יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל הבהיר הבוקר (חמישי) לקראת כינוס הקבינט לדיון בנושא הגז - כי מחובתו של הפורום להתייעץ עם ועדת הכלכלה של הכנסת.



ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני צפויה להתקיים הבוקר ובמסגרתה ידונו במתווה שהוסכם עקרונית אמש עם חברות הגז. "הקבינט אינו יכול לקבל החלטה בדבר אישור סופי של מתווה ההסכם עם חברות הגז, בטרם תבוצע התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת", נכתב בהודעה לעיתונות מטעמו של כבל, "הקבינט יכול להחליט כל החלטה שהוא חפץ בה, פרט להחלטה שתתן תוקף חוקי להסכם".



לפי פרסום בגלובס, הממשלה וחברות הגז נובל אנרג'י ודלק פתרו את המחלוקות העיקריות בדיון שנערך אמש בין היתר הוסכם כי המאגרים "כריש" ו"תנין" יימכרו בתוך שנה וחצי, ומאגר "לווייתן" יימכר בנפרד בשנת 2019.

כמו כן, הממשלה וחברות הגז הסכימו כי ועדת המחירים תקבע מחיר גג משתנה וההגבלה על המחיר תוסר אחרי מכירת האחזקות במאגרים "תמר" ו"לווייתן". 

מרצ שלחה היום בצהריים מסרון לחברי הקבינט לקראת הדיון במתווה הגז ובו נכתב: "בשביל רגעים כאלה נכנסת לפוליטיקה. ההחלטה שתקבל היום על סוגיית הגז היא אחת ההחלטות החשובות שקיבלת ותקבל בחיים הפוליטיים. הקול שלך שווה טריליון שקל. אל תשתף פעולה עם המחטף של נתניהו המשתמש באמתלה ביטחונית כדי להעביר מתווה כניעה בדלתותיו הסגורות של הקבינט. אל תשאיר במו ידיך את הגז הטבעי, משאב הטבע היקר והחשוב ביותר שיש לנו, בידי המונופול האימתני והסחטני של יצחק תשובה. אל תפקיר את עתיד ילדינו". 
 
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה כי  "הכניעה המדהימה והמוחלטת של נתניהו אל מול מונופול הגז מעלה חשד חמור שלא טובת הציבור היא שעומדת לנגד עיניו ומדיפה את ריח פגישותיו העלומות עם יצחק תשובה – פגישות שאת תוכנן הוא לא מסכים לחשוף. פניתי ליועץ המשפטי בבקשה שלא יכשיר את השרץ ולא יאפשר למתווה הגז לעבור הרחק מעין הציבור בלי דיון ובלי טיפת כבוד לאזרחים ולדמוקרטיה, תוך זריקת המילים "בטחון המדינה" לכל עבר ללא כל הצדקה".
לקראת הדיון התקיימו בשבועות האחרונים עשרות פגישות בין חברות הגז למדינה, זאת במטרה לפתור את הסוגיות במחלוקת. אחת הסוגיות המרכזיות הייתה נושא המחירים, סוגיה אשר ככל הנראה נפתרה והיא חלק מהמתווה שסוכם. במקביל לכך, ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) שיגר מכתב ליו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צחי הנגבי, עם העתק לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו ביקש לכנס דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא המתווה לייצוא הגז מחופי ישראל. 
ח"כ בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון ויו"ר ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, כתב כי החלטתו של נתניהו להעביר את הדיון בנושא לקבינט מעידה כי ישנם היבטים מדיניים ו/או ביטחוניים לנושא: "לשכת ראש הממשלה התייחסה השבוע לעניין העברת הדיון אל הקבינט המדיני-ביטחוני וטענה כי מדובר בסוגיה אסטרטגית בעלת השלכות מרחיקות לכת על יחסי החוץ ועל מעמדה של ישראל בעולם".

