משטרת ישראל חושפת: בשנת 2014 נפתחו 27,559 תיקים לבגירים בגין כל סוגי עבירות הסמים כולל יבוא, הפצה ושימוש. 4,864 מהתיקים עוסקים בעבירות בחשיש ו-2863 בקנאביס. נתונים אלה הוצגו היום בכנסת בדיון ראשון של הועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, בראשותה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ).


ניצב בן משנה אמיר בן טובים ממשטרת ישראל מסר לוועדה כי בעקבות פתיחת התיקים הוגשו 7,395 כתבי אישום בנושאי סמים. כ-15% מהנאשמים נעצרו לצורכי חקירה. גם לגבי קטינים התברר כי מרבית התיקים שנפתחו  נגדם עסקו בחשיש או בקנאביס. 

על פי נתוני המשטרה בשנת 2014 נפתחו 517 תיקים לקטינים עקב שימוש, אחזקה או גידול של חשיש ועוד 272 תיקים בגין שימוש, אחזקה או גידול של קנאביס.


בדיון ניסתה ח"כ זנדברג, התומכת באי הפללה של משתמשי סמים קלים, לברר האם העיסוק המרובה של המשטרה בנושא הפללה של מתשמשים לשימוש עצמי פוגעת במלחמה בסמים. על כך השיב ראש האגף לחקירות ולמודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי: "אנו פועלים במקום שבו החוק לא מתיר שימוש. אנחנו מדינת חוק ולא הייתי רוצה שנער או נערה יתפתו ויעשו טעות".

לדבריו פעילות נגד משתמשי סמים בארץ אינה פוגעת ביעד המרכזי של מלחמה ביבוא הסמים לארץ שכן לא מדובר באותם אנשי מקצוע במשטרה אלא בגורמים נפרדים.

הוא הדגיש כי עיקר המאבק של המשטרה הוא למנוע יבוא סמים לארץ עוד בארצות המוצא או בתחנות המערב. לצורך זה מפעילה המשטרה סוכנים בחו"ל. "זה איום לא פשוט שכן מדובר בעיקר בסמים שגורמים לתוצאות הרסניות לבני הנוער. עיקר הקשב שלנו זה לנסות לשבת על הדבר המאיים הגדול של הכנסת סמים לארץ. יבוא הסמים הוא האוייב הגדול שלנו".

ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה נשאל האם לאור דברי המפכ"ל היוצא דנינו כי יש מקום לשקול אי הפללה של משתמשים בסמים קלים המשטרה עושה חשיבה מחודשת בעניין ועל כך השיב: "המפכ"ל נתן הוראה לבדוק את העניין והוקם צוות משטרתי פנימי בנושא שאני מלווה אותו. לא נאמר כאן דברים שטרם הבשילו".