במהלך ישיבת הממשלה שהתקיימה היום (ראשון), בה בוטלה רפורמת הגיור, התרחשה דרמה בין נציגי הבית היהודי לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה, אריה דרעי.



בעקבות התנגדותם של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד לביטול הרפורמה, אמר נתניהו כי הוא רוצה להוריד את ההצעה מסדר היום.



נתניהו אמר כי ההסכמים הקואליציוניים מחייבים את כולם, והסביר לשניים כי אם לא יצביעו - ההצעה תרד. דרעי, אשר התחייב בעבר לבוחריו לטפל בנושא, התנגד כמובן להורדתו מסדר היום.



בנט ושקד טענו כי הם הצהירו על התנגדותם עוד במעמד ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו לאחר הבחירות, ולשם כך נדרש לסוגיה זאב אלקין, שהיה אחראי על המו"מ הקואליציוני. אלקין אימת את דבריהם ואמר כי ההצבעה תעבור למרות התנהגדותם של נציגי הבית היהודי.



לאחר מכן, כאמור, הממשלה הסכימה על ביטול הרפורמה שיזם בעבר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) ועל העברת בתי הדין הרבניים למפלגת ש"ס. לאחר הישיבה זומן אלקין לפגישה עם ראשי המפלגות, במטרה לפרט אודות ההסכמים שנחתמו.



הרפורמה שבוטלה נועדה להקל על מי שמבקשים להתקרב ליהדות באמצעות מתן סמכויות גם לרבני עיר לערוך את הליך הגיור. היא אושרה רק בנובמבר האחרון, אך כאמור בוטלה היום ע"י הממשלה.



טרם הודעת הממשלה, ח"כ עליזה לביא וח"כ לשעבר אלעזר שטרן (יש עתיד) שיזם את רפורמת הגיור, שלחו מכתב לראש המשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה לדחות את הדיון בנושא.



במכתב ששלחו נכתב: "לתדהמתנו, בסוף השבוע פרסמה מזכירות הממשלה הודעה על הכוונה להביא לישיבת הממשלה, כבר ביום ראשון הקרוב, במעין 'מחטף' ולא דיון ציבורי של ממש, הצעת החלטה שמעקרת לגמרי את ה'רפורמה' שאימצה הממשלה היוצאת רק לפני חודשים מספר. הצעת ההחלטה הנוכחית משמעותה להחזיר את גלגל הגיור לאחור שנות דור. היא משקפת נסיגה-רבתי של הממשלה בכל הנוגע לעידוד המשך התהליך המבורך שהחל בכנסת היוצאת".



יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, התייחס גם הוא להחלטה טרם התקבלה ואמר כי "ההחלטה הצפויה של ממשלת נתניהו על ביטול רפורמת הגיור והחזרת בתי הדין הרבניים למשרד הדתות מטעמים פוליטיים צרי אופקים וציניים היא כשל חמור מאד שנועד אך ורק לדבר אחד - שימור כסאו ושרידותו של ראש הממשלה".



הרצוג הוסיף ואמר כי "זו פגיעה קשה והפניית עורף לציבורים רחבים במדינה, בכללם ציבור הנשים, ציבור העולים ואלה המבקשים להיות חלק מעמינו ונדחים שוב ושוב עד כדי קרע גדול בעם".