בימים הקרובים יוגש דוח ועדת מועצת האו"ם לזכויות אדם על אירועי מבצע צוק איתן, ובישראל מעריכים כי הוא ישמש נשק בידי הקוראים לחרם עליה וילבה את האש. על מנת להתמודד עם המתקפה המדינית, פרסם היום (ראשון) משרד החוץ את הדוח של ישראל על אירועי מבצע צוק איתן.



כזכור, ישראל סרבה לשתף פעולה עם חברי הוועדה, בטענה שהיא מוטה נגד ישראל. יו"ר הוועדה הקודם, וויליאם שאבאס, נאלץ להתפטר לאחר שנודע כי קיבל כסף מגופים פלסטיניים. 



הדוח מפרט את האירועים המרכזיים שהובילו למבצע "צוק איתן", היעדים העיקריים של ישראל, מטרות הטרור נגדם פעל צה"ל, הסיוע ההומניטארי שישראל אפשרה להכניס לרצועת עזה, הפגיעה בעורף הישראלי, מנגנוני הבדיקה והחקירה הישראלים ועוד.



על פי מחברי הדוח, האסטרטגיה של חמאס היתה למשוך את הלחימה לאזורים עירוניים מיושבים ולהשתמש בנוכחות של האוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. במהלך הלחימה היו מקרים בהם טרוריסטים התחזו לאזרחים ולחיילי צה"ל, מפקדות צבאיות פעלו מתוך בתים אזרחיים, מסגדים שימשו כעמדות צלפים, בתי ספר שימשו כמחסני נשק, מטעני חבלה הוטמנו במבנים אזרחיים ומנהרות נחפרו מתוך בניינים אזרחיים ואזורי מגורים. הדוח אף מביא מקרים בהם החמאס הכריח אזרחים להגיע ולהישאר באזורי לחימה ולהתעלם מאזהרות צה"ל שניתנו לפני תקיפות של מטרות טרור באזורים אלה.



לטענת ישראל, פעילות ארגוני הטרור המפורטת בדוח מהווה פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרה בוטה של החוק הבינלאומי.




בית באשקלון שספג פגיעה ישירה במבצע צוק איתן. צילום: אדי ישראל, פלאש 90



לעומת זאת, הדוח מפרט את הפעולות שביצע צה"ל על מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים, לרבות אזהרות לאזרחים באזורי לחימה, צעדים לווידוא המטרות הצבאיות לפני כל תקיפה, שימוש בחימוש מדויק במטרה למזער נזק הקיפי ועוד. היו מקרים בהם צה"ל ביטל תקיפות מתוכננות מחשש לפגיעה באזרחים.



בנוסף מפרט הדוח את המאמצים ההומניטאריים של ישראל כדי להכניס ציוד רפואי, מזון ואספקה נוספת לעזה תוך כדי הלחימה וזאת למרות שחמאס וארגוני הטרור תקפו את המעברים בעת מעבר הסחורות.



ישראל קוראת לבחון את האירועים בהם נפגעו אזרחים בעזה על רקע פשעי המלחמה שביצע החמאס והשימוש באוכלוסייה האזרחית והמאמצים הישראלים למנוע פגיעה באזרחים ולשמור על החוק הבינלאומי.



בדוח גם מובא הרקע שהוביל לפתיחת מבצע צוק איתן, ומפרט את התקפות החמאס וארגוני הטרור על אזרחי ישראל במהלך השנים. משנת 2000 פעילות הטרור של החמאס הביאה למותם של לפחות 1265 ישראלים, חמאס ירה מעל 15,200רקטות ופצמ"רים לעבר אזרחי ישראל (מתוכם כ-4,500 במהלך מבצע "צוק איתן") תוך כיסוי של כ-70% מאוכלוסייתה. חמאס חפר לפחות 32 מנהרות חוצות גבול בין עזה לישראל שנועדו לבצע טרור נגד מרכזי אוכלוסייה ישראלים.



עוד מזכירים בישראל, כי חמאס סרב לקבל את היוזמות להפסקת האש שהוצעו בתחילת ובמהלך הלחימה בקיץ, כולל זו שביוזמת מצרים שהליגה הערבית וישראל קיבלו.



