"את ההתנתקות ביצע הליכוד והיא יכולה לקרות שוב", כך אמר היום (שני) יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט בכנס לציון עשור להתנתקות. "זה קרה, זה יכול לקרות שוב. וזה תמיד מגיע בהפתעה. ההתנתקות הבאה יכולה לקרות בכל רגע, אם לרגע נניח את ידינו שוב מהגה המדינה. אם לרגע נסובב את הראש", אמר בנט.



עוד אמר יו"ר הבית היהודי, שדיבר בכנס לרגל עשור להתנתקות במכון הישראלי לדמוקרטיה, כי "מההתנתקות למדנו שהבריחה משטחי ארצנו יכולה לבוא ממפלגות המזוהות עם המחנה הלאומי. את ההתנתקות לא ביצעה מרצ, לא יש עתיד ולא בוזי הרצוג. את ההתנתקות ביצע הליכוד. שירת הנערות לא חדרה את קיר הברזל, וגוש קטיף נפל".



"מי שרצה שנעשה את ההתנתקות, רצה גם שנסוג גם מהגולן. זה אותם האנשים. לו היינו שומעים בקולם גם אז, דאעש היו היום משכשכים את רגליהם בכינרת, במקרה הטוב, והיא היתה אדומה מדם", הוסיף בנט.



"ואני אומר באופן ברור: מפלגה שהיסוד שלה לא עומד על מורשת ישראל אלא על טיעונים ביטחונים בלבד - יכולה בוקר אחד להחליט שלפנות יהודים זה הדבר הנכון. היום אסור למסור את הגולן מסיבות בטחוניות - מחר זה ייראה אפשרי. היום הר הזיתים הוא נכון אסטרטגית - מחר חלילה מישהו יחשוב שאפשר לוותר גם עליו".



לדבריו, "טעויות בטחוניות אסור לעשות, אבל זה אפשרי, טעויות ערכיות פשוט אי אפשר לעשות. מי שמאמין שעם לא יכול להיות כובש בארצו – לעולם לא יוכל לבצע התנתקות".



רובו של הנאום עסק בחילופי האליטות שלדברי בנט התחיל בשנת 1977, עם המהפך, אך טרם הסתיים עד היום. "האליטות הישנות שלטו בישראל בכל המערכות הרלוונטיות: עד שנת 77 הם גם ייצגו את העם. מאז העם העז להצביע הפוך מהאליטות, ואז התחיל תהליך של היאחזות האליטות הישנות בקרנות המזבח,, אמר בנט.



שר החינוך ציין את המהפך באליטה התקשורתית שבה ניתן לראות יותר אנשים מהפריפריה עם כיפה ואפילו עם פאות ואת האליטה המשפטית, "אותה מערכת משפט שאישרה את הההתנתקות, מהלך שפגע לדבריו בזכויות אדם וגרם לזרוק מביתם אזרחים שהמדינה שלחה להתיישב בחבל ארץ, מערכת שמנעה מאוטובוסים עם מפגינים להגיע למחות על הגירוש, מערכת שנתנה הכשר למהלך שעד היום המגורשים טרם התאוששו ממנו. מערכת משפטית ששמה ללעג ולקלס את המושג זכויות האדם והראתה שגם זכויות אדם הם עניין של גיאוגרפיה. לא של אידיאולוגיה".



"אנו גאים במערכת המשפט הישראלית שמהווה מגדלור משפטי לעולם כולו, אבל אנחנו גם כיום בעיצומם של תהליכים כדי שהמערכת הזאת תשקף את עם ישראל. שרת המשפטים הגיעה מהאליטה החדשה, וזו גם תוצאה של ההתנתקות", אמר בנט.



בהמשך התייחס בנט לאליטה האקדמית: "המצב שבו מרצים ישראליים קוראים להחרים את האוניברסיטה של עצמם זוהי קניבליזציה שקיימת רק במדינת ישראל. חיזוק המגמות הציוניות באקדמיה הוא לדבריו תהליך הכרחי שמדינת ישראל אינה צריכה להתבייש בו".



לגבי האליטה התרבותית הוא אמר כי רק בשבועות האחרונים היינו עדים למתקפה קשה של אמנים על נבחרי ציבור שהביעו את דעתם ועל העם כולו. "בהמות, מנשקי קמיעות, מנשקי מזוזות, יוצאים מהחורים, מכתתים רגליים לפריפריה. הצגות על מחבלים שרצחו ועינו חיילים זכו לתמיכת מדינת ישראל - הדבר הזה נפסק. אנחנו בתהליך שבו מחזירים שפיות גם לתרבות".



אבל, הדגיש בנט, הסכנה נמצאת באליטה הפוליטית שממנה יכולה לבוא ההתנתקות הבאה ובהקשר זה הזכיר כי הליכוד הוא שביצע את ההתנתקות.


"אנחנו חיים את תוצאות ההתנתקות כל יום. אנחנו חייבים לחיות בהווה לאור העבר. לראות את התוצאות של ההתנתקות ולקחת מהם החלטות לעתיד. חייבים להחליט: לעולם לא נברח יותר מחבלי ארצנו. לעולם. לעולם לא ניתן שוב לאליטות הישנות לעצב את שפתנו, לעצב את הוויתנו".



"לעולם לא ניתן לשפת הפוליטיקלי קורקט להשתלט עלינו. לא ניתן לכבס אותנו בשמות: לא התנתקנו מעזה. גירשנו יהודים מעזה. באוסלו לא היו "פעימות". היו נסיגות. גם המחבלים לא שוחררו ב"פעימות". הם שוחררו בעיסקאות שחרור מסוכנות שאסור שיחזרו שוב". 



"אני החלטתי לאחר ההתנתקות שלא אשתוק יותר. הבנתי שגם אם בדמוקרטיה הרוב קובע, הרוב לפעמים טועה. גם בקבינט למדתי בצוק איתן שהרוב לא תמיד צודק, גם כשמדובר בנושאים החשובים ביותר, בחיים שלנו.



הוא סיכם את נאומו באומרו: "אני לא הורדתי מלוח ליבי את הסרט הכתום. אני קיבלתי החלטה לעצור את ההתנתקות הבאה".