בעקבות פרסומו היום (שני) של דוח ועדת שאבאס שמונתה על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם, חברי הכנסת מיהרו להגיב על דבריה של יושבת ראש ועדת האו"ם לבחינת התנהלות צה"ל במבצע צוק איתן, השופטת בדימוס מרי מקגוואן-דיוויס, שטענה כי "היקף ההרס והסבל האנושי בעזה היה חסר תקדים בהיקפו וישפיע על הדורות הבאים".
שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, כינה את הדוח ככזה עם "דם על הידיים". "זהו דוח עם דם על הידיים כי הוא מתיר רצח יהודים, ומכיוון שהוא מנסה להפוך דם יהודי למוצר הזול ביותר בעולם המערבי. זהו דוח עם דם על הידיים מכיוון שהוא כובל את ידי החיילים מלהגן על תושבי הדרום והמדינה כולה. זהו דוח עם דם על הידיים מכיוון שהוא מדלג על רצח הנערים ולא רואה בו ראוי לחקירה".
בנט התייחב לכך שהדוח מתחיל לעסוק רק ב-13 ביולי, כשב-12 ליולי נחטפו הנערים ולדבריו ההתעלמות מחטיפת הנערים הופכת את הדוח למוטה. "בחקירת האו"ם התשובות לא חשובות, השאלות חשובות, כשהשאלות צבועות ומתעלמות מדם יהודי כאילו הוא דיו בלתי נראה התשובות לא חשובות. חטיפה של שלושה נערים שעלו לרכב והוציאו אותם להורג מטווח אפס לא ראוי לחקירה, תלמידים שהיו באמצע הכנה לבגרות לא ראויים בעיני האו"ם לחקירה", הוסיף בנט.

השר התייחס מנגד לצה"ל שהועמד לחקירה. "צבא ששולח פגזי דמה הוא ראוי לחקירה, צבא ששולח הודעות מראש לפני פגיעה, הוא ראוי לחקירה, חיילים שמכבדים הפסקת אש ובינתיים חוטפים להם את חברם, הם ראויים לחקירה. מי שמגן על האזור היחיד בכדור הארץ המותקף בטילים הוא ראוי לחקירה. מי שמגן על גני ילדים, מי ששומר על חדרי אוכל של קיבוצים, שלא תיפתח מהרצפה מנהרה הוא ראוי בעיני האו"ם לחקירה".
לדברי בנט אין סימטריה בין החמאס לצה"ל, אך אין שוויון: "יש צד רע וצד טוב, יש צד תוקף ויש צד מגן. יש צד שעושה מאמצים עילאיים לכוון את הנשק שלו כדי לא לפגוע באזרחים ויש צד שמכוון את הנשק שלו כדי לפגוע באזרחים. מול דוח עם דם על הידיים אנחנו עומדים גאים עם הצבא המוסרי ביותר בעולם ואומרים כי 'העם היהודי ימשיך להגן על עצמו אם תאהבו את זה ואם לא'. לעולם אנחנו אומרים: 'תתביישו לכם'".

שרת התרבות והספורט, ח״כ מירי רגב, מתחה ביקורת הדוח שפורסם ואמרה: האו"ם כהרגלו מלבה את האש ומנציח עימותים. האו"ם קיבל החלטה אחת הגיונית ושפויה לפני 68 שנה בכ"ט בנובמבר 1947 ומאז הוא שוכח כי תפקידו לחתור לשלום ולא לעודד מלחמה".

רגב כינה את הדוח מוטה והוסיפה: "לצערי חברי הועדה בחרו להתעלם מכמה נתונים עובדתיים כמו השימוש הציני והאכזרי שעשה החמאס באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי ומי היה זה שפתח במתקפת טילים על אזרחים חפים מפשע. הייתי מצפה מהאו"ם לקרוא לחמאס להניח נשקו לטובת בני עמו אך לצערי זה לא קרה, באותה מידה שהאו"ם בוחר להתעלם מטבח העם בסוריה והגרעין האיראני".
 
 סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי טענה כי הדוח הוא "כרוניקה של סיפור ידוע מראש". לדבריה "כל מטרתו של הדוח הינו השחרת פניה של מדינת ישראל וצה"ל. מתוך ניסיון לערער את זכותה להגן על שלום אזרחיה.הדוח משקף באופן ברור ושיטתי את האובססיה של המועצה לזכויות האדם של האו"ם נגד ישראל ואינו עומד בסטנדרטים בסיסיים של מחקר אובייקטיבי".
"מדינת ישראל וצה"ל יודעים לחקור בצורה היסודית ביותר את כל אירועי הלחימה בהם מדינת ישראל מעורבת וכך גם נמשיך לנהוג בכל הקשור לאירועי צוק איתן", הוסיפה חוטובלי.
יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בתגובה לדוח ועדת החקירה של האו"ם כי "ישראל אינה מבצעת פשעי מלחמה. מועצת זכויות האדם של האו"ם והועדות המוטות שהיא מקימה, מבצעות באופן קבוע פשעים נגד האנושות כשהן משכתבות את ההיסטוריה ומעוותות מציאות שבה יש מדינה שנלחמת כדי להגן על ילדיה שמותקפים בטילים על ידי ארגון טרור שפועל מתוך ריכוזי ילדים". 
 
"הממצאים צריכים להדליק נורה אדומה"
 
הוועדה מציינת בדוח כי ישראל סירבה לשתף פעולה עם החקירה, חרף פניות של אנשי הוועדה, עוד נטען כי ישראל נמנעה מלספק לוועדה מידע ומנעה מהחברים להגיע לישראל לאיסוף ראיות. 
חברת הכנסת זהבה גלאון הבהירה כי "הממצאים צריכים להדליק נורה אדומה על ההתנהלות, מדינת ישראל שגתה בהחרמת הוועדה".
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, טענה כי ישראל שגתה באי שיתוף הפעולה עם הועדה: "ממצאי האו"ם צריכים להדליק נורה אדומה על ההתנהלות בצוק איתן. מדינת ישראל שגתה בהחרמת הוועדה, והחרמתה כמוה כקבוצה שלא מופיעה למשחק, השופט פוסק הפסד טכני".
גלאון הוסיפה: "מדובר בפספוס כפול, פעם אחת, משום שבין השאר הדוח הוא תוצאה של הוויתור של ישראל על ההזדמנות להציג את העדויות שבידיה ופעם שניה משום שישראל פספסה את ההזדמנות להשתמש בוועדה כזירה להשפיע בה על דעת הקהל העולמית. חבל שלא נלמד הלקח מפעמים קודמות ודומות".
הוועדה קובעת כי יותר מ-1400 פלסטינים נהרגו במהלך הלחימה כתוצאה מאש צה"ל, ומציינים שמנגד, כי חמאס שיגר קרוב ל-5000 רקטות, מהן נהרגו שישה אזרחים ונפצעו 1600. 
ח"כ יצחק הרצוג הגיב על הדברים ואמר כי "צה"ל הוא צבא מוסרי, בזמן שהחמאס מנסה לפגוע באזרחים אצלנו יש ניסיון תמידי לצמצם ולהפחית הרג חפים מפשע"

במהלך ביקורו המדיני בלונדון אמר הרצוג כי "אני לא צריך אף דוח בינלאומי ואף וועדה כדי לדעת שצה"ל הוא צבא מוסרי. בעוד שאצל החמאס הרג חפים מפשע הוא המטרה העיקרית אני יכול להגיד מניסיוני בישיבות קבינט רבות ששאלת הפגיעה בבלתי מעורבים וחפים מפשע עולה תמיד על השולחן והיא שיקול כבד משקל בהכרעות המבצעיות של ישראל".
הרצוג הוסיף כי "הדבר היחיד שחשוב בהקשר של עזה הוא לעשות הכל כדי למנוע את הסיבוב הבא ולשם כך לתמוך ביוזמה שתביא בהקדם לפירוזה ושיקומה של עזה".