מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, הקובע כי לא תחול חובת תיעוד על חקירת חשודים בעבירות ביטחון. תוקפה הכולל של הוראת השעה, לפי ההצעה, יהיה 17 שנים מיום תחילת החוק. בעד ההצעה הצביעו 72 חברי כנסת. 37 התנגדו ו-1 נמנע.



יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הציג את ההצעה ואמר: "בכוונתי להביא לכך שהכנסת תחוקק הסדר קבע בקרוב, שיאזן כראוי בין צרכי החקירה והביטחון לבין החשש מהודאות שווא ומשימוש פסול בעינויים כנגד נחקרים. המתנגדים להצעה מציגים רק צד אחד של המטבע, זה נכון שיש פה פגיעה מסוימת בזכויות אבל מה אפשר לעשות שיש גם צד שני של טובת המדינה והוא כאילו לא קיים".



לדבריו, יש אחריות על החוקרים למנוע פיגועים וכדי שחשוד ייתן את האינפורמציה, התנאי הוא שזה לא יתועד כדי שלא יבואו איתו חשבון אחר כך. "אני רוצה להזכיר שאנחנו לא נמצאים במדינה שלווה של שלום, לצערנו יש פיגועים, טרור, ורצון לפגוע בנו", אמר.



ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה: "לא מדובר בעבירות שהשב"כ חוקר שאלה באמת העבירות החשובות, אלא כל הדיון כאן הוא רק על חקירות משטרה שיש להן נגיעה לביטחון המדינה. חזקה שאם באמת היה מדובר בעבירות שיש בהם פגיעה בביטחון המדינה מן הסתם החקירה הייתה מתנהלת בשב"כ בלבד. מה שמבקשים מאיתנו לאשר זה שלא יהיה תיעוד בתחנות המשטרה ולדבר הזה אי אפשר לתת יד".



ח"כ חנין זועבי (הרשימה השותפת) אמר כי פטור זה פוגע בזכויות החוקתיות של החשודים ובהליך הוגן, וזה בניגוד לחשודים פליליים שמבצעים אולי עבירות הרבה יותר חמורות. לדבריה, החוק גם לא מבדיל בין קטינים לבגירים ולא טורח לתת הגנה מסוימת לאוכלוסיות חלשות כמו קטינים. "זה נטרול כל המנגנונים שיכולים להבטיח הליך הוגן. זה מתן רשות לעינויים ושאף אחד לא יגיד שאין עינויים בחקירות האלה", אמרה.



ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון תהתה כי אם החוקרים הם הגונים ופועלים לפי הכללים, אז ממה יש להם לחשוש? "חקירות כאלה עלולות לגרום לנחקרים בהודאות שווא, כמו שהיה בזמן ביום החטיפה של ניב אסרף. גם עצירים בעבירות ביטחון הם בני אדם שזכאים להליך הוגן".



השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בדיון בקריאה הראשונה: "תיעוד החקירה עשוי לפגוע באופן החקירה ולהרתיע את הנחקרים ממסירת מידע מה שפוגע ביכולת לבלום את הטרור. זו לא המצאה ישראלית וקיים בעוד ארגוני ביון בעולם שמתמודדים עם טרור. לאור המצב הביטחוני הייחודי שאיתו מתמודדת מדינת ישראל הממשלה מבקשת לאשר את החוק".