מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה היום (שישי) לגנות את ישראל בעקבות הדיון בדוח ועדת שבאבס שחקרה את אירועי צוק איתן.



41 מדינות הצביעו בעד גינוי ישראל, חמש מדינות נמנעו וארצות הברית התנגדה. המדינות שנמנעו היו הודו, קניה אתיופיה פרגוואי ומקדוניה.



הימנעות הודו מההצבעה נחשבת להישג, כיוון שעד כה היא הייתה מצביעה באו"ם נגד ישראל, ובדיון זה היא התנהלה באופן שונה.



ממשרד החוץ נמסר בעקבות ההחלטה כי "המועצה לזכויות אדם שוב הוכיחה היום את אי הרלבנטיות שלה וניתוקה מהמציאות. בעוד בעולם מסביבנו עולה בלהבות, פיגוע קשה במצרים, המשך האנרכיה בסוריה, מיליוני פליטים בורחים מבתיהם, הרי שהמועצה ממשיכה להתמקד בישראל. ההחלטה שאומצה היום היא תולדה של מהלך פלסטיני שנועד לייחד לרעה את ישראל ולכבול את ידיה במאבקה הצודק כנגד הטרור של האסלאם המיליטנטי. המועצה הזו אימצה עד היום יותר החלטות חד צדדיות כנגד ישראל מאשר סך ההחלטות שאומצו שם כנגד כל שאר העולם".



במשרד החוץ הוסיפו כי "ישראל היא מדינה שומרת חוק עם מערכת משפטית מוערכת בעולם. ישראל היא היחידה שיכולה לחקור את עצמה, כפי שהיא עושה לאחר כל מערכה צבאית. בימים האחרונים היו אלו זכויות האדם של אזרחי ישראל שנרמסו פעם אחר פעם בפיגועי טרור קשים, אך הרשות הפלסטינית שותקת - היא לא מזמנת לשם כך מושב מיוחד של המועצה לזכויות אדם ואף לא מגנה פיגועים קשים אלו".



שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, אמר בעקבות ההצבעה כי: "בדיוק בשעה שבה נורתה רקטה נוספת לעבר תושבי הדרום בישראל, החליטה המועצה לזכויות אדם של האו"ם לאמץ את דוח ועדת החקירה ל״צוק איתן״ המגנה את ישראל. זו רק הוכחה אחת נוספת להיותה של הועדה הזו מסכה שמאחריה עומדים ארגוני הטרור וארגונים אנטי-ישראלים שכל מטרתם פגיעה בישראל".



ליברמן הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה לחזור להחלטה שקיבלתי כשר חוץ ולנתק את קשריה של ישראל עם הועדה הצבועה הזו".



ההצעה הפלסטינית בנוגע לדוח שאבאס שהובאה היום לדיון דרשה גינוי חריף של ישראל והכרזה כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה.  הצעה השתרעה על פני שלושה עמודים, הטילה את מלוא האחריות לאירועי צוק איתן בקיץ בשנה שעברה על ישראל, ופטרה את חמאס מדין וחשבון. ההצעה הפלסטינית אף קראה לקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.



בטיוטת ההצעה נכתב בין היתר כי הפלסטינים "מודאגים עמוקות מחוסר היישום של המלצות שכלולות בדוחות קודמים של האו"ם כולל דו"ח גולדסטון. אנו נחרדים מכך שמוענקת חסינות שיטתית מול הפרות של הדין הבינלאומי - דבר שיצר משבר בשטחים הכבושים ללא כל השלכות ומבלי שהכוח הכובש נותן דין וחשבון על מעשיו".



לפני ההצעה, ישראל וארצות הברית ניסו לשכנע כמה שיותר מדינות להתנגד להצעה הפלסטינית או לכל הפחות להימנע. אך כאמור, ארצות הברית הייתה המדינה היחידה שעמדה לצד ישראל.