ועדת שאבאס, שמונתה על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם, פרסמה היום (שני) את הדוח על אירועי מבצע צוק איתן. לטענת חברי הוועדה, שני הצדדים ללחימה - ישראל וחמאס, ביצעו במהלכה פשעי מלחמה.



יושבת ראש הוועדה, השופטת בדימוס מרי מקגוואן-דיוויס, כתבה בדוח כי "היקף ההרס והסבל האנושי בעזה היה חסר תקדים בהיקפו וישפיע על הדורות הבאים".



הוועדה מציינת בדוח כי ישראל סירבה לשתף פעולה עם החקירה, חרף פניות של אנשי הוועדה, עוד נטען כי ישראל נמנעה מלספק לוועדה מידע ומנעה מהחברים להגיע לישראל לאיסוף ראיות. הוועדה קובעת כי יותר מ-1400 פלסטינים נהרגו במהלך הלחימה כתוצאה מאש צה"ל, ומציינים שמנגד, כי חמאס שיגר קרוב ל-5000 רקטות, מהן נהרגו שישה אזרחים ונפצעו 1600. 

על פי הדוח, נשים פלסטיניות נפגעו במיוחד כתוצאה מתקיפות בנייני מגורים. בדוח עוד מצויין כי שכאשר ישראל מבחינה שחיים של חיילים שלה בסכנה, היא מתעלמת מהחוקים הבינלאומיים. 
הוועדה מוטרדת מהחלטת ישראל לסגור את החקירה הפלילית בנוגע לארבעה ילדים שנהרגו בחוף עזה, ב-16 ביולי 2014. בדוח מציינים חברי הוועדה כי עיתונאים זרים ועדי ראייה פלסטיניים לא תושאלו על ידי הרשויות הישראליות, דבר אשר מעלה שאלות בנוגע לחקירה הישראלית שהתנהלה בנושא. עוד מציינת הוועדה כי ילדים משני הצדדים סבלו במהלך הלחימה מסיוטים ורעידות.

"הפנינו את השאלות לישראלים על הילדים על החוף, התאכזבנו מאוד מזה שלא קיבלנו תשובה. אחד הדברים ששמענו הוא שאמר שהם נראו כמו מיליטנטים, אף אחד לא פרסם את התמונות שהראו שהם נראו גדולים פיזית. התייחסנו לזה בדוח שלנו".

הוועדה קוראת ליישם את המלצות ועדת טירקל, בעיקר את המלצה מספר 2, הקוראת להטלת אחריות פלילית על מפקדים ואנשי הדרג המדיני על עבירות שבוצעו על ידי הכפופים להם.



"עולות שאלות לגבי תפקידם של מפקדים בכירים  שקבעו מדיניות בצבא במספר נושאים שנחקרו על ידי הוועדה, כמו תקיפת על בנייני מגורים , שימוש בארטילריה נשק מתפוצץ בעל השפעה על שטח נרחב, הריסת שכונות שלמות בעזה. "ייתכן שמדיניות זו מפרה את חוקי המלחמה".



בנוגע לפלסטינים, הוועדה מעלה מעלה חששות חמורים בנוגע מהאופי הבלתי מבחין של הרקטות שנורו לעבר ישראל, מעשה שהוא הפרה של החוק הבינלאומי, כמו גם מהשימוש במנהרות. 
הרשויות הפלסטיניות כשלו מלהבטיח שאלו שעברו על החוק הבינלאומי יובאו לדין.

הוועדה קוראת לקהילה הבינלאומית לתמוך בפעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי ביחס לשטחי הרשות הפלסטינית, להחיל סמכות שיפוט אוניברסלית ולשפוט פשעי מלחמה בבתי משפט לאומיים, ולהסכים לבקשות הסגרה של חשודים  בפשעים אלו למדינות בהן יזכו למשפט הוגן.

במסיבת העיתונאים אמרה מקגוואן-דיוויס כי היא רוצה יחסים יותר שיוויוניים בין ישראלים לפלסטינים, מה שלא מתרחש כרגע. היא סיפרה על אמא פלסטינית שהעידה לגבי רצח של בנה מוחמד: "אף אמא לא עברה מה שאני עברתי".



לדבריה, אחד הרופאים הפלסטינים העיד: "עלינו לפעול בשיתוף פעולה, אחוות החיים. קורבנות הם לא רק מספרים, אלא אנשים שחיו את חייהם".



"אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להיות יותר פעילה ולגרום לשני הצדדים להשפיע על שני הצדדים", אמרה יו"ר הוועדה.



אחד מחברי הוועדה הוסיף: "זאת היתה מלחמה ארוכה ולא נעימה. מדובר בהרג חסר תקדים של ילדים ונשים, היו לנו קשיים, לא הצלחנו לאסוף עדויות, גם מהצד הפלסטיני, בגלל הקשיים שהערימה ישראל".



מה שניסינו להראות בדוח ראיתם בכל יום. המלחמה הזאת כוסתה על ידי התקשורת, כל יום, כל היום. התמונות היו משני הצדדים, טילים והריסות כל יום, לא היה משהו שהראה שהיה רצון לעצור את ההתקפות על ערים, בניינים ואזרחים. הלחימה שתוארה על ידי התקשורת הראתה את התמונה.



"העובדה כי ישראל לא שינתה את מדיניות התקיפות האוויריות שלה אפילו לאחר שהתבררו השלכותיהן על אזרחים מעלה את השאלה אם התנהלות זאת היוותה חלק ממדיניות רחבה שאושרה, לפחות באופן טקטי, בדרגים המדיניים הגבוהים ביותר", נכתב בדוח.



על היעדר שיתוף הפעולה מצד ישראל, אמר: "מי שיש לו רצון לשתף פעולה כדי להצדיק את הדרך שלו, לא צריך להיות מודאג מתביעה בהאג. הם היו צריכים לשתף פעולה וצריכים לשתף פעולה בעתיד".