כמחצית מהציבור בישראל (49%) סבור כי ההסכם המתגבש בין המעצמות לבין איראן מהווה סכנה קיומית על מדינת ישראל - כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור ה״ג׳רוזלם פוסט״.



על רקע זה, רוב גדול (70%) של הנשאלים סבור כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההסכם כפי שהוא מסתמן כעת. כשנשאלו כיצד צריך נתניהו לפעול בנושא, ענו 46% כי עליו ללחוץ על הנשיא אובמה באופן דיסקרטי. 16% אמרו כי עליו לפרסם התנגדות רשמית וגלויה, ו־9% בלבד סבורים כי על ישראל לנקוט אמצעים צבאיים. רק כ־7% מהנשאלים אמרו שעל ישראל לקבל את ההסכם כפי שהוא.





ראש הממשלה אכן התייחס אתמול פומבית לשיחות הגרעין, כשנאם בטקס סיום קורס טיס בחצרים. ״ככלל שמתקרב המועד שנקבע בין המעצמות לאיראן להשגת היעדים, הולכים וגדלים הוויתורים לאיראן״, אמר נתניהו והוסיף, ״ההסכם הזה פגום מיסודו, הוא מותיר בידי איראן נתיב להשגת ארסנל של פצצות גרעין תוך עשור. עדיף שום הסכם מהסכם רע. ובכל מקרה, יהיה אשר יהיה, ישראל לעולם תגן על עצמה, ובזה - חלקו של חיל האוויר רב״. הסקר מלמד עוד כי המתח וחוסר האמון בין ישראל לארה״ב אינו מסתכם ביחסים בין מנהיגי המדינות, והוא מחלחל גם לציבור הרחב. רק כחמישית מן הנשאלים (22%) ציינו כי הם סומכים על ממשל אובמה בכל הנוגע לשמירה על ביטחון ישראל. כ־45% אמרו כי הם ״לא סומכים״ או ״לא סומכים כלל״ על האמריקאים.



נוסף על כך, 55% מהמשיבים ציינו כי הם מאמינים כי יהודי ארה״ב עתידים להיחשף לגילויי אנטישמיות דומים לאלו שנחשפו אליהם לאחרונה יהודי אירופה.





השיחות יימשכו היום



היום יימשכו השיחות בין איראן למעצמות בוינה. מזכיר המדינה האמריקאי ג׳ון קרי צפוי להגיע לעיר ולקחת בהן חלק, לאחר שאתמול התקיימה בעיר פגישה בין סגני שרי החוץ של איראן, ארה״ב והאיחוד האירופי. לקראת הגעתו אמר קרי כי דבריו



של מנהיגה הרוחני של איראן, אייתוללה עלי חמנאי, שלפיהם לא יסכים לכניסת פקחים למתקני הגרעין, לא יחבלו במגעים עם נציגי טהרן. לדבריו, ״ההתבטאויות נועדו לצורכי פנים״. ואילו נשיא איראן, חסן רוחני, אמר כי ״נמשיך לדון בתוכנית על פי הנחיותיו של המנהיג הרוחני כדי להשיג הסכם צודק״.



שר החוץ האיראני, מוחמד ג׳וואד זריף, יגיע גם הוא לבירת אוסטריה בשבת, וכבר דרש השבוע מכל הצדדים ״לא להגזים



בדרישות כדי להשיג הסכם״. גם סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, יצטרף לשיחות, ואתמול הצהיר כי הסיכויים להגיע להסכם בין איראן לשש המעצמות הם מעל ל־90%. ״ההערכה הזו מתייחסת לנושאים שכבר סוכמו״, הבהיר ריאבקוב.



איראן והמעצמות אמורות להשלים את גיבוש הסכם הקבע עד יום שלישי. אם לא יצליחו בכך ייתכן כי שוב יוחלט להאריך את השיחות.