לאחר דיונים רבים שנערכו בנושא חשיפת פרטי מתווה הגז הטבעי לציבור, קיים היום (שלישי) שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ מסיבת עיתונאים בנושא, בה הוא חשף את הפרטים לאזרחים.

האירוע התקיים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בירושלים, בו לקחו חלק פרופסור איתן ששינסקי, סשה ורשבסקי, ראש רשות הגז, יוג'ין קנדל ראש המועצה הכלכלית, אמיר לוי הממונה על התקציבים באוצר, ומשה אשר, ראש ראשות המיסים

בפתח דבריו אמר שטייניץ כי עיכוב פיתוח הגז במאגר ליוויתן, אשר כבר מתעכב שנים בפיתוח שלו, יגרום לנזקים קשים מבחינה ביטחונית, מדינית, אסטרטגית ואנרגטית, כמו כן היכולת של ישראל לספק גז במפעלים הישראלים

כבר בפתיחה אמר שטייניץ כי המתווה טוב לישראל ולאזרחיה: "המתווה שהגענו אליו הוא לא רק טוב, הוא הטוב והריאלי ביותר. יכול להיות שיש מתווים בעולמות אידיאליים ודמיוניים, שהם אחרים. המתווה סביר אבל קשה מבחינת חברות האנרגיה, שנאלצו לקבל תנאים קשים ביותר, הקשים ביותר במדינות המערב. אנחנו משיגים איתו את ארבעת המטרות העיקריות שלנו- 100 מיליארד דולר שיגיעו לישראל לכל התחומים בעשורים הקרובים, הוא ישיג את פירוק המונופול תוך מספר שנים ויצירת תחרות. הוא יאפשר לנו לספק גז וחשמל לכל המפעלים בארץ, גם בפריפריה, וגם הבונוס החשוב – המנופים הביטחוניים והכלכליים, דבר החשוב למדינת ישראל".

שטייניץ אמר כי "אחת מהקביעות היא עקרון לפיו רוב ההכנסות יגיעו לאזרחי המדינה והחברות מקבלות פחות. במאגר לוויתן אזרחי ישראל יקבלו 70% מהרווחים, וחברות האנרגיה רק את הנותר, למרות שהשקיעו מיליארדים".

הגבלות על המחיר, הייצוא והבעלות

שר התשתיות הציג שלוש מגבלות על חברות הגז: הראשונה, הייצוא- את רוב הגז יש לשמור למשק הישראלי. השנייה, המחיר- "בכל מדינות ה-
OECD, אנחנו היחידה שאומרת כי יש מחיר מקסימום, שהחברות לו יוכלו לעבור בשנים הקרובות, עד שתהיה תחרות. המגבלה השלישית היא הבעלות- "אנחנו המדינה היחידה שאישרנו לחפש גז ונפט בכריש תנין ואנחנו אומרים להם כעת לצאת משם". שטייניץ הוסיף כי החברות יצטרכו להתמודד עם שלוש המגבלות הללו ואמר כי "החברות התחייבו לפתח את שדות הגז בלוחות הזמנים הקצרים ביותר האפשריים, למרות הכל".

לגבי המחיר הוסיף שר התשתיות: "אנחנו דואגים שהמחיר בארץ יהיה מחיר סביר וזול גם בהשוואה לעולם. במקביל לכך, נטיל מגבלה נוספת - אם אחת החברות תמכור גז זול יותר בעולם מאשר בארץ, מאותו הרגע היא תיאלץ להציע את מרכולתה באותו מחיר בישראל".

על מנת להציג את המתווה, השתמש שטייניץ במצגת,  אשר הדבר העיקרי שהוצג בה הוא שלא ניתן לממן את פיתוח ליוויתן בהתבסס על השוק המקומי בלבד. הוא הסביר כי "יש חשש ממשי לאובדן שיווקי ייצוא בתקופה הקרובה", אך אמר כי לא יוכל לפרט מעבר לכך.

אודות מאגר הגז לוויתן, אמר שטייניץ: אנחנו רוצים להגיע לפיתוח מהיר של ליוויתן. החברות התחייבו בכתב לפיתוח מאגר המים העמוקים, בעומק של 1700 מטרים מתחת לפני הים. דרשנו לפתח את זה עד יולי 2019. המאגר התגלה לפני חמש שנים ולא פותח עדיין. יצרנו תנאים כדי להשיג 7-8 מיליארד דולר כדי להשיג את המימון ולשם כך צריך ליצור את התנאים המתאימים".

מחייבים את נובל אנרג'י למכור את מאגרי כריש תנין

על מאגר לוויתן, אמר שר התשתיות כי המאגר הזה יישאר ללא שינוי באחזקות: "דלק ונובל יהיו רק בו, את המאגרים האחרים אנחנו מחייבים למכור. הצבנו תנאי שהמדינה שומרת לעצמה את הזכות, אם לא תתפתח תחרות אמיתית, תוך 5-10 שנים, אנו שומרים את עצמנו להפריד את המכירות שלהם בתוך המאגר, זה צעד מאוד מאוד משמעותי". 

אחרי הפיתוח המהיר של מאגר לוויתן, מתכוונים במדינה להכניס מפעיל חדש לעבודת הפיתוח: "לא רק נובל אנרג'י, לא יהיו אחזקות צולבות במאגרי הגז ואנו מעודדים חברות שיצטרפו", אמר שטייניץ.

לגבי מאגר תמר, הסביר שטייניץ כי המדינה מחייבת את דלק למכור את כל אחזקותיה תוך שש שנים: "ההנחה שלנו שהוא יימכר תוך שלוש עד ארבע שנים, חברת נובל תמכור חלק מאחזקותיה ותחזיק ב-21% ממנו, כי היא מפעילה טכנית את המאגר ותוותר על זכות הווטו שלה". 

