלעדי תביא לניתוק הקשר. אני רוצה לחזק ולשמור על הקשר וגם לשמור על המתפקדים, וזה נכון ציבורית ומשפטית״.



הקלפיות יפתחו הבוקר ב־11:00 ב־17 מוקדים בכל הארץ ויינעלו ב־22:00. טופס ההצבעה כולל שלוש אפשרויות: הצעת הפשרה של נתניהו; הצעה להחזיר את בחירת הרשימה כולה למרכז הליכוד; והשלישית - להטיל את הרכבת הרשימה על פורום משותף של חברי המרכז וחברי מועצות הסניפים (בסך הכל 7,000 איש).



כדי שאחת האפשרויות לתיקון חוקת הליכוד תתקבל, יש צורך ברוב של מחצית ממספר קולות המצביעים בפועל ועוד אחד, כך שתיאורטית ייתכן שאף אחת מההצעות לא תתקבל. במקרה כזה, חוקת הליכוד הנוכחית, המאפשרת למתפקדי הליכוד לקבוע את הרשימה לכנסת ולראש הממשלה לשריין מספר מקומות ברשימה, תישאר בתוקף. תוצאות ההצבעה צפויות להתפרסם לאחר חצות.