ח"כ כבל. "הקבינט לא יכול לתת תוקף חוקי להסכם". צילום: מרק ישראל סלם
בארגונים המתנגדים להסדר הגז קראו לציבור להגיע להגיע להפגנה במוצאי שבת נגד ההסכם. ח"כ שלי יחימוביץ התייחסה אמש למתווה הגז המתגבש ואמרה: "זו כניעה מוחלטת של נתניהו לתשובה ולמונופול. בושה לממשלה, והפסד אדיר לציבור".
יחימוביץ הוסיפה: "המתווה המסתמן לא מביא הישג אחד - אפילו לא אחד - לציבור. דילול האחזקות של החברות במאגרים הוא חסר משמעות, אקזיט פיננסי ותו לא. כריש ותנין לבדם לא ייצרו תחרות ופיקוח על המחירים ברמתם הנוכחית רק ינציח את נזקי המונופול. הנורא מכל – דחיית פיתוח לוויתן, שחושפת את הכשל וההטעיה של נתניהו והממשלה. אין שום סיבה לנהל את הדיון בחיפזון ורשלנות, תוך מעיכת הרגולטורים והכנסת. 
על הדחייה בפיתוח לוויתן אמרה: "נתניהו, שלכאורה עושה הכל כדי להזרים את הגז, מוותר לחברות ומאפשר להן לעכב את פיתוח המאגר, לבסס עוד יותר את אחיזת החנק שלהן במשק הישראלי ולהבטיח שהמונופול יישמר לשנים רבות אף יותר. נאבק בכל כלי שעומד לרשותנו - ציבורי, פרלמנטרי ומשפטי - כדי לעצור את הכלימה". 
בארגון "מגמה ירוקה" אמרו כי ההסדר אליו הגיעה המדינה עם טייקוני הגז "לא מקובל עלינו בשום צורה". לדברי אנשי הארגון, הליך קבלת ההחלטות כולו התנהל וממשיך להתנהל בחדרי חדרים, בישיבות ארוכות ובהולות מהרגע להרגע וביצירת מצג שווא שהכרעה על משק הגז חייבת להתקבל בין רגע. 
מור גלבוע, מנכ"ל התנועה, אמר כי זוהי שעת חירום בה הציבור צריך להתעורר ולעצור את שוד הגז הטבעי של אזרחי ישראל. "תיאטרון האבסורד בו כחלון, שטייניץ ודרעי קשובים רק לטייקוני הגז ואדישים לאינטרס הציבורי הרחב הוא מחזה מקומם וכואב. "בשם מיליוני אזרחי ישראל אני קורא להם לא להפקיר את עתידנו מחר בקבינט ולא למכור אותנו ליצחק תשובה המונופוליסט בעבור שאריות מחוממות של נזיד עדשים. אני קורא לכל מי שגורלה של המדינה חשוב לו להגיע במוצאי שבת להפגנה בת"א, כדי ששוד הגז לא יצא לפועל וכדי שנוכל להגן על עתידה של ישראל ועל חוסנה החברתי והכלכלי לעוד דורות רבים".
"איננו יכולים לקבל את התפיסה בה עתיד משק האנרגיה והכלכלה הישראלית נחרץ בידיהם של תשובה, שטייניץ כחלון או דרעי - והציבור לא יודע דבר על המתרחש", נמסר מהתנועה. לדברי עמרי בללי, מנהל מאבק הגז ב"מגמה ירוקה", הכרעות מסוג זה יש לקבל באופן שקוף, ולא להשאיר את הציבור שקוף. "עוד לא נאמרה מבחינתנו המילה האחרונה ואנו דורשים ועדה ציבורית שקופה לקביעת עתיד משק הגז ופיקוח מיידי על מחיר הגז בגובה של מקסימום שלושה דולרים". 
ממטה מאבק הגז נמסר בתגובה להסכם: "מדינת ישראל הגישה על מגש של זהב הסדר כניעה, הסדר ביטול עצמי, הסדר מחיקת כל אינטרס ציבורי, בפני טייקוני הגז. הסדר כל כך סודי שעד עתה כל פרטיו חסויים. ההסדר הזה, שנסגר במחשכים, יזכר לדראון עולם כיום שבו השלטון מעל באמון אזרחיו, ומכר את עתידם".