הכנסת תציין היום (שלישי) שנה למבצע צוק איתן בשורה של דיונים במליאת הכנסת ובוועדותיה, כשבמוקד עדויות של חיילי סדיר ומילואים שנפצעו במהלך המבצע והוכרו כנכי צה”ל ונאלצים עדיין להיאבק בבירוקרטיה ועדויות של בעלי עסקים מהדרום, שגם בחלוף שנה מאז המבצע לא קיבלו עדיין את הסיוע הכלכלי מן המדינה כפיצוי על נזקים שנגרמו להם.



מנתונים שאסף יו"ר סיעת יש עתיד, עופר שלח, לקראת דיון שיערך הבוקר בוועדת העבודה והרווחה עולה כי 322 חיילים בחובה, בקבע ובמילואים שנפצעו במבצע צוק איתן הוכרו בשנה האחרונה כנכי צה"ל אבל כ-83% מהם טרם סיימו את הליך הוועדות הרפואיות מול אגף השיקום ועל כן לא הגיעו לשלב קביעת אחוזי הנכות ואינם מקבלים את מלוא הטיפול הרפואי הנדרש.



עוד מתברר כי גם פצועים רבים אינם מקבלים את התגמולים הכלכליים המגיעים להם עקב אי סיום התהליך מול הוועדה הרפואית: 69% מהפצועים שנשאלו טענו כי משפחתם נפגעה כלכלית בעקבות הפציעה ורק 3% מהם העידו כי המדינה שיפתה אותם על כך.



עוד עולה מבדיקה שערך ח"כ שלח, כי 86% מפצועי צוק איתן אינם יודעים מה הזכויות המוקנות להם מאחר ולטענתם אגף השיקום במשרד הביטחון לא יידע אותם לגבי זכויותיהם ו-76% טענו כי אינם יודעים אל מי עליהם לפנות בנושא.



"הנתונים מוכיחים כי אגף השיקום במשרד הביטחון קורס, על חשבונם של אלה שמגיע להם יותר מכולם: אלה שרק לפני שנה נשלחו לקרב להגנת ישובי הדרום. המצב המזעזע של פצועי צוק איתן שאינם מטופלים כיאות הוא אות קלון על פני החברה ומערכת הביטחון", אמר ח"כ שלח.



במקביל תשמע הבוקר בוועדת הכספים זעקתם של בעלי עסקים גדולים וקטנים בענפי התעשייה, החקלאות, המסחר ובמועצות האזוריות בדרום שיגיעו לזעוק בשמם ובשם אלפים נוספים שעודם ממתינים לסיוע כלכלי מן המדינה, כפיצוי על נזקי "צוק איתן". 



הנציגים נענו להזמנת ח"כ אראל מרגלית, מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים וראש השדולה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת, שאמר לקראת הדיון: "העסקים הקטנים היו העורף של המדינה בזמן הלחימה, הגיע הזמן שגם המדינה תיתן להם גב כלכלי איתן – זו החובה המוסרית שלנו כלפיהם וזו האחריות שלנו כנבחרי ציבור".



עוד תשמע היום בכנסת גם מצוקתם של אחים שכולים, באמצעות עמותת "לנצח אחי". בעוד החברה והממסד מתמקדים בהורים, ומרוכזים באבל על הבן שלא יחזור, האחים השכולים חשים נטושים ועזובים ואחד המחקרים אף הראה כי הורים שכולים תופסים את הילדים החיים כמוצלחים פחות מאחיהם שנפלו: "הם מפסידים בתחרות עם המת".