אל גדודי הלוביסטים של איגוד הבנקים, חברות הגז, טייקוני הגז, לשכות המסחר,התעשיינים, הקבלנים, חברת החשמל ושאר הגורמים הגדולים במשק, המתרוצצים במסדרונות הכנסת ולוחשים על אוזניהם של חברי הוועדות, יצטרף בקרוב לוביסט נוסף. על כתפיו של הלוביסט תוטל משימה נכבדה למדי: לייצג את הציבור הרחב של תושבי ישראל.

״לובי 99״, מיזם חברתי-כלכלי, שם לעצמו למטרה ״להילחם למען האינטרסים של הציבור הרחב בצורה שיתופית״, וזאת באמצעות הלוביסט שטרם אותר. כדי להגשים את המטרה, יצאו יוזמי הרעיון - יאיא פינק, תומר אביטל, חנה בית הלחמי, אמילי מואטי, לורה טלינובסקי וחבריהם למבצע גיוס כספים המוני ברשתות החברתיות.

בסוף השבוע בישר פינק כי המבצע הסתיים בהצלחה. 1,084 אנשים תרמו כ־136 אלף שקל לטובת הרעיון, כלומר ממוצע של 125.5 שקלים לאדם. 70 אלף השקלים הראשונים יוקצו לשכירת הלוביסט, לשיווק המיזם ולהעלאת נושא השתדלנות של ההון הגדול לסדר היום הציבורי, לשכירת רכזי פרויקט ועוד. שאר הכסף יופנה לתפעול הבירוקרטי והטכני של המיזם. למעלה מ־40 איש כבר הגישו מועמדות לתפקיד, חלקם מנוסים יותר וחלקם פחות, ובימים הקרובים ייבחר מביניהם הלוביסט של הציבור.

"זה נאיבי, אבל זה כל היופי". היזם יאיא פינק. צילום: אלבום פרטי
 
״אנחנו בעצם הציבור הרחב, אנחנו ה־99%, אבל האינטרסים שלנו לא מיוצגים מספיק בפני מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה״, מסביר יאיא פינק את המחשבה שמאחורי המיזם, ״הטייקונים שוכרים את חברות הלובי הגדולות, את פקידי המדינה לשעבר ואפילו עיתונאים מובילים, ומנצחים אותנו כמעט בכל קרב. הלוביסטים הם אנשים שהמקצוע והמומחיות שלהם הם פינק, ירושלמי בן 31, קצין במילואים ולשעבר ראש מטה הבחירות של ח״כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), וחבריו קיבלו החלטה - אם אתה לא יכול להביס אותם, הצטרף אליהם. כעת הם קופצים למגרש של הגדולים ובעזרת לוביסט שיעסוק בנושא יומם ולילה, הם מתכוונים לתת פייט במסדרונות הכנסת בניסיון לאזן את התמונה ולהביא לידי ביטוי גם את האינטרס הציבורי הכללי בנושאים כמו מתווה הגז, תקציב המדינה, חוק ההסדרים וכדומה. קבוצת התורמים, המונה למעלה מ-1,000 איש, תשמש מעין מועצת מנהלים של המיזם ובעזרת מערכת ממוחשבת שפותחה בהתנדבות לצורך העניין, תבחר מדי פעם את הנושא שאותו יצטרך לקדם הלוביסט למען הציבור.

זה לא קצת נאיבי, אחד מול כל גדודי הלוביסטים המקצועיים?
 פינק: ״בוודאי שזה נאיבי, אבל זה כל היופי שבעניין. לפני כחודשיים אמרו לי שאין סיכוי שנגייס כסף והנה, הצלחנו. ברור שזה אחד או צוות מול צבא גדול ומשומן היטב, אבל אנחנו רוצים שהלוביסט או הלוביסטים שלנו יהיו הסיכה שתסדוק את החומה. אם נצליח, נהפוך בעתיד לחברה לתועלת הציבור ונעסוק בנושאים סביבתיים חברתיים-כלכליים״.


יחימוביץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
 
האם לא תפקידם של חברי הכנסת להיות הלוביסטים של הציבור?
״יש לא מעט חברי כנסת שעושים את עבודתם נאמנה. יש אחרים שלא. ישנם חברי כנסת שמחוברים בצורה הדוקה מדי להון ולשלטון וגם שם לוביסטים הם שמחברים אותם. ברור שהמצב הוא לא אידיאלי. אם רק האינטרס הציבורי היה לנגד עיניהם, לא היינו צריכים לו-ביסט שייצג את הציבור הרחב. היום אין לוביסט כזה שמייצג את טובת הכלל ועכשיו זה יקרה בפעם הראשונה״.
תומר אביטל, מי שעמד מאחורי המיזם ״100 ימים של שקיפות״ ואף חיבר רומן על רצח בכנסת, מכיר היטב את מסדרונות המשכן ואת ההשפעה העצומה שיש ללוביסטים על חברי הכנסת, מתוקף היותו כתב כלכלי לשעבר, שסיקר את הוועדות הכלכליות באחד העיתונים. ״במציאות הקיימת, המשקולת של בעלי ההון מכריעה את כף המאזניים, כי בכנסת מסתובב מי שיש לו יותר כסף״, הוא אומר. ״הם מגייסים לצדם חברי כנסת לשעבר, עוזרי שרים ועוזרים פרלמנטריים לשעבר, בעוד שלציבור הרחב אין למעשה ייצוג אמיתי. לוביסט אחד, שאליו יצטרפו אולי בעתיד עוד כמה, יוכל לנסות לאזן את התמונה ולציבור יהיה מי שידפוק על דלתם של חברי כנסת. מישהו מקצועי ומיומן שמכיר את כל השטיקים והטריקים ויודע איך עושים זאת נכון״.
המטרות הראשונות, אומר אביטל, יהיו צנועות. ״לא נוכל ביום אחד לשנות למשל את מתווה הגז אבל אם נוכל לתקן משהו פה ומשהו שם דיינו״, הוא אומר. ״ננסה לעשות פיין טיונינג, כוונון מדויק לטובת הציבור. לבטל סעיפים דרקוניים או לקדם חקיקה שהיא לטובת האזרח ותוך כדי כך לדאוג גם לשקיפות״.

מי שמתלהב מהפרויקט ואף התגייס לסייע לו הוא פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, שאומר: ״קיים היום ואקום בתהליכי קבלת ההחלטות. חברי הכנסת חשופים להשפעה של לוביסטים בשירות בעלי ההון ולכן חשוב שיהיה שם גם נציג שישקף את עמדות הציבור וגם יחשוף את פעילותם של אותם לוביסטים. הוא, למשל, יכול לחשוף את הפעילות מאחורי הקלעים למען תנובה או חברות הגז, וליזום פעולת-נגד ציבורית. זה מאוד נכון, מאוד חשוב ואני תומך בכך בפה מלא - ואף הסכמתי להרצות בפני משתתפי המיזם״.
 
״לא תחליף״
 
יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל (המחנה הציוני), אומר כי מדובר ברעיון מבורך, אך יחד עם זאת משמיע הסתייגות: ״מצד אחד זה רעיון יצירתי וחכם. מצד שני, הבעיה היא שהוא מאוד פוגעני כלפי חברי הכנסת, כי הוא בעצם אומר שחברי הכנסת זקוקים לקביים ולא מסוגלים לשיקול דעת. זה אומר לציבור שחברי הכנסת לא מסוגלים להיות שליחיו״.
 
חברתו לסיעה, ח״כ שלי יחימוביץ', משבחת את פינק וחבריו ואומרת: ״ברור שנציגי הציבור ושליחיו הם חברי הכנסת והשרים, אלא שיותר מדי פעמים לצערי זה לא בא לידי ביטוי, וההון הגדול מנצח את המחויבות לרוב השקט והשקוף. זה צורם במיוחד בימים אלה, כששני שרים שנבחרו על כנפי החברתיות, כחלון ודרעי, משרתים בהתנהלותם את טייקוני הגז. המיזם המקסים הזה הוא כמובן לא תחליף לחובה של הנבחרים לשרת את בוחריהם, אלא יותר כלי נוסף בידי הציבור לקחת אחריות על גורלו, להיות מעורבים ולהשפיע״.
 
