הממשלה אישרה את הצעת השר לביטחון הפנים' גלעד ארדן לקדם את חוק 'מניעת נזקי שביתת רעב'. על פי החוק תוכל המדינה להזין אסירים שובתי רעב להם נשקפת סכנת חיים גם בניגוד להסכמתם.



השר ארדן אמר לאחר אישור החוק: "בכוונתי לקדם את החוק כך שיעבור גם בכנסת בהקדם האפשרי. האסירים הבטחוניים מעונינים להפוך את שביתת הרעב לפיגוע התאבדות מסוג חדש באמצעותו יאיימו על מדינת ישראל. לא ניתן לאיש לאיים עלינו ולא נאפשר לאסירים למות בבתי הכלא שלנו".



בתגובה אמרה ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון כי זהו חוק הזנה בכפייה הוא חוק בלתי מוסרי ובלתי ערכי. "במדינה מתוקנת לא מחוקקים חוקים להאכלה בכפייה של שובתי רעב. החוק לא נועד לדאוג לשלום האסירים, אלא לפתור בעיה פוליטית ותדמיתית עבור הממשלה, תוך פגיעה מהותית בזכויות האסירים על גופם ובזכות השביתה שלהם, כולל שביתת רעב שהיא כלי מחאה לגיטימי בדמוקרטיה".



גלאון הוסיפה כי "חוק זכויות החולה כבר מספק את האיזון בין הצורך לכבד את האוטונומיה של הפרט על גופו לבין האינטרס של הצלת חייו. "בכל מקרה, החלטה על מתן טיפול רפואי, ובכלל זה האכלה או הזנה כפויה, חייבת להתקבל רק מטעמים מקצועיים ועל ידי צוות רפואי עצמאי ובהתאם לחוק זכויות החולה והתנאים המפורטים בו למתן טיפול בהעדר הסכמת החולה. שיקולים של ביטחון המדינה, או שמירת הסדר בבתי הסוהר, חשובים ככל שהם, אינם יכולים לקחת חלק בהחלטה זו".



ואילו ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) אמר: "אם ההצעה הזו תיכנס לספר החוקים זה יהיה ציון דרך אפל ופגיעה מהותית בזכויות אדם. זה מעשה בלתי אנושי בעליל. במקום להתמודד עם הסוגייה עצמה מנסים לשבור את שביתת הרעב של האסירים בדרך בלתי אנושית", אני אלחם בהצעת החוק הזאת בכל הכוח, כפי שעשיתי בשנה שעברה ואעשה הכל שלא תעבור.