שבוע של הכרעות דרמטיות בממשלה ובכנסת. בין היתר אמורה הממשלה להתכנס ביום רביעי כדי לדון במתווה הגז והיום צפויה מליאת הכנסת להצביע על אישורו הסופי של חוק ההזנה בכפייה של אסירים ביטחוניים שובתי רעב - חוק המעורר סערה והתנגדות עזות בקואליציה.



אם מתווה הגז יאושר מחרתיים בממשלה, נראה שיובא עוד באותו יום להצבעה בכנסת. היום יוחלט בכנסת באיזה מתכונת יתקיים הדיון בנושא, אם בכלל. אחת האפשרויות היא שראש הממשלה בנימין נתניהו יציג את תוכנית המתווה ואחר כך יבקש מהכנסת להצביע על הודעת הממשלה, תוך הכרזה שהוא רואה בכך הצבעת אמון.



יש לציין כי צעד זה עשוי למלכד את השרים בעלי ניגוד העניינים - משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ. גורמים בקואליציה אמרו אתמול כי בשל הבעיה עם השרים בעלי ניגוד העניינים, יובא המתווה לאישור הכנסת רק אם יובטח לקואליציה רוב בסיוע של חברי סיעת ישראל ביתנו ואולי גם בתמיכת יש עתיד.



בעת האחרונה הצהירו האופוזיציונרים - יו״ר ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן ויו״ר יש עתיד ח״כ יאיר לפיד - כי יתמכו במתווה הגז במתכונתו הנוכחית. עם זאת העניק ליברמן בסוף השבוע ראיון לוחמני שבו תקף בחריפות את נתניהו, ועל כן חוששים בקואליציה כי הוא עוד עשוי לסגת בו ברגע האחרון מתמיכה במתווה. אם אכן המתווה יאושר יוכל שר הכלכלה אריה דרעי לחתום על סעיף 52, המאפשר לו לעקוף את התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים למתווה.

החרדים עדיין מסרבים לקצץ
 
ובתוך כך דחה שוב ראש הממשלה נתניהו את הדיון בממשלה על תקציב 2016 משום שטרם הצליח להגיע לסיכומים עם המפלגות החרדיות על הנושאים השנויים במחלוקת: קיצוץ בהבטחות שקיבלו לאחרונה בהסכמים הקואליציוניים, שעלותן מסתכמת בכמיליארד שקל בשנה, והיעדר ההסכמה על גודלו של תקציב הביטחון לנוכח המלצות ועדת לוקר.
במשרד האוצר הזהירו כי אם תקציב המדינה לא יאושר עד תחילת חודש אוגוסט, כלומר עד תחילת שבוע הבא, לא תתאפשר הגשת תקציב המדינה לכנסת עד 31 באוגוסט 2015, כפי שדורש התיקון לחוק יסוד תקציב המדינה, שאושר לאחרונה.
גורמים בקואליציה סיפרו אתמול כי המפלגות החרדיות החריפו את סירובם לקצץ בתקציבים שהובטחו להם בהסכמים הקואליציוניים, לאחר ששמעו את יו״ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ח״כ יצחק (בוז׳י) הרצוג, מודיע באופן חד־משמעי בשבוע שעבר כי לא יצטרף לממשלת נתניהו. 

בתגובה לדחיית הדיון אמר ח״כ מיקי לוי (יש עתיד), לשעבר סגן שר האוצר: ״חמישה שבועות לפני המועד האחרון לאישור תקציב המדינה בממשלה - ושוב נדחה הדיון בנושא התקציב: בממשלה. מדובר בלא פחות משערורייה. הניסיונות הלא מוצלחים של שר האוצר וראש הממשלה למצוא את המקורות התקציביים למימון ההסכמים הקואליציוניים - שמלכתחילה היה ברור כי אין להם כיסוי - משאירים את מדינת ישראל להתנהל ללא תקציב, באי ודאות כלכלית, שאת מחירה ישלם הציבור הישראלי כולו״.
גם ח״כ פרופ׳ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) צייץ בסוף השבוע בטוויטר כי ״נתניהו מפחד להביא את תקציב המדינה לאישור הממשלה והכנסת, וממשיך בהפיכת החצר האחורית השקטה שלו. בכל יום שהתקציב לא מאושר הדבר פוגע בכיס של כל אחד ואחד מאיתנו ובכלכלה הישראלית כולה".
היום תעלה בכנסת הצעת אי אמון בנושא שהגישה מפלגת יש עתיד. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כוונת שר האוצר לבצע קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, ובראשם במשרדי החינוך, התחבורה, ביטחון הפנים והרווחה, תפגע בצמיחה ובמשק והיא כניעה מוחלטת לשותפות הקואליציוניות הסקטוריאליות".
״ניקוי שולחן״ לפני הפגרה
עוד צפויה מליאת הכנסת להצביע היום כאמור על האישור הסופי של חוק ההזנה בכפייה של אסירים ביטחוניים שובתי רעב. ארגון רופאים לזכויות אדם שלח בימים האחרונים מכתבים לחברי הכנסת ובהם הזהיר כי מדובר בחקיקה מסוכנת שתביא לפגיעה אנושה ביחסי האמון בין מטפלים ומטופלים. "יש לעצור את חקיקתו של חוק שערורייתי זה, המכשיר עינויים בחוק והמהווה הפרה חמורה של האתיקה הרפואית ושל אמנות בינלאומיות", כתבו הרופאים לחברי הכנסת. הארגון אף פרסם עצומה של עשרות רופאים שהודיעו כי לא יכבדו את החוק.
יום רביעי השבוע הוא יום הדיונים האחרון בטרם תצא הכנסת לפגרת הקיץ שלה. התחזית היא שהדיונים יימשכו מחרתיים עד השעות הקטנות של הלילה, כל זאת בניסיון "לנקות שולחן" לפני הפגרה.