שבי גטניו, ממייסדי ״העמותה לדמוקרטיה מתקדמת״, המנהל מאבק עיקש להסדרת היקף פעילות הלוביסטים בכנסת, אומר על המיזם החדש: ״אני תמיד תומך בפרויקטים שצומחים מלמטה. עם זאת, זה ברור לכל בר דעת שלוביסט אחד למען הציבור הוא לא הפתרון״.

שבי גטניו

כיום פועלים לדבריו בכנסת 90 לוביסטים. ״למעלה משני שליש מייצגים לקוחות שנחשבים לעסקיים טהורים״, הוא אומר. ״8% מייצגים עמותות חברתיות. יש בעלי הון שמעסיקים יותר מלוביסט אחד. סכומי הכסף שהם משקיעים בלוביסטים מדברים בעד עצמם. הם לא זורקים כסף לאורך זמן לחינם, אלא אם כן משהו נותן להם רווח. קשרי הון שלטון זה כמו מעגל חשמלי. ההון זה רכיב במעגל והשלטון זה רכיב במעגל הלוביסטים. הם הכבלים שמחברים את הרכיבים. בלי זה הם לא יתחברו. הם מוליכי חשמל מאוד יעילים. גם כיום יש לוביסיטים של שתי״ל ועמותות חברתיות אחרות, הפועלות על אותו התקן שאותו רוצים יוזמי 'לובי 99' להמציא, ומייצגים ברמה מסוימת עמדה ציבורית כזו או אחרת של עמותה בנושא מסוים. הבעיה היא שתמיד לבעלי ההון יהיה יותר כוח ויותר כסף לאורך זמן. לכן אנו מקדמים קודם כל את תיקון חוק הלוביסטים בכנסת, כדי להעמיק את השקיפות ולהקים משהו בסגנון הסניגוריה הציבורית: חברה לוביסטית ציבורית שתדאג להעמיד בכל דיון לוביסט שייצג את האינטרס הכללי. הציבור לא צריך לממן עור פעם את עצמו. אם הכנסת נותנת ללוביסטים בשכר דריסת רגל במשכן, היא צריכה להעמיד לרשות הציבור לוביסטים שייצגו אותו ויעזרו לו להניע תהליכים במשכן. שהיא בעצמה תגייס אותו או שהעמותה הלוביסטית הציבורית שאני מציע תגייס. לסיכום, אני לא תולה תקוות גדולות בפרויקט, אבל אני מברך עליו״.
 
לורה טלינובסקי, מרצה בנושאי שינוי חברתי וממייסדי ״לובי 99״, מציגה את העמדה ההפוכה: ״בכנסת נמצאים בכל שעות היום לוביסטים שמשפיעים על חברי הכנסת שלנו בדרכים ישירות ועקיפות שאנחנו אפילו לא מודעים אליהן. אנחנו רוצים לאזן במשהו את הכוח הזה ולשלוח לוביסט שייצג את האינטרסים של הציבור הרחב. אלה שאין לאף גורם מסחרי אינטרס לקדם, כמו לדוגמה: שקיפות, מתווה גז הוגן, ביטול המאגר הביומטרי או סייעת נוספת בגנים העירוניים״.
 
גם אשת יחסי הציבור אמילי מואטי, השותפה למיזם, תולה בו תקוות גדולות: ״'לובי 99' הוא אחד הפרויקטים המרגשים שיצא לי לקחת בהם חלק ואני מאמינה ומקווה שהשלב הבא יהיה לובי ציבורי שמשרת את הציבור ואת המגזר השלישי, על משקל הפרקליטות הציבורית. אין סיבה שנבחרי ציבור יהיו נגישים רק לבעלי ממון וקשרים. במובן הזה הרעיון של יאיא הוא לא פחות ממהפכני״.