לאחר המאמר הנוקב של שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר, ח"כ מייקל אורן, נגד הנשיא ברק אובמה, מגיעה ההתנצלות בשם מפלגת כולנו לשגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, כך פורסם בחדשות ערוץ 2.

יו"ר המפלגה, משה כחלון, זעם על המאמר שפרסם אורן ב"וול סטריט ג'ורנל" וכתב מכתב התנצלות לשפירו, בו כתב כי הספר של אורן נכתב לפני שהיה חבר במפלגת כולנו, מספר על חוויות אישיות שלו כשגריר ולא משקף את עמדת המפלגה.

שר האוצר הוסיף שהוא מוקיר את אובמה וממשלו על תרומתו הביטחונית, הכלכלית והמדינית והעמדות שמובאות בספר ובמאמר לא מביעות את עמדות כולנו ובתור יושב ראש המפלגה הוא הרגיש צורך להבהיר זאת ומבקש להעביר את המסר לאובמה.

במאמרו שנשא את הכותרת "אובמה נטש את ישראל", טוען אורן כי הנשיא אובמה נטש את ישראל מאז שנבחר לנשיא ונכנס לבית הלבן ב-2008. אורן טוען במאמר כי גם נתניהו וגם אובמה עשו טעויות ביחסים בין המדינות בשש השנים האחרונות, אך האשים את הנשיא האמריקאי בכך שעשה אותן בכוונה תחילה.

המאמר של ח"כ אורן פורסם כמאמר דעה כחלק מקמפיין לקידום ספר שהוא מפרסם בימים אלה בארה"ב על תקופתו כשגריר בוושינגטון, בשנים 2013-2009.

"אף אחד לא חף מטעויות", כותב אורן במאמרו, "זו תמיד היתה תשובתי לעיתונאים ואני לא חושב ששיקרתי, אך יש לי הרגשה שמנהיג אחד עשה את הטעויות בכוונה", כתב ח"כ אורן וכיוון בדבריו לנשיא אובמה.


מייקל אורן. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אורן טען כי אובמה נטש את מחויבותו לישראל להימנע ממחלוקת פומבית ומחויבות של שני הצדדים למדיניות מתואמת. הוא נתן דוגמאות רבות מניסיונו האישי לכך שאובמה נטש את ישראל ובכוונה יצר את הפער בין שתי המדינות.

לדבריו, בדרך כלל נהוג שהצהרות משמעותיות של הנשיא לגבי המזרח התיכון של מגיעות לידי ישראל לפני פרסומן לצורך הערות, אבל בנאומו בקהיר, תמך אובמה בפלסטינים ובזכותה של איראן לנשק גרעיני ללא התייעצות עם ישראל.

אורן טוען שאובמה התעלם מהנסיגה הישראלית מעזה ומהשלכותיה ומהצעות השלום הישראליות ב-2000 וב-2008, שנדחו על ידי הפלסטינים. לגבי הבנייה בהתנחלויות טוען אורן כי אובמה חזר בו מההתחייבות שנתן הנשיא ג'ורג' וו. בוש לראש הממשלה אריאל שרון, לכלול את גושי ההתנחלויות הגדולים כחלק מישראל בכל הסכם שלום עתידי.

עוד כותב אורן, כי הטעות של נתניהו היתה בנאומו בקונגרס האמריקאי לפני הבחירות ומסכם את המאמר בכך שיחסי ישראל-ארצות הברית חייבים לחזור למסלול תקין.

בתגובה אמר שפירו, כי התיאור של אורן אינו עולה בקנה אחד עם המציאות, ואמר כי אורן כבר אינו שגריר אלא "פוליטיקאי וסופר שרוצה למכור ספרים". "אני יכול לומר כשגריר, שלעתים יש לנו תמונה מוגבלת של היחסים בין המנהיגים", הוסיף שפירו.


השגריר שפירו. צילום: פלאש 90