כדי להתמודד עם האשמות אפשריות איכות הבדיקה המשפטית לגבי מנגנוני הבדיקה והחקירה של ישראל, מדגיש הדוח את הלקחים שהופקו בעקבות ועדת השופט טירקל, עצמאות הפרקליטות הצבאית ומנגנוני החקירה בצה"ל, החקירות שכבר בוצעו ועוד.




ראש הממשלה מקבל את הדוח. צילום: קובי גדעון, לע"מ



בתוך כך, משלחת גנרלים של האו"ם שביקרה בישראל ובדקה את אירועי קיץ 2014 הגישה את ממצאי בדיקתה לשופטת מארי מק'גאוון־דייויס, העומדת בראש ועדת הבדיקה. הממצאים העיקריים של המשלחת מעידים כי צה"ל לא רק עמד בכל כללי המלחמה, אלא עשה מעל ומעבר לנדרש ממנו על פי הכללים.



בראש המשלחת עמד הגנרל קלאוס נאומן, רמטכ"ל צבא גרמניה לשעבר ויושב ראש ועדת המלחמה של נאט"ו. המשלחת כללה עוד עשרה גנרלים לשעבר ומנהיגים פוליטיים מהמדינות ארה"ב, בריטניה, הולנד, ספרד, איטליה, אוסטרליה וקמבודיה." בחנו את הנסיבות שהובילו למבצע צוק איתן ואת תוצאותיו


הטרגיות והגענו למסקנה כי מדובר בלחימה שנכפתה על ישראל והיא לא רצתה בה", כתבו אנשי המשלחת. הם הוסיפו כי לדעתם ישראל ניסתה להימנע ממלחמה בכל דרך וסבלה חודשים ארוכים של ירי טילים לעבר אזרחיה מתוך עזה.



נתניהו: "המטרה שלה היא להשחיר את מדינת ישראל"


ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על הדוח, כי הוא חשוב במיוחד משום שמדינת ישראל נמצאת תחת התקפת דה-לגיטימציה חסרת תקדים. "המתקפה הזאת איננה עניינית, היא פוליטית. המטרה שלה היא להשחיר את מדינת ישראל, ולמתקפה הזאת אנחנו מתכוננים להגיב. זאת תגובה אחת, אנחנו נפעל בכל מקום ככל שנדרש, כדי להתמודד עם טענות שקריות ועם יוזמות אנטי-ישראליות.

"הדוח מוכיח באופן חד משמעי שהפעולות שביצע צה"ל וביצעו כוחות הביטחון במבצע צוק איתן נעשו בהתאם לדין הבינלאומי. הן נעשו מתוך הצורך להגן על אזרחי המדינה מול ארגון טרור רצחני שמבצע פשע מלחמה כפול. יש כאן פירוט מפורט של הרקטות, של המנהרות, של פצמ"רים, כל אותם דברים שנעשו על ידי החמאס.

אני חייב להגיד שהמחויבות שלנו לחוק הבינלאומי לא נובעת מדוח כזה או אחר של ועדה כזו או אחרת של האו"ם. היא נובעת מכך שישראל היא מדינה דמוקרטית, מדינה מוסרית, מדינה ערכית שפועלת לפי הדין הבינלאומי.


שרת המשפטים הגיבה לפרסום הדוח בפייסבוק: "הדוח מכיל אינפורמציה עובדתית ומשפטית בנוגע למבצע צוק איתן, ומתאר את העובדות והעמדה המשפטית של ישראל לגבי המבצע. המחלקה הבינלאומית של משרד המשפטים עבדה אלפי שעות בכתיבת הדוח, בשיתוף עם משרד החוץ, צה"ל והמל"ל".

עוד הוסיפה: "הדוח מדבר בעד עצמו ומראה לעולם כי אין לישראל מה להסתיר. מדינת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות ובמקצועיות. מדינת ישראל אינה מחכה לבדיקה חיצונית, אלא בודקת בעצמה את עצמה ואת התנהלותה".