מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד התייחס היום (ראשון) לדוח משרד החוץ, העוסק במהתנהלות צה"ל במהלך מבצע צוק איתן ברצועת עזה בקיץ בשנה שעברה.


גול אמר לכתבים: "הדוח שאנו מצפים לו מועדת החקירה של האום נולד מהחלטה שכללה בעיות בסיסיות שגרמה לישראל להתנגד למנדט של המועצה לזכויות אדם.  ההחלטה אומצה ביולי 2014.  מה שהדהים אותי לגבי המנדט שבהקמת ועדת חקירה על ידי האום הוא כבר במנדט סיכם מה הועדה תפיק". 

"מה אנו אמורים לעשות? להישאר שקטים?" תהה ד"ר גולד,  "ישראל הקימה גוף משלה, ועדת חקירה משלה, וכעת עבודתה הסתיימה. היינו צריכים לשים את הסיפור שלנו כי אין לנו שום דבר להסתיר.  העבודה הזו היא התוצר של עבודה בינסוכנותית רצינית שרוכזה במשרד רה"מ". 

"החמאס התעלם מהעקרון הבסיסי של כללי המלחמה כאשר סירב לעשות הבחנה בין אזרחים ללוחמים. .החמאס במכוון תקף אוכלוסיה ישראלית כחלק ממודל הפעולה שלו.  הפעולות של החמאס הכילו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.  החמאס הציב את היכולות הצבאיות שלו במרכזי אוכלוסיה פלסטינים ובכך לא רק סיכן את האוכלוסיה שלנו אלא סיכן גם את האוכלוסיה הפלסטינית לנזקי המלחמה".  

דורי תקף את התנהלות החמאס במלחמה ואמר: "כולם יודעים על האזהרות שנתנו לאוכלוסיה, סמסים וכו'.  השקענו משאבים להגיע לאוכלוסיה הפלסטינית ולנסות למזער את מספר הנפגעים האזרחיים. הפעולות שישראל נקטה היו מעבר למה שנדרש בחוקי המלחמה הבינ"ל." 

"ישראל החליטה לעתים לא לתקוף איזור מסויים בגלל שהיה חשש לחיי אזרחים.  כל הנוהל של הקש בגג. זה לא משהו שנדרש תחת דיני המלחמה, אך ישראל עשתה זו".
 
"אין מה לצפות מדוח האו"ם"
שר החוץ לשעבר, ח״כ אביגדור ליברמן, אמר אף הוא באותו נושא: ״אין צורך אפילו להמתין ולקרוא את דו״ח הבדיקה של האו״ם בענין התנהלות ישראל במהלך ״צוק איתן״, שיפורסם בימים הקרובים, כדי לדעת שהוא לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב".

חבר הכנסת ליברמן ביקר בחריפות את מי שעמד בראשות הוועדה והתפטר, ויליאם שבאס והאשים אותו כי עבד עבור ארגון אש"ף בעבר, וגינה את המועצה לזכווית אדם.

"אין מה לצפות מאותו דו״ח אלא אך ורק להמשיך ולהילחם בשדה הקרב להגנתה של מדינת ישראל בצורה המוסרית ביותר, כפי שעושה צה״ל, ולהמשיך להיאבק בזירה הבינ״ל בגופים, ארגונים ודו״חות אנטי-ישראליים ואנטישמיים כמו הדוח הצפוי״ אומר ח״כ ליברמן.
 
ח״כ ליברמן הוסיף כי ״ברור שהדו״ח של משרד החוץ על התנהלות ישראל ב״צוק איתן״ הוא מהימן ורציני באלפי מונים יותר מאותו דו״ח צפוי של האו״ם״.