בית הדין הבינלאומי בהאג קרא הערב (חמישי) לקיום חקירה מחודשת של התיק בו הועלה חשד לפשעי מלחמה שבוצעו מצד צה"ל בתקרית המרמרה.



כזכור, בתקרית המרמרה שאירעה במאי 2010, נהרגו עשרה אזרחים ונפצעו מספר חיילי צה"ל. התיק אמנם נסגר לאחר החקירה, אך כאמור, בבית הדין הבינלאומי קבעו כי יש לחקור את המקרה בשנית.



ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה ואמר כי "חיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית כשעצרו ניסיון לפרוץ סגר ימי שבוצע בהתאם לדין הבינלאומי, כפי שקבעה ועדה שמינה מזכ״ל האו״ם, ועדה בראשות שופט ביהמ"ש העליון ומשקיפים בינלאומיים".



נתניהו הוסיף כי "בזמן שבסוריה אסד טובח ברבבות מבני עמו ,שבאיראן מוציאים מאות להורג, ובעזה חמאס משתמש בילדים כמגן אנושי, בוחר בית הדין לעסוק בישראל מטעמים פוליטיים ציניים. אל מול הצביעות הזאת החיילים שלנו ימשיכו לשמור עלינו בשטח ואנחנו נגן עליהם בזירה הבינלאומית".



במשרד החוץ הגיבו לבקשת שופטי בית הדין ואמרו כי "ישראל מגנה בחריפות את בקשתם של השופטים. מדובר באירוע שבו פעלה ישראל מתוך הגנה עצמית ובהתאם לחוק הבינלאומי. האירוע נחקר ע"י ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בישראל ובהשתתפות משקיפים בינ"ל וכן ע"י ועדה של מזכ"ל האו"ם שאישרו זאת".



במשרד החוץ הוסיפו כי "לא ברור מדוע מתעקש ביה"ד להפנות את משאביו לעיסוק מיותר בתלונות ממניעים פוליטיים ציניים, במקום לעסוק בדברים לשמם הוקם – חקירת מעשי זוועה המוניים. ישראל מצפה שהחלטת התובעת תישאר בעינה".



סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי הגיבה להחלטה ואמרה כי "בית הדין בהאג כבר החליט שלא בוצעו פשעי מלחמה על המרמרה. תמוה מאוד בעניי מדוע הוחלט לפתוח בחקירה נגד חיילים שהגנו על עצמם מול התקפה ברוטלית של טרוריסטים ששהו על המרמרה".



חוטובלי הוסיפה כי "ישנם גורמים פלסטינים, שמנסים כל העת להסית את הגופים הבינלאומיים נגד ישראל אני מקווה שאותם גופים ישכילו לזהות את ההסתה ולא לתת לה יד". עוד אמרה סגנית שר החוץ כי "ביה"ד בהאג הופך בהחלטה זו לכלי שרת בידי התעמולה הפלסטינית".



"חיילי צה"ל אינם פושעי מלחמה"


ח"כ ציפי לבני התייחסה גם היא לבקשת השופטים בבית הדין הבילנאומי. דרך חשבון הטוויטר שלה היא כתבה: "לא משנה כמה תהפכו את הסיפור, יש אמת אחת שכבר נקבעה. ההשתלטות על המרמרה היתה כדין וחיילי צה"ל אינם פושעי מלחמה".



בשנה שעברה, התובעת הכללית של בית הדין החליטה שאין מקום לפתוח בחקירה בנושא. אך היום, כאמור, המליץ חבר השופטים אחרת. בבקשה שפורסמה על ידיהם נכתב: "התובעת ביצעה טעויות מהותיות בקביעתה של חומרת המקרה הפוטנציאלי. הלשכה זיהתה טעויות מהותיות בהערכה של התובעת על האפשרות להעמיד לדין את מי שעלולים לשאת באחריות הגדולה ביותר לפשעים שבוצעו במהלך ההשתלטות על המרמרה. בהתאם לכך, הלשכה ביקשה מהתובעת לשקול מחדש את החלטתה שלא לפתוח בחקירה".