אודות התוכנית שנשמרה לגבי מאגר כריש תנין, אמר: "זאת הייתה נקודת מחלוקת שכמעט הביאה לפיצוץ. עשינו צעד דרקוני ואמרנו לנובל ואנרג'י למכור את המאגר. אנחנו מחייבים אותם לעשות זאת תוך 14 חודשים, כשהזמן הסביר בעולם עומד על ארבע שנים. נכון שזה לא הוגן לחברות, אבל מבחינת האינטרסים שלנו זה חיוני, אנחנו רוצים מפעיל אחר כדי שתהיה תחרות, שלושה מפעילים עם שלוש בעלויות. הם נאלצו לקבל את זה, אם לא – זה עובר לנאמן תחת המדינה. הקונה יתחייב למכור רק בישראל, על מנת לעודד תחרות".

כדי להבטיח את קיומו של המאגר הקטן, כריש-תנין, אמר שטייניץ: "אנחנו מחייבים את הגדולים להציע חוזים קצרים או אופציות יציאה בזמן שכריש תנין יגיע לשוק, כדי להגיע למצב שהשוק כבול ורוויי והם לא יכולים להתחרות, מה שיפגע בפיתוח שלו".

האם מחירי הגז ירדו בישראל?


לשאלה אודות מחירי הגז עבור הציבור הישראלי, ענה שטייניץ: "אנחנו מטפלים בעניין על ידי הקבלת מחיר, אנחנו לא רוצים לקרוא לזה פיקוח, כמו בארגנטינה ומצרים, שם חשבו לקבוע מחיר נמוך והפסיקו לפתח את השדות. במצרים פונה כעת אלינו ובארגנטינה קונים במחיר מאוד יקר, ומי שמשלם אלה האזרחים. מחירי הגז בישראל גם לתעשייה וגם לחשמל הם לא הכי מהנמוכים במערב, אבל בין הנמוכים. אם אתם חושבים שישראל תתערב בכל חוזה בין קונה למוכר, התשובה היא לא".

יוג'ין קנדל, ראש המועצה הכלכלית, הוסיף לדבריו של שטייניץ ואמר כי "ברגע שאנו מציינים שהמחיר לא יוכל לעבור את המקסימום, הכוונה היא שהוא יהיה מתחת לזה. אי אפשר לשאול באיזו רמה יהיה המחיר. דבר שני, השר הדגיש פעמיים - אם מחירי הייצוא ירדו, הם ירדו בארץ. זה מבטיח שאנחנו מתחרים גם עם המחיר העולמי. אי אפשר לנבא מה יהיה המחיר".

שטייניץ אמר כי כללי השימוע יפורסמו בקרוב והוסיף כי הוא משוכנע שיימצא פתרון לנושא: "אני בטוח שהשכל הישר ינצח. רוב חברי הכנסת מסכימים שהגיע הזמן לעשות סוף לעיכוב. אנחנו הפסדנו בעיכוב של תמר כבר 20 מיליארד שקל. המתווה הוא טוב וצריך להמשיך לנוע קדימה".

הוא ביקש להדגיש: "בואו לא נשכח דבר אחד, המטרה שלנו לבצע תהליך מהיר אחרי שנים של עיכובים. צמצמנו את התהליך גם בממשלה ומהרגע שנפרסם את הקריאה, תוך שלושה שבועות נסיים את השימוע. יש סיבות, גם כלכליות, גם גיאו פוליטיות שאת חלקן נוכל לפרוס, לא את כולן, שמחייבות את מדינת ישראל למהר ולדרוש את פיתוח שדות הנפט. אם זה יתעכב שוב, הכל ייפגע מחדש. אם היינו ממשיכים להתעכב, אני משוכנע שבעוד שנה שנתיים הציבור היה שואל אותנו 'איך נתתם לדבר כזה להימשך'? אנחנו מעריכים רגולציה ורגולטורים, אבל אסור לנו להפוך למדינת רגולציה. אסור לנו, שנכבול את ידינו ונהפוך למדינת חלם. אני חושב שהתהליך הזה הוא חיוני, טוב ונכון".

לסיכום אמר שר התשתיות: "כדי להשיג תחרות אנחנו לדאוג שלוויתן יפותח. כל עוד יש רק תמר, אין תחרות. ליוויתן התגלה לפני חמש שנים ועוד לא פותח. מי שרוצה לפתח תחרות, צריך להציב תנאים לפיתוח לוויתן, זה המתווה. יחד עם זאת, קבענו שאם לא תושג תחרות ונראה שמשהו משתבש, הם ייאלצו לפרק את השותפות בלוויתן ולהתחרות ביניהן. זוהי חגורת הביטחון - שלושה שדות, שלושה צינורות, ובעיקר שלושה בעלים שולטים. לגבי תמר, זה מאוד פשוט - צריך לממן את זה מתמר. יש הזדמנויות ייצוא למצרים או דרך מצרים, שלא בטוח שיהיו בשטח בעוד שלוש ארבע שנים. אנחנו מאוד מעוניינים ליצור זיקה כלכלית בין ישראל – מצרים וירדן. מכל הבחינות הללו זה מעשה נכון".

כזכור, הצבעה בנושא הייתה אמורה להיערך אמש. במהלך היום ניסו בקואליציה למצוא דרכים להשיג רוב להצבעה, כשבשעת ערב עלתה אפשרות לנצל היעדרות של שני חברי כנסת ערבים מהמליאה על מנת לנסות להעביר את ההחלטה. 

במהלך הלילה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא החליט לדחות את ההצבעה על העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה בנושא הגז